Kisalföld logö

2017. 05. 23. kedd - Dezső 14°C | 24°C Még több cikk.

Érez vagy gondolkodik a választó?

Az emberek időtlen idők óta ráolvasásokat, átkokat, imákat találnak ki, hogy azokat ellenségükre szórják. A szó mágikus erejében a politikusok és tanácsadóik is hisznek. De mit és eleget tud-e a voksolásra biztatott választó a meggyőzés, vagy éppen a manipulálás eszközeiről?
Vitatémák, politikusok, arcok és üzenetek győzködik a bizonytalan választót. Fotómontázs: Karnok Csaba

A kampánystratégia főbb alapelveit már kétezer évvel ezelőtt is ismerték és használták. A hivatalra pályázók legrégebbi kézikönyve időszámításunk előtt 64-ben keltezett, s most a szegedi Lectum Kiadó gondozásában, százötven év után ismét olvasható magyarul. Nótári Tamás fordító adja vissza az ókori kampánytanácsadó mondatait. „A vidéki és a falusi emberek máris barátainknak képzelik magukat, ha tudjuk a nevüket" – olvassuk, s szemünk előtt peregnek a különböző vezetők kampánykörútjairól készített klipek. „Azt a képességed, amely természettől fogva nem sajátod, sajátítsd el: úgy kell színlelned, hogy tetteid természetesnek tűnjenek!" – mondja Cicero, de akár az amerikai szakértőktől is származhatna az utasítás.

A stílus: az ember

Nemzetközi a manipulálás módszertana, de a szlogengyártásban számunkra kiindulópontot Kölcsey Ferenc jelent. „Jelszavaink valának: haza és haladás" – összegezte programját búcsúbeszédében, miután 1835. február 9-én lemondott országgyűlési megbízatásáról.
A cselekvésre buzdító, vagyis az igékkel operáló, illetve a továbbgondolást kiváltó nominális, azaz főneveket, fogalmakat használó stílus egyaránt megjelenik a szlogenekben – véli Büky László, a szegedi egyetem nyelvészeti tanszékének vezetője. Min múlik, hogy a szavak sorrendjéből jelszó szülessen? A válasz szakdolgozat témája lehetne – mosolyog a stiliszta. Arra emlékeztet, hogy minél választékosabb egy ilyen szöveg, annál kisebb a hatóköre. A jelszavakon túllépő, vagyis kerek, vagy kihagyásos mondatokkal és a kérdés-felelettel üzenő reklámfogás pedig a köznapi beszéd elemeit használja.

Szlogenek, klipek, blogok

A kampányszakemberek a politikusokat Európában úgy „adják el", hogy erősségeiket hangsúlyozzák, vagy a konkurencia gyengeségeit fölerősítik, de közben igyekeznek a tényeknél maradni. Hargitai Lilla médiakutató a 2002-es kampány szlogenjeit és klipjeit elemezve a mának szolgál tanulságokkal. Például a Fidesz politikai hirdetéseiben következetesen a „beszélő fejek" alkalmazására épít: egy-egy kiválasztott típus egy-két elemet mond a párt programjából, s a szlogenjei is egymásra épülnek. Kampánya nem a lélektani azonosulás felkeltésére, hanem az egyes ember racionális döntéshelyzetbe kerülésének elősegítésére törekszik. Az MSZP rövid távú kommunikációs terveket alkalmaz, arculata (formai és színhasználata) zavaros, nehezen feloldható szimbólumokat használ, a „vezért" az emberek fölé helyezi, zavaróan sok szlogent vet be, s azok a választást követően a semmibe hullnak. Az SZDSZ most is humorral fűszerezi akcióit, s egyetlen vezetőjére alapozza a pártprogram kommunikálását. Az MDF – 1998-hoz hasonlóan – a nőre épít, de gyerekesnek hat felnőttesnek mondott erőlködése. Szappanoperák és show-bűvölte választók meggyőzésére – a baloldalon berobbanó blogot, az internetes naplót leszámítva – a pártok nemigen használják az érzelmekre ható kampány taktikai lehetőségeit.

Harc a bizonytalanokért


Profi, „amerikanizált" a mostani kampány – véli Szabó Éva, a Szegedi Tudományegyetem pszichológia tanszékének adjunktusa. Újdonság – az előző választások előtt alkalmazott meggyőzési módszerekhez képest –, hogy az egyik politikai csoport üzenetére annak ellentétét válaszolja a másik egy következő reklámsorozatban.

A szociálpszichológia alaptétele, hogy a kampány, a meggyőzés a bizonytalan pártválasztóknak szól. A biztos szavazókat ugyanis a saját, de a „rivális" párt üzenete is megerősíti. Ugyanis ha valaki elkötelezett egy gondolat iránt, akkor olyan információkat részesít előnyben, melyek megerősítik véleményét. Tehát a két biztos szavazócsoportot már csak a bizonytalanok meghódításával lehet növelni.

Meggyőzni valakit valamiről kétféleképpen lehet – tanít a pszichológus. Az egyik módszer: ha a pártok a bizonytalankodók számára egyértelmű és pozitív töltetű üzeneteket küldenek, vagyis az érzelmeikre hatnak. Például azt hangsúlyozzák, hogy ha ezt és ezt választja, akkor vagy egy kellemes állapot jön létre, vagy a kellemetlenség megszűnik. Az ilyen ígérgetős módszernek kicsi a kockázata. Az győz, aki jól méri be, hogy milyen kellemetlen állapotot említve milyen megoldást javasol.

Ijesztés és ígéret

A jól működő stratégia: kis ijesztés – nagy ígéret. E receptet azonban nem használják a kampányban, inkább a nagy ígéret és a nagy ijesztés egyensúlytalansága jellemző.

A másik lehetőség, a racionális út, nehezebb. A kampány számháborús részére ugyanis a magas intellektusú, az iskolázottabb emberek figyelnek. E csoportot izgatja, hogy mit mutatnak a számok, szeretik összevetni a tényeket és a programokat. De kérdés, a kampányban mi tekinthető ténynek – áll meg a pártpropaganda reklámokból ismerős módszertanának ismertetésében Szabó Éva. A különböző pártok tényszámainak különbözőségét a hívek elfogadják, de a bizonytalanokat összezavarják. Ez politikai cinizmushoz vezethet, aminek következtében éppen azok fordíthatnak hátat a kampánynak, akiket meg akartak győzni.
Tükörkampányról, homályról beszél a szakértő, aki szerint a korábbiakhoz képest most különösen elmosódnak a különbségek a két nagy politikai erő között. Szabó Éva szerint ha a bizonytalan szavazónak szánt propaganda anyagról levesszük a logót, nem biztos, hogy a mondatokból kiderül, melyik irányból érkezett az üzenet. Ennek az az egyik oka, hogy a másik bevált módszereit átveszi az egyik, az egyik ötleteit beveti a másik. Az is ok viszont, hogy eredeti gyökereikhez és értékeikhez képest elmozdultak a pártok. Erről például az MSZP nem üzen formálisan sem, hiszen nem változott a neve úgy, mint ahogy mondjuk a Fidesz jelezte elmozdulását a „Magyar Polgári Párt", majd a „Magyar Polgári Szövetség" kitétellel. Az ebben is kifejeződő építkezés viszont a kampánybeli szlogenekben is kimutatható.

Európai tapasztalat – mondta egy előadásában Reinhardt Zoffel a német CDU reklámfőnöke –, hogy a politikai kommunikáció az érzelmekből él.


Még nem dőlt el a választás

Löffler Tibor politológus szerint még nem dőlt el a választás, a két nagy párt gyakorlatilag egyforma eséllyel kezdi meg a hajrát a győzelemre.
– A pártok nem találtak ki semmi újat, elővették a négy éve használt panelokat – jelentette ki Löffler Tibor politológus a szegedi Városi Televízió Szemközt című műsorában. A Szegedi Tudományegyetem oktatója szerint egy-egy szélsőséges esetet leszámítva a kampány unalmas.
Országosan a két nagy párt, az MSZP és a Fidesz-MPSZ ígérgetésben igyekszik túllicitálni egymást. Már majdnem ott tartanak, mint a szegedi Kétfarkú Kutya Párt, amelyik nem létező(!) párt létére valós pártokhoz hasonlóan elárasztotta plakátjaival a várost, ingyen sört, örök életet, adócsökkentést ígérve gúnyolódik a választásokon induló pártokon, amivel országos hírnévre tett szert.
– Ebben, mármint a Kétfarkú Kutya Párt ismertségében, nagy szerepet játszott a sajtó – jegyezte meg Löffler Tibor.
A politológus egyetértett azzal a közbevetéssel, hogy könnyen elképzelhető, a kisgazdapárt után egy újabb nagy rendszerváltó, a Magyar Demokrata Fórum (MDF) sem kerül be a Parlamentbe. Erre abból lehet következtetni, hogy az MDF-nek 1990 óta először nem sikerült minden megyében listát állítania.
Löffler Tibor arra a közbevetésre, hogy úgy tűnik, az előzetes kijelentésekkel ellentétben a Fidesz Szegedet feladta, KDNP-s politikusok is indulnak a megyeszékhelyen, ráadásul egyik listán sincs biztos befutó helyen szegedi fideszes, azt mondta: – A Fidesz-MPSZ itt megvalósította régóta hangoztatott szövetségi politikáját. A politológus szerint a KDNP-s politikusok indítása nem jelenti azt, hogy a biztos Fidesz-szavazók közül sokan nem mennek el szavazni.
Löffler Tibor nem akart jóslásokba bocsátkozni, hogy ki nyeri meg a választásokat. Ő úgy érzékeli, alig két héttel a választások előtt mind a két nagy pártnak azonosak az esélyei.

O. Z.  
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Önarckép

Jánossomorja. Ma este 6 órakor Önarckép címmel kiállítás nyílik az öt éve elhunyt Kurucz Béla László… Tovább olvasom