Kisalföld logö

2017. 06. 25. vasárnap - Vilmos 22°C | 32°C Még több cikk.

Étkezési tanácsok a depresszió megelőzésére

Az őszi-téli depressziót úgy is csökkenthetjük, ha odafigyelünk arra, mit eszünk. Ehhez ad tanácsokat cikkünk szakértő szerzője.
Észrevehetően megkezdődött a nappalok rövidülése. Egyre hamarabb lesz sötét, és aki kora reggel kel, az tapasztalhatja, hogy bizony nincs túlságosan korán világos sem. Ennek az átlagembereknél egyfajta természetes aktivitáscsökkenés az eredménye, méghozzá egyre kifejezettebben – és ez alól csupán néhány szerencsés ember kivétel.

A helyzet a valódi szezonális (őszi-téli) depresszió tüneteinek kiteljesedésével fordulhat komolyra, ennek tünetei októberben kezdenek felerősödni. Milyen fortélyokkal lehet csökkenteni a panaszok kifejlődését és elmélyülését?

55 százalék szénhidrát!

A testmozgás, a sport jótékony hatásán kívül a megfelelő táplálkozás is segít. A tudomány mai állása szerint a rossz hangulatért, az aktivitásszint visszaeséséért a szerotonin nevű anyag idegrendszeri koncentrációjának csökkenése a felelős. Ennélfogva olyan táplálkozási tanácsokat célszerű szem előtt tartanunk, melyek a szerotoninszint emelését célozzák. Kifejezetten jótékony hatású, ha a napi étrend legalább 55 százalékát a szénhidrátok képezik. Természetesen nem a mesterséges cukor és cukortartalmú ételek formájában, hanem elsősorban a tészták, kenyérfélék fogyasztásával vihetjük be szervezetünkbe ezt a szénhidrátmennyiséget.

Csoki és kakaó

Bizonyos élelmiszerek, mint például a banán, a csokoládé ugyancsak szerotoninnövelő hatással bírnak, a csokoládék közül is különösen a magas kakaótartalmúak. Az utóbbi időben derült fény arra, hogy a kakaó egyébként is polifenolokat tartalmaz. Ezek az antioxidánsok azon csoportját képezik, melyek kedvező hatással bírnak a szív- és érrendszeri betegségek megelőzése szempontjából is. Nem hagyható figyelmen kívül azonban az a tény, hogy a szénhidrátok a magas kalóriatartalmú ételek közé tartoznak, így fogyasztásuk kellő körültekintést igényel, de az a megfigyelés is érdekes, hogy a depressziós emberek, nyilván öngyógyító céllal, hajlamosak sok édességet enni, amitől viszont meghízhatnak.

Mindent csak mértékkel

A hízás persze tovább ronthatja a hangulatot és az egészségi állapotot egyaránt, úgyhogy a hangulat javításának más módját kell választani. Visszakanyarodva a csokoládéfogyasztás mikéntjéhez: táplálkozástudományi szakemberek szerint csak minőségi csokoládét fogyasszunk, lehetőleg a főétkezések után, egyszerre kis mennyiségben, és csupán hetente 1-2 alkalommal. Mint alvásproblémákkal foglalkozó szakember, szeretném külön hangsúlyozni: a délután 5 óra után fogyasztott – különösen nagyobb mennyiségű – csokoládé olyan fokú aktivizáló hatással bírhat, hogy lehetetlenné teszi a nyugodt éjszakai alvást!

Dr. Radics Judit pszichiáter főorvos, magatartástréner

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az Agrár Kht. zöld programja

Nemzetközi összefogással szeretné a biotechnológiában érdekelt kutatóintézeteket, egyéni és… Tovább olvasom