Kisalföld logö

2017. 11. 20. hétfő - Jolán 3°C | 7°C Még több cikk.

Felszerelésből fakadó veszélyek

Rossz kötésbeállítás

A mai kötések elsődleges feladata, hogy ne csak a sícipőt rögzítse a lécre, hanem nagy esésnél engedje leesni azt. Így akadályozza meg, hogy a síléc a törés vagy rándulás mértékét meghaladó mértékben csavarjon vagy rántson a lábszáron. Baj, ha a kötés nincs megfelelően beállítva, mert ilyenkor a sí indokolatlanul is gyakran leválik, vagy -a másik szélsőséges esetben- hatalmas esésnél sem old le.
A veszély csökkentése: A kötés biztonsági beállítását síszervizekben, szakműhelyekben kell beállítatni, természetesen a sítábor előtt, de minimálisan évenként egyszer. Aki ezt sajnálatosan elmulasztotta, annak a kötését az oktatók valamelyike kérésre beállítja. Az oktatók helyszíni beállítása sajnos nem tud olyan pontos lenni, mint a szakműhelyben végzett beállítás!

Nem megfelelő sícipő

Okozhat még balesetet a nem megfelelő méretű cipő is, mert a láb, amelyet végsőfokon irányítunk, nem kapcsolódik elég szorosan a sícipőhöz, ezáltal a síéchez sem. A lábnyomorgatós sícipők pedig sok szenvedést okoznak, emiatt az illető kevésbé tud figyelni.
A veszély csökkentése: Tanácsoljuk, hogy vásárláskor vagy kölcsönzéskor mindenki keresse meg a lábára jól illő sícipőt! A két számmal nagyobb sícipőbe kényszerűségből felvett három pár zokni nem pótolja a láb és a sícipő közötti szoros, de mégis kényelmes kapcsolatot! Ha a bokát nyomorgatja vagy feltöri a cipő, minél előbb puha pólya-ragasztással kell elejét venni, hogy a helyzet tovább romoljon! Nem baleseti forrás, mégis megjegyezzük, hogy a nem eléggé döntött sícipőkben lényegesen nehezebb a sítanulás.

Életlen, gondozatlan sí

Nem nagy veszélyforrás, mégis érdemes megemlíteni. A sí "kormánya és futóműve" az él, a kantni. Az esetleges kövek tehetnek arról, hogy ez gyorsabb, vagy lassabb ütemben kopik, élét veszti. A síelő ennek előrehaladtával egyre kevéssé tudja uralni a sí futását, ha a hó a keményebb fajtából való. Rontja az irányíthatóságot a sí műanyag talpán sokasodó és mélyülő karctömeg is.
A veszély csökkentése: A síszervizek többségében sítalp felújítást is vállalnak. Ez abból áll, hogy a talpat és a kantnit csiszológéppel felcsiszolják, ezáltal a kantni újra éles, a talp pedig újra síma lesz. A mély barázdákat pedig olvasztott műanyaggal pótolják.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Napjaink formatervezési és lakberendezési stílusai

Napjaink uralkodó formanyelvének alakulását nehéz dolog úgy bemutatni, hogy kiemeljük a… Tovább olvasom