Kisalföld logö

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 18°C | 25°C Még több cikk.

Feleannyi új autó fogyott

Magyarország - Félbevágta a válság a hazai autóeladásokat, pedig akinek futja rá, annak most érdemes vásárolni. Csakhogy úgy tűnik, egyre kevesebben vannak ilyenek.
A legpesszimistább forgatókönyv kezd megvalósulni a hazai gépjárműpiacon. A Datahouse adatai szerint 2009 első hónapjában mindössze 5953 új személygépkocsi kelt el Magyarországon, szemben az egy évvel korábbi 12 és fél ezres értékkel. A csökkenés meghaladta az 50 százalékot. A gazdasági-pénzügyi válság alaposan átrendezte a márkarangsort is. A hosszú évek óta legnépszerűbbnek számító Suzuki úgy látszik, már nem annyira a „mi autónk": januárban csupán a harmadik helyet tudta megszerezni.

Suzukiból 535 darabot értékesítettek idén januárban, ami alig háromtizede az egy esztendővel korábbinak. A japán céget itthon megelőzte a Ford (635) és a Volkswagen (574) is.

Más szegmensekben szintén meglehetősen rossz a helyzet.

A Datahouse közlése szerint a nehéz-teherautók piaca 57 százalékkal, a kishaszonjárműveké 22 százalékkal zsugorodott az év első hónapjában. Az utóbbi kategóriában Ford (343), Nissan (209), Fiat (167) volt az első három sorrendje.

Nincs telt ház: A járműlogisztikával foglalkozó győri Hödlmayr kft. telepén most ötezerrel kevesebb autó áll, mint egy éve. Fotó: Bertleff András
Nincs telt ház: A járműlogisztikával foglalkozó győri Hödlmayr kft. telepén most ötezerrel kevesebb autó áll, mint egy éve. Fotó: Bertleff András

A drámai visszaesés egyáltalán nem lepte meg Iván Györgyöt, az évi 150–200 ezer autót megmozgató, járműlogisztikával foglalkozó, így a piac egészére rálátó Hödlmayr Hungária Logistics Kft. ügyvezetőjét. A győri cég telepe foghíjasabb képet mutat, mint egy éve, amikor 16 ezer autó állt ott, szemben a mostani 11 ezerrel. Szerinte az eladások zuhanása alapvetően két okkal magyarázható. Egyrészt válság idején a lakosok és a cégek egyaránt a „luxuskiadásaikból" – mint amilyen az autó – vesznek vissza először. Másrészt aki mégis vásárolni akar, nehezebben kap hitelt: sok finanszírozó az elmúlt hónapokban vagy kivonult az országból, vagy nehezebben tudott kölcsönadni, mert maga sem jutott forráshoz. (A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete idén életbe lépett szabályai a gépjármű-finanszírozási konstrukcióknál a korábbi 0 helyett 20 százalékos minimumönrészt, a 10 éves maximális futamidő 8 évesre csökkentését, valamint az ügyfél fizetőképességének alaposabb vizsgálatát írják elő.)

Iván György szerint akinek készpénze van, annak most érdemes autót venni, mert az árak várhatóan februárban-márciusban lesznek a mélyponton. Hogy utána mi jön, senki nem tudja. Az ügyvezető mindenesetre úgy látja, hogy a következő másfél évben még sok keserűségre okot adó adat érkezik, s a felemelkedés legkorábban 2010 őszén kezdődhet el.

Olvasóink írták

  • 8. miracle 2009. február 11. 18:37
    „Az emberek jórésze nagyon meglett volna autó nélkül is. (Ez egyébként most majd ki is derül). Sokan egyszerűen vették, azért mert csak. Mert van a szomszédnak, van már a Jóskáéknak, meg mé ne vennénk egyet asszony, hiszen ingyé el lehet hozni. Ők azok, akik 200 m-re is kocsival járnak, meg időnként csak úgy autókálnak, merthogy nem a garázsnak van.”
  • 7. Lobbo71 2009. február 11. 08:16
    „Nem az a baj, hogy valaki hitelre vesz autót, vagy akár készpénzre. Akkor van gond, ha nem méri fel a lehetőségeit. Mert marhára menő az új, a szükségesnél kétszer nagyobb autót kiállítani a ház elé az utcára, hadd lássa a szomszéd. (Persze a fapad változatot, mert kívülről úgyse látszik, hogy nincs benne semmi extra. :-)))”
  • 6. trueman 2009. február 11. 07:41
    „Szerintem az autóeladásokat valahol a bankok és a különböző finanszírozócégek tették a mélypontra.
    Fontos volt a kisembernek a nagy autó és ha megnyerte had vigye aztán persze bedőlt a hitel.
    Visszavitte a kocsit a bank hogy értékesítse és lezárja a rossz hitelszerződést az ügyfelével (aki immáron BAR-
    listás lett)de ezen a szar piacon még a visszavett autót is képtelenség eladni.A kisember nagyon nagyot bukott
    és így szinte semmilyen hitelt nem kap sehonnan.Ez pedig nem igazán jó a bankoknak mert abból dől a lé.
    Ha nincs lé a banknál akkor kamatot emel és még kevesebben vesznek ill. kapnak hitelt és ígytovább.......
    De valaki feltette már ezt a kérdést a nyilvánosság előtt -miért a bankokat kell megmenteni???-
    És itt nem elsősorban az autóhitelre gondolok bár nagyon sok vállalkozás is a mélypontra jutott most és az
    autóik nélkül nem fognak megélni.A bank jogilag ugyan nem de egyébként magánember.
    Magánembereknek (gazdagnak)ad az állam a kisember terhére felvett milliárd eurókból alacsony kamatozású hitelt a szegény ember meg éhenhal......Autóval lakással vagy anélkül.”
  • 5. georgbob 2009. február 11. 07:00
    „itti-pitti...
    Nem gondolnám, hogy a hozzászólásomból irigység beszélne. Az pedig hogy az új autó másfélszeresét fizeti-e vissza valaki, az sokmindentől függ, ugyebár...:futamidő, önerő, devizafajta...
    Engem nem érdekel hogy készpénzre veszi az autót valaki, csak akkor ne ugasson arra, aki hitelre...Nem attól lesz szüksége rá, hogy van -e teljes összeg a farzsebében, vagy nincs....”
  • 4. Itti-Pitti 2009. február 11. 06:05
    „Megint az irigykedés mindhárom hozzászólásból. Örüljetek, hogy volt készpénzetek új autót venni, vagy annyi eszetek, hogy nem adósodtatok el csak azért hogy az új autó másfélszeresét fizethessétek vissza. Békesség mindenkinek!”
  • 3. georgbob 2009. február 10. 23:12
    „Ti vagytok a legnagyobb királyok, mert úgy tűnik nektek futja készpénzes autóra és lenézitek azt aki csak hitelre tudja megvenni mert szüksége van rá...Gratulálok a mélyenszántó gondolataitokhoz...”
  • 2. Imre82 2009. február 10. 22:08
    „Ne bántsd őket, még mindig ők a legnagyobb királyok.”
  • 1. Lobbo71 2009. február 10. 20:13
    „Már nem menő feszíteni a hitelre vett új kocsiban, mikor még benzinre se jut a törlesztés mellett...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Áramszünet a Bakonyban

Győr-Moson-Sopron - A hétfő hajnali szélsőséges időjárás miatt 89 település maradt áram nélkül a… Tovább olvasom