Kisalföld logö

2017. 03. 23. csütörtök - Emőke 5°C | 19°C Még több cikk.

Érettségi: rendben befejeződtek a magyar írásbelik

Rendben befejeződtek hétfőn a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségik az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint.
14:18 - Megfelelő nehézségű és jellegű volt az idei középszintű írásbeli magyar nyelv és irodalom érettségi vizsga, a tavalyinál jóval kevésbé voltak vitathatók a feladatok - mondta Arató László, a Magyartanárok Egyesületének (ME) elnöke hétfőn az MTI-nek.

Mint közölte, ezt az is alátámasztja, hogy az érvelő feladatban valóban érvelni kellett. Albert Camus Pestis című regényének hőse megkérdőjelezi, hogy van-e értelme egy eszméért az életet feláldozni, a diákoknak pedig vagy emellett, vagy ez ellen kellett szót emelniük három irodalmi mű segítségével - mutatott rá.

Az ME elnöke problémaként említette, hogy nem feltétlenül kellett volna irodalmi művek segítségével érvelni egyik vagy másik meglátás mellett, ezt ugyanis a vonatkozó rendelet nem írja elő.

Arató László azt valószínűsítette, hogy - mivel a tanulók irodalmi tanulmányaik alapján leginkább az eszmékért való önfeláldozás melletti műveket ismertek meg - a maturálók többsége a heroizmus mellett fog érvelni, és kevesebben lesznek azok, akik az önfeláldozás értelmét kétségbe vonják. Tehát minden bizonnyal nem fogják kétségbe vonni például Antigoné vagy Zrínyi Miklós önfeláldozásának értelmét, főleg annak fényében, hogy talán az Az apostol az egyetlen tanult mű, amely felvetődik a hősiesség értelmének megkérdőjelezése - jegyezte meg.

Mint mondta, a diákokat némileg meglephette, hogy a műelemző feladat nem novellához, az összehasonlító feladat pedig nem két vershez kapcsolódott, de ezt szintén nem szabályozza a rendelet.

Érvényes és termékeny szempontnak nevezte az elbeszélői nézőpont vizsgálatát, illetve azt, hogy a tanárnak és az osztálytársaknak a Karinthy Frigyes-karcolatokban szereplő két felelő tanulóhoz való viszonyát is elemezni kellett.

Arató László szólt arról, hogy Arany János Tetemre hívás című balladája jól elemezhető, a szöveg szerkezetének, illetve a bűn és bűnhődés motívumának vizsgálata is megoldható.

Az ME vezetője problematikusnak nevezte, hogy nem kötelezően tanítandó, de mégis sokak által tanult művek szerepeltek az idei érettségi vizsgán, ez pedig esélyegyenlőtlenséget von maga után a tanulók között, mivel nem az önálló műelemző képességet méri. Arató László szerencsésebbnek tartotta volna, ha mindenki számára ismeretlen műveket adtak volna feladatul.

A szövegértési feladattal kapcsolatban megjegyezte: a Lukácsy Sándor által szerkesztett Nemzeti olvasókönyv előszava kiváló szöveg, és a hozzá választott feladatok is sokszínűek, kellő nehézségi fokúak.

Úgy fogalmazott: "elegánsabb lett volna egy kevésbé ideologikus szöveget adni, amely kevésbé fejezi ki direkt módon a kormányzat hitvallását". Apró hiányosságnak minősítette továbbá, hogy ezúttal nem volt olyan feladat az előszóhoz fűződően, amely a szövegértést szövegalkotással ellenőrizte volna.

Igényes feladatnak mondta, hogy rekonstruálni kellett bonyolult időviszonyokat a szövegben, egyebek mellett arra vonatkozóan, hogy mikor történt a szövegválogatás, illetve a szövegben időrendbe kellett rakni olyan eseményeket, amelyek ott nem kronológiában szerepeltek.

13:22 - Rendben befejeződtek hétfőn a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségik

Rendben befejeződtek hétfőn a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségik; az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint középszinten a Nemzeti olvasókönyv, Karinthy Frigyes és Arany János, emelt szinten Heltai Jenő műve és a nyelvújítás szerepelt megoldandó feladatok között.

A középszintű magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi első része, a 40 pontos, 60 perces szövegértési feladatsor Lukácsy Sándornak a Nemzeti olvasókönyvhöz írt bevezetőjére tett föl kérdéseket. A nemzeti tudat fontosságát taglaló szöveghez tíz feladat tartozott, amelyek az adatok visszakeresésére és a szerzői szándék megértésére is vonatkoztak - olvasható a vizsgák után az MTI-hez eljuttatott összegzésben.

A második részben, 60 pontért három feladat közül egyet kellett megoldaniuk a vizsgázóknak három órában. Az érvelési feladatban az idén egy Camus-idézet kapcsán a hősies magatartás értékeléséről kellett állást foglalni, a véleményt irodalmi alakok bemutatásával alátámasztva. Az egy mű értelmezése Arany János Tetemre hívás című balladájának adott szempontú vizsgálatát kérte. Az összehasonlító elemzésben Karinthy Frigyes ikerkarcolatainak - A jó tanuló felel és A rossz tanuló felel - összevetése szerepelt, az elbeszélői nézőpont és a címszereplőkhöz való viszony középpontba állításával - közölték.

Az emelt szintű írásbeli érettségi négy órában négyféle feladatot tűzött ki a vizsgaleírásnak megfelelően, és a vizsgázónak mind a négy feladatot meg kellett oldania.

A 40 pontot érő nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor kiinduló szövege Németh G. Bélának a Hét évszázad magyar költői című antológiához írt utószava volt. A tíz feladat a szöveg megértésén túl nyelvi (mondatelemzési, stilisztikai) és irodalmi (többek között szerzők, művek, toposzok, ritmusok) ismereteket várt el.

Az egy mű értelmezése feladat (25 pont) Heltai Jenő novellájának (Nagyapó) elemzését kérte. A Reflektálás egy jelenségre nevű feladatban (20 pont) az irodalom és a természettudomány kapcsolatáról kellett kifejteni a véleményt. A gyakorlati írásbeliség feladat (15 pont) témája egy üdvözlő beszéd, amely a nyelvújítási mozgalom értékeire hívja fel a figyelmet.
Mindkét szinten összesen maximum 100 pontot lehet elérni. Ebből helyesírási hibákért legfeljebb 15 pont veszíthető. Helyesírási szótár használatát engedélyezték. Az elemzésre szánt szövegeket mindkét szinten tartalmazták a feladatlapok.

Az érettségik kedden a matematika írásbelikkel folytatódnak.

9.55 - Karinthy, Arany és Camus a tételek között

Az eduline.hu oktatási hírportál információi szerint Karinthy Frigyes két karcolatának összehasonlító elemzése, Arany János Tetemre hívás című művének elemzése és egy Camus-mű alapján a heroikus életfelfogásról szóló érvelés közül választhattak a diákok a középszintű magyarérettségin. Hivatalos tájékoztatás az idei tételekről csak délután várható.

A portál információin szerint Karinthy Frigyes Tanár úr kérem című karcolatfüzérének két része - A jó tanuló felel és A rossz tanuló felel - az összehasonlító elemzés alapja, míg az érveléses feladathoz kapcsolódó idézet Camus Pestis című regénye. Utóbbi feladatban irodalmi példák segítségével kell érvelni a heroikus életérzés mellett vagy ellen - olvasható a honlapon.

Az oktatási államtitkárság tájékoztatása szerint a középszintű írásbeli 240 percig tart, ezalatt a diákoknak két feladatlapot kell megoldaniuk, a szövegértési feladatlapra 60 perc, a szövegalkotási feladatlapra pedig 180 perc áll a rendelkezésre. A diákok először a szövegértési feladatlapot oldják meg, és csak ennek az összegyűjtése után kezdhetik meg a szövegalkotási feladatlap megoldását.

Pósfai Péter, az OH elnökhelyettese az MTI-nek hétfőn azt mondta: hivatalos tájékoztatás az idei tételekről a vizsgák befejeztével, délután egy óra után várható.

9:50 - Rendben megkezdődtek a magyar írásbeli vizsgák

Rendben megkezdődtek a magyar írásbeli vizsgák hétfő reggel, problémáról sehonnan nem érkezett jelzés - közölte az Oktatási Hivatal (OH) az MTI-vel.
Pósfai Péter, az OH elnökhelyettese a debreceni bombariadókról szóló rendőrségi tájékoztatás kapcsán azt mondta: az eseteket a debreceni kormányhivatal nem jelezte, munkatársuk a helyszínen is járt, de időcsúszás sehol nem történt.

Közlése szerint az ilyen esetekre az intézmények fel vannak készülve, és tartaléktermeket is kijelölnek. Ha valahol később kezdik meg a vizsgákat, azt az időt beszámítják a diákoknak, azok ennyivel tovább írhatják a dolgozatokat.

A Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószolgálatának munkatársa, Kovács Károly az MTI-vel korábban azt közölte: hétfő reggel négy debreceni középiskolában bombariadó volt, egy bejelentő azzal fenyegetőzött, hogy az érettségi vizsgák idején, 9 órakor az intézményekben bomba robban.

Vasárnap késő éjszaka e-mailben érkezett a fenyegetés az egyik helyi hírportál szerkesztőségébe. A rendőrség hétfőn kora reggel átvizsgálta az épületeket, de robbanóanyagot sehol nem találtak. A vizsgák kis csúszással mindenhol elkezdődtek - tette hozzá a rendőr százados. A Csokonai gimnáziumban vizsgáztató tanárok az MTI-nek azt mondták, ott kisebb csúszással indult a magyar érettségi.

A hétfői vizsgákon középszinten 1.208 helyszínen 87.324 diák, emelt szinten 43 helyszínen 1.540 tanuló ad számot tudásáról. Az oktatási államtitkárság tájékoztatása szerint a középszintű írásbeli 240 percig tart, ezalatt a diákoknak két feladatlapot kell megoldaniuk: a szövegértési feladatokra 60 perc, a szövegalkotási feladatokra pedig 180 perc áll rendelkezésre. A diákok először a szövegértési feladatlapot töltik ki, és csak ennek a leadása után kezdhetik meg a szövegalkotási feladatlap megoldását.

A vizsgázók a szövegértési feladatlapon belül a rendelkezésére álló időt tetszésük szerint oszthatják meg az egyes feladatok között és azok megoldásának a sorrendjét is maguk határozzák meg. A szövegértési feladatban általában egy esszé, ismeretterjesztő céllal íródott tanulmány, publicisztikai mű egésze vagy részlete szerepel. A feladatok megoldása általában a kérdésre adott válasz szöveges kifejtése, esetenként megadott válaszvariációk közötti döntés. A szövegalkotási feladatlap esetében a vizsgázó három eltérő típusú, műfajú és témájú szövegalkotási feladatból választ egyet. A vizsgázó által választott feladat megoldásának elvárható terjedelme 500-1.500 szó.

Az emelt szintű írásbeli 240 percig tart, ez nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorból és három különböző szövegalkotási feladatból áll. A vizsgázók a rendelkezésükre álló időt tetszésük szerint oszthatják meg, és a feladatok megoldásának sorrendjét is meghatározhatják.

A nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor egy alkotáshoz kapcsolódik. A nyelvi, illetve irodalmi műveltséget vizsgáló kérdések aránya hozzávetőlegesen 40-60 százalék. A három szövegalkotási feladat különböző témáról, adott szempontú és műfajú önálló szöveg alkotását írja elő.

Az írásbeli vizsgafeladatok megoldásakor közép- és emelt szinten is használhatnak a diákok helyesírási szótárt, ebből vizsgacsoportonként legalább négy példány szükséges. A szótárról a vizsgát szervező intézmény gondoskodik.

Magyar mint idegen nyelvből középszinten 59 helyszínen 88 vizsgázó tesz érettségi vizsgát, a diákok az "Olvasott szöveg értése", a "Nyelvhelyesség", a "Hallott szöveg értése" és az "Íráskészség" rész feladatsorait oldják meg. A középszintű írásbeli vizsga teljes időtartama 180 perc.
A feladatok megoldásának értékelése központilag kidolgozott javítási-értékelési útmutatók alapján történik. A vizsgák kedden a matematika írásbelikkel folytatódnak.

Korábban:

Magyar nyelv és irodalom írásbelikkel folytatódnak az érettségik, középszinten 1.208 helyszínen 87.324 vizsgázó, emelt szinten 43 helyszínen 1.540 vizsgázó ad számot tudásáról.

Az oktatási államtitkárság tájékoztatása szerint a középszintű írásbeli 240 percig tart, ezalatt a diákoknak két feladatlapot kell megoldaniuk, a szövegértési feladatlap esetében 60 perc, a szövegalkotási feladatlap esetében pedig 180 perc áll a rendelkezésre.

A diákok először a szövegértési feladatlapot oldják meg, és csak ennek az összegyűjtése után kezdhetik meg a szövegalkotási feladatlap megoldását.

A vizsgázók a szövegértési feladatlapon belül a rendelkezésére álló időt tetszésük szerint oszthatják meg az egyes feladatok között és megoldásuk sorrendjét is maguk határozzák meg.

A szövegértési feladatban általában egy esszé, ismeretterjesztő céllal íródott tanulmány, publicisztikai mű egésze vagy részlete szerepel.

A feladatok megoldása általában a kérdésre adott válasz szöveges kifejtése, esetenként megadott válaszvariációk közötti döntés.

A szövegalkotási feladatlap esetében a vizsgázó három eltérő típusú, műfajú és témájú szövegalkotási feladatból választ egyet. A vizsgázó által választott feladat megoldásának elvárható terjedelme 500-1.500 szó.

Az emelt szintű írásbeli 240 percig tart, nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorból és három különböző szövegalkotási feladatból áll. A vizsgázók a rendelkezésükre álló időt tetszésük szerint oszthatják meg, és a feladatok megoldásának sorrendjét is meghatározhatják.

A nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor egy alkotáshoz kapcsolódik. A nyelvi, illetve irodalmi műveltséget vizsgáló kérdések aránya hozzávetőlegesen 40-60 százalék. A három szövegalkotási feladat különböző témáról, adott szempontú és műfajú önálló szöveg alkotását írja elő.

Az írásbeli vizsgafeladatok megoldásakor közép- és emelt szinten is helyesírási szótár használható, ebből vizsgacsoportonként legalább négy példány szükséges. A szótárról a vizsgát szervező intézmény gondoskodik.

Magyar mint idegen nyelvből középszinten 59 helyszínen 88 vizsgázó tesz érettségi vizsgát, a diákok az "Olvasott szöveg értése", a "Nyelvhelyesség", a "Hallott szöveg értése" és az "Íráskészség" feladatsorait oldják meg.

A középszintű írásbeli vizsga teljes időtartama 180 perc. A feladatok megoldásának értékelése központilag kidolgozott javítási-értékelési útmutatók alapján történik. A vizsgák kedden a matematika írásbelikkel folytatódnak.

Olvasóink írták

  • 3. Mankapunka 2012. május 08. 16:32
    „machers

    Annyira le<moderálva>om már a magyar nyelvet,semmit nem ér,csak pár érdekes dolog van benne,amitől egy külföldi elájul.”
  • 2. machers 2012. május 07. 17:14
    „"Az a szomorú,mikor még valaki ezt sem tudja megoldani."
    Helyesen:
    Az a szomorú, amikor valaki még ezt sem tudja megoldani.”
  • 1. Mankapunka 2012. május 07. 12:34
    „Az a szomorú,mikor még valaki ezt sem tudja megoldani.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

MSZP: tíz ok a telefonadó ellen

Tíz okot sorolt fel az MSZP-s Baja Ferenc hétfőn sajtótájékoztatón a tervezett telefonadóval… Tovább olvasom