Kisalföld logö

2017. 04. 30. vasárnap - Katalin, Kitti 3°C | 16°C Még több cikk.

Folyadékigény a kánikulában

Hosszú napokig lehetünk étlen, de csak sokkal rövidebb ideig szomjazhatunk, hiszen a kiszáradás súlyos tünetekhez vezet.

A kiszáradás súlyos tünetekkel jár

Szervezetünk egészen szélsőséges körülmények között is átmenetileg fenntartja stabilitását. Bizonyos határok között tudunk alkalmazkodni a rendkívül meleg vagy hideg hőmérséklethez. Hosszú napokig lehetünk étlen, de csak sokkal rövidebb ideig szomjazhatunk, hiszen a kiszáradás súlyos tünetekhez vezet.

Napi két és fél liter folyadék

Ha nincsen különösebben meleg, a szervezetünk vízháztartása akkor van egyensúlyban, ha mindent egybevetve (reggeli kávé, déli leves és egyebek is) legalább napi 2,5 liter folyadékot fogyasztunk. Hiszen ugyanennyi folyadékot veszítünk naponta: vizeletünk kb. 1,5 liter. Emellett a széklet folyadéktartalma kb. 100 ml, a légzéssel, lehelettel, valamint bőrünkön párologtatással (verítékezéssel) fél-fél liter további folyadék távozik szervezetünkből.

Újszülöttek és csecsemők

A csecsemő vagy kisgyermek szervezete a nem megfelelő mennyiségű folyadékbevitel hatására sokkal hamarabb kibillen az egyensúlyából, mint egy felnőtté. Az egy-három éves gyermek folyadékszükséglete testsúlykilogrammra számolva a felnőttének két-háromszorosa. Az itatás során ezt figyelembe kell venni. Emellett a nagy melegben a gondtalan szórakozás, játék közben egy gyerek könnyen megfeledkezik az ivásról, ennek pótlására a felnőtteknek figyelni kell.

Idős emberek

A kiszáradás szempontjából a másik veszélyeztetett csoport az idősek. Gyakran az egyedül élő idős emberek sokkal kevesebbet isznak, mint amennyire a szervezetüknek szüksége van. Nem érzik a szomjúságot, napközben gyakran el is felejtenek inni. Ha ez gyakran előfordul, különösen nagy melegben, kiszáradhat a szervezetük. Időskorban a vesék működése is romlik, pedig ez az egyik létfontosságú szervünk. Ha a folyadékbevitel csökken, romlik a vese kiválasztása, működése. Ezáltal salakanyagok halmozódhatnak fel a vérben. Ez tovább súlyosbíthatja a tüneteket.

A sókat is pótolni kell

A kánikulai napokon különösen figyelni kell a megfelelő folyadék és ásványi sók pótlására. Ez felnőtt esetében kb. napi 4 liter folyadék a nagy melegben. Lehetőleg szénsavmentes ásványvizet fogyasszunk, mely gazdag magnéziumban, nátrium-kloridban és káliumban. Meleg, forró tea fogyasztása jelentősen csökkentheti a kellemetlen szomjúságérzetet. Nem vagyok ellene a sör vagy laza fröccs alkalomszerű fogyasztásának sem. Azonban a gyógyszereket szedők előzőleg tájékozódjanak, hogy a szedett gyógyszerükkel együtt lehet-e alkoholt fogyasztani. Ha nem lehet, akkor inkább a gyógyszert és az alkoholmentes innivalókat válasszák. Minden esetben kerüljék a tömény alkoholos italokat! Az alkoholfogyasztást fontolgatva gondoljon arra is, hogy ezt követően nem vezethet járművet.

Ha melegben dolgozunk
Amennyiben valaki a nagy melegben dolgozik, úgy be kell kalkulálnia, hogy folyadékigényének mennyisége 4 liter fölé, akár napi 6 literre is emelkedhet. Ebben az esetben különösen fontos az ásványi anyagok pótlása. A patikákban lehet kapni különböző pezsgőtablettás készítményeket, kálium és magnézium fogyasztása legalább napi egy alkalommal ajánlott. A kerti munkát lehetőleg reggel 7 óra előtt és este 7 óra után végezze el.


 

 

 

 

Dr. Dézsi Csaba András (belgyógyász, kardiológus osztályvezető főorvos)

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lövöldözés Washingtonban

Tovább olvasom