Kisalföld logö

2017. 01. 23. hétfő - Zelma, Rajmund -7°C | 2°C Még több cikk.

Elismerés a katedrák kedvenceinek

Az olvasóinktól érkezett több ezer szavazat alapján díjaztuk azt a kilenc pedagógust, akik kiérdemelték „A katedrák kedvence” címet.
Az olvasóinktól érkezett több ezer szavazat alapján díjaztuk azt a kilenc pedagógust, akik kiérdemelték „A katedrák kedvence" címet. A Kisalföld kampányának hat hónapja alatt kiderült, milyen ismérvekkel kell rendelkeznie az igazán jó tanárnak, tanítónak.

Fél éve indult kampányunkban közel félszáz, olvasóink által jelölt tanárt és tanítót mutattunk be a Kisalföldben. (Az összes jelölt felkerült a www.tanar.kisalfold.hu internetes oldalra.) Szerkesztőségünkbe a kampány első cikke után záporoztak a levelek és telefonok: volt, aki jelölni szeretett volna, mások szavazni a saját vagy gyermekük életében meghatározó pedagógusra. Egyben mindenki egyetértett: itt volt az ideje reflektorfénybe állítani a pedagógusokat. Azokat, akikre legféltettebb kincseinket bízzuk, s akik elhivatottsággal nyújtanak maradandót ezen a még messze nem eléggé megbecsült pályán. Kampányunkban három – általános és középiskolai tanár, illetve tanító – kategóriában hirdettünk nyertest.


Amikor tavaly lezárult nagy sikerű „Jó kezekben, emberséggel az egészségért" kampányunk, melynek során az olvasóink által legemberibbnek tartott orvosokat és védőnőket díjaztuk, tudtuk, hogy a sort folytatni kell, méghozzá egy nem kevésbé embert próbáló pálya, a pedagógusi hivatás művelőivel. Olvasóink ezreinek visszajelzése alapján kiderült, hogy jól döntöttünk: szinte nincs is köztünk olyan, akinek ne lett volna az életében egy-egy meghatározó tanár, tanító. Valaki, akitől életre szóló útravalót kaptunk, aki féltő gondoskodással, következetes szigorral terelgetett, akinek nagy része volt abban, hogy azzá váljunk, akivé szerettünk volna.

Az év végi iskolai hajtás kellős közepén nem volt könnyű egy időben, egy helyen találkozni kampányunk összes díjazottjával, volt, akit az osztályozó értekezletről kellett „kikérnünk", hogy átvehesse a neki járó díszes oklevelet és jelképes ajándékcsomagot a Kisalföld győri sajtóházában rendezett ünnepségen. A kategóriák győztesei annak ellenére elfogódottan vették át Fábián Györgytől, lapunk főszerkesztő-helyettesétől az elismerő oklevelet, hogy a való életben nemcsak szakemberek, hanem profi előadóművészek is, akiknek nap mint nap népes közönség előtt kell számot adniuk tudásukról, felkészültségükről.
A kampány hat hónapja alatt, miközben „végigturnéztunk" tucatnyi iskolát, kifaggattunk számos szülőt és gyerkőcöt, beszélgettünk pedagógusokkal tanításról, elhivatottságról, a pálya örömeiről és buktatóiról, kiderült, milyennek kell lennie a valóban jó tanárnak. Érdekes módon egyetlen diák sem mondta azt, hogy az a jó pedagógus, amelyik engedékeny és lágyszívű, mi több, kifejezetten azt díjazzák, aki következetesen követel, kiszámítható, sőt, az sem baj, ha kifejezetten szigorú.

Alapkövetelmény viszont az odafigyelés, az igazságosság, jó, ha akár a magánéleti gondokat is meg lehet beszélni a kedves tanerővel, s nem árt egy nagy adag humor sem, ami segít átvészelni a legkeményebb helyzeteket is. A „rázósabb" tantárgyak sem jelentik a népszerűség akadályát – ha így lenne, valószínűleg csupa rajz- és énektanár került volna a jelöltek közé –, ha a tanár elegendő időt és energiát áldoz a szemléletes magyarázatra, méghozzá annyiszor, ahányszor csak szükséges. A tanítóknak afféle „tyúkanyószerepkört" is be kell tölteniük, s egy kicsit anyjuk helyett anyjuknak kell lenniük a kicsiknek. Hogy ez sikerül-e – ezt már maguktól a jelöltektől tudjuk –, a nap minden percében kiderül: egy-egy hálás mosoly, őszinte ölelés minden nehézségért kárpótol. Márpedig az is van bőven, hiszen nem könnyű megfelelni a pedagógusok által egyik legfontosabbnak tartott feladatnak: minden gyerekhez megtalálni a kulcsot. Azt, amelyikre megnyílnak, szárnyakat növesztenek, ha kell, egy-egy kudarc után talpra állnak. Nekik, kilencüknek biztosan sikerült. Gratulálunk!

Kukorelliné Etl Erika (Bartók Béla Általános Iskola és Vocational Academy, Győr): – Legszívesebben minden leendő pedagógussal elolvastatnám, milyen tanárokra vágynak a gyerekek. A diákok véleménye ugyanaz, mint az enyém: az a jó tanár, aki odafigyel rájuk, s teljes szívvel szereti őket.


Medgyesiné Balázs Zsuzsanna (Móra Ferenc Általános Iskola, Mosonmagyaróvár): – Jólesett egy kicsit töltekezni abból a szeretetből, amivel a kampány nyomán szembesültem, főleg így év vége felé, amikor már egy kicsit fáradt az ember. Megerősített abban, hogy érdemes csinálnom, amit nap mint nap teszek, s az a ragyogás, amit a diákjaim szemében láttam, mindennél többet mondott.

Szelőczei Miklós (Kazinczy Ferenc Gimnázium, Győr): – Örömmel tölt el, hogy a gyerekek, az egykori diákok véleménye döntött. Külön örülök, hogy ebben a korban kaptam ezeket a véleményeket, hiszen míg huszonévesen egy lánygimnáziumban esetleg más szempontok is közrejátszanának, negyvenöt év tanítással a hátam mögött elmondhatom, hogy az elismerés valóban arról szól, amit csinálunk: szaktudásról, kitartásról, odafigyelésről.


Wichyné Veszprémi Eszter (Deák Téri Általános Iskola, Sopron): – Nem könnyű pálya ez, mégis sokkal több öröm, mint csalódás ér. A legfontosabb, hogy a gyerekek kedvelnek, a szülők elfogadnak, s rám bízzák
legféltettebb kincsüket.


Molnár Melinda (Vocational Academy, Győr): – Nekem ez az elismerés azért különösen fontos, mert eredetileg közgazdász vagyok, s csak később „tévedtem" a tanári pályára. Most már, tíz év tanítással a hátam mögött, biztos vagyok benne, hogy jó váltás volt, s nem fogom feladni a tanítást a jobban fizető „piacért".



Mészely József (Ujhelyi Imre Általános Iskola, Mosonmagyaróvár): – Jó dolog, hogy ebben a mai világban, ahol bárkiből pillanatok alatt sztárt csinálnak, ahol ennyi a talmi csillogás, egy kicsit ráirányult a figyelem a valódi értékekre. Én már a jelölésen is nagyon meglepődtem, hiszen csak négy éve érkeztem Erdélyből, s nem hittem volna, hogy ilyen mély nyomot hagytam a gyerekekben.

Hatos Hajnalka (Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Középiskola, Győr): – Örülök, hogy a kampány ráirányította a figyelmet a pedagógusszakma emberi oldalára, hiszen az meghatározó ezen a pályán. Számunkra azért is fontos ez az elismerés, mert a mindennapokban nem mindig mérhető a munkánk eredménye. Gondolkodtam rajta, hogy én is nevezek valakit, hiszen nekem is volt olyan tanárom, akinek nagyon sokat köszönhetek.

Dobos Tibor (Bolyai János Általános Iskola, Informatikai és Közgazdasági Szakközépiskola, Mosonmagyaróvár): – Olyan visszajelzésekre adott lehetőséget ez a kampány, amelyekre a mindennapok nem, hiszen mi, tanárok csak reménykedhetünk benne, hogy jól végezzük a munkánkat. Sokszor csak tíz-tizenöt évvel később igazolódik, hogy melyik döntésünknek milyen hatása volt.


Fekete Andrea (Gárdonyi Géza Általános Iskola, Győr): – Rengeteg szeretetet kaptam a cikk megjelenése után. Nagyon jólesett, hogy a kollégák is velem együtt örültek, s úgy érezték, ahogy én is: az elismerés a tantestületnek, az iskolának is szól.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elkerülhető az osztrák adóhátralék

Az új osztrák adójogszabályok szerint az Ausztriában dolgozó, de ott lakóhellyel nem rendelkező… Tovább olvasom