Kisalföld logö

2017. 07. 23. vasárnap - Lenke 21°C | 33°C Még több cikk.

Folytatódott a vasútvonalak bezárása elleni tiltakozás

Folytatódott a vasútvonalak bezárása elleni tiltakozás kedden, több szervezet is közleményben tudatta véleményét.

Az Index internetes hírportálon hétfőn megjelent információ szerint 1.874 kilométeren tervezi megszüntetni a vasúti közlekedést a decemberben esedékes menetrendváltáskor az Antali Károly közlekedési kormánybiztos vezette csoport. Olyan városok maradnának teljesen vasút nélkül, mint Baja, Szarvas, Mezőhegyes, Makó, Battonya, Vésztő, Mohács, Komló, Nagyatád, Tab, Zirc, Szécsény, Gyöngyös - írta az Index.

A vasúttársaságokat tömörítő HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés álláspontja szerint károsan érintené a magyar vasúti szektort a tervezett forrásmegvonás. A szervezet egyetért azzal, hogy a vonzó közösségi közlekedés megteremtése érdekében a "drága versenyként" jellemezhető vasút-autóbusz párhuzamos szolgáltatásokat meg kell szüntetni, és tisztázni kell a megrendelői szerepeket is. Ezen intézkedések azonban álláspontjuk szerint nem határozhatóak meg szakmai háttérmunka és széleskörű társadalmi elfogadottság nélkül.

Az egyesülés javasolja, hogy a kormány vonja vissza a helyközi közösségi közlekedés átalakításáról szóló határozatot, az abban jelzett intézkedéseket ne kezdje meg.

A Levegő Munkacsoport szerint a közösségi közlekedés leépítése nem megoldás; a szervezet levélben kérte Bajnai Gordon miniszterelnököt, hogy indokolja a 2010-re tervezett 70 milliárd forintos elvonás szükségességét a közösségi közlekedéstől, hiszen az a magyarázat, hogy ezáltal egy "magasabb színvonalú közlekedési rendszer valósul meg", nem hihető.

A környezetvédő szervezet kifejti: az elmúlt években az egyre romló színvonalú szolgáltatások és a drasztikusan megemelt viteldíjak miatt elpártolnak az utasok a közösségi közlekedéstől, amit a kormány láthatólag úgy értelmez, hogy csökken rá az igény. Ezzel szemben számtalan példa bizonyítja: amennyiben a közösségi közlekedést megfelelően fejlesztik, ugrásszerűen növekszik az utasok száma.

A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) elnöksége elfogadhatatlannak tartja a vasútvonalak bezárásáról a sajtóban megjelent elképzeléseket, és visszautasítja a vasútvállalatok, a vasutasok ellen indított negatív hangulatkeltést, ami álláspontjuk szerint az érdemi problémák elfedésére, a munkájukat becsületesen végző munkavállalók ellen irányul. A szakszervezet szerint a MÁV-vállalatcsoport gazdálkodását elmarasztaló tulajdonosi megnyilatkozások kizárólag a döntéshozók felelősségét hivatottak áthárítani a vasutasokra.

A munkavállalói érdekképviselet érdemi tárgyalások megkezdését követeli, még a közösségi közlekedést érintő döntések meghozatala előtt.
A szakszervezet utal arra, hogy 2007-ben a mellékvonalak és a vasúti munkahelyek megvédése érdekében a VSZ tagjai két alkalommal sikeresen sztrájkoltak. Ha a kormány, vagy a tulajdonos egyoldalúan megsérti a vasúti mellékvonalak üzemeltetésének kérdéseiről 2007-ben megkötött megállapodást, az a sztrájk visszavonására vonatkozó kötelezettséget automatikusan megszünteti - fogalmaz a szakszervezet.
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) szerint távozniuk kellene a MÁV-csoporthoz tartozó cégek menedzsmentjéből azoknak, akik nem tiltakoznak a kormányzattól kiszivárogtatott, irracionális, a nemzet vasútját romboló tervek ellen.

A VDSZSZ hangsúlyozza: a mintegy kétezer kilométer vasútvonal bezárása több ezer vasutas munkahelyébe kerülhet, ami elfogadhatatlan. A szakszervezet utal arra, hogy a kormány felrúgta a VDSZSZ-szel áprilisban kötött megállapodását azzal, hogy megszüntetné mintegy kétezer kilométeren a vasúti személyszállítást az év végén, anélkül, hogy erről egyeztetne a vasutas szakszervezetekkel.

A Közlekedési és Hírközlési Minisztérium (KHEM) hétfőn mindössze annyit közölt, hogy határidőre, augusztus 24-éig elkészült a távolsági és Budapest elővárosi közlekedés, valamint a regionális integrált közlekedés 2009/2010. évi menetrendjének koncepciója, amelyet a kormány elé terjesztenek. A koncepció a következő évi vasúti és autóbuszos menetrendek kialakításának alapelveit tartalmazza, nem tér ki egyes vasútvonalakra, viszonylatokra, de további részleteket nem hozott nyilvánosságra a szaktárca.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Valaki pénzelhette a romákra támadó gyilkosokat?

Valaki irányíthatta, pénzelhette a háttérből a kilenc helyszínen, többek között Tatárszentgyörgyön… Tovább olvasom