Kisalföld logö

2017. 10. 24. kedd - Salamon 9°C | 13°C Még több cikk.

Életveszélyben a Budapest-Győr között utazók?

A hét elején kisiklott a Budapestről Győrbe tartó gyorsvonat. A baleset oka, hogy eltörött egy Németországban vásárolt használt személykocsi kereke.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közleménye szerint az "április 19-én este Tata közelében kisiklott a Budapestről Győr irányába tartó gyorsvonat. A baleset oka, hogy eltörött egy Németországból vásárolt használt személykocsi kereke kis híján tömegkatasztrófát okozva. A kifejezés nem túlzás, a 140 km/h sebességgel haladó vonat, ha elhagyja a pályát, akár egy szerencsétlen pillanatban neki is ütközhetett volna egy szembe közlekedő szerelvénynek, kizárólag a szerencsének köszönhető, hogy ezúttal egy leváló alkatrész csak a szembe jövő FLIRT motorvonat szélvédőjét törte be.

A MÁV azóta is feltűnően hallgat a baleset körülményeiről és óriási szerencséjéről, a baleset körülményei azonban haladéktalan intézkedéseket tesznek szükségessé.

A hat évvel ezelőtt használtan vásárolt ún. halberstadti kocsik bő húsz évet szolgáltak Németországban, ilyen jellegű problémák nélkül. Ezért is vásárolt belőlük nemcsak a MÁV, hanem a környező országok vasútjai is. Egy ilyen súlyos baleset viszont nem lehet előzmény nélküli, és egyesületünk ismeretei szerint nem is az. A probléma nem a használt személykocsikkal van – hiszen e járművek évtizedeken keresztül üzemeltek gondok nélkül -, hanem ismét a MÁV karbantartási és üzemeltetési rendszereiben kell keresni. A német vasúttársaság többek között hőjelző festékkel jelöli meg ezeket az ún. monoblokk kerekeket, amely megmutatja, melyik kerék kapott extrém hőterhelést és kell alávetni ultrahangos vizsgálatnak.

Ezzel a módszerrel a MÁV nem él, a karbantartást és a vizsgálatokat a jelek szerint évek óta gondatlanul elhanyagolja, ezzel súlyos veszélynek teszi ki az utasait és a dolgozóit is. A kocsik ezen sajátossága 2004 óta ismert, mégsem léptek semmit az a megfelelő kabantartás érdekében. A VEKE ezúton felszólítja a MÁV-ot az érintett kb. 250 személykocsi kerekeinek soron kívüli, ultrahangos vizsgálatára, és az életveszélyes kocsik a vizsgálatok idejére történő azonnali forgalomból történő kivonására!

A mérésekhez szükséges műszerekkel a MÁV rendelkezik. A VEKE tavaly elkészített, azóta is kínosan elhallgatott menetrendi- és járműgazdálkodási tervezete megmutatta, hogy több, mint 400 személykocsit lehetne megtakarítani, ha megfelelőképpen kihasználná járműparkját a MÁV.

Éppen ezért felelősen kijelenthető, hogy az érintett kocsik a vizsgálatok idejére történő ideiglenes forgalomból történő kivonása nem okozna kezelhetetlen fennakadásokat, mivel elegendő tartalék áll rendelkezésre. Mindezeken felül viszont meg kell keresni az eredendő okot is. Át kell tekinteni a MÁV által alkalmazott technológiákat, nem zárható ki a rendszerszintű hiba, erre a 2004-2007 között másfajta kerekekkel szerelt kocsiknál előfordult abroncslazulások esete is rávilágít. Egyesületünk határozott véleménye, hogy az azonnali intézkedések elmulasztása, a problémák eltussolása kimeríti a vonattal utazók és vasúti dolgozók életének gondatlan veszélyeztetését."

Kiadó: Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE)

Olvasóink írták

29 hozzászólás
12
  • 29. calico 2010. április 23. 08:15
    „27. Az nem a "Magyarok Istene" volt, hanem egy aprócska műszaki trükk. Nevezetesen az, hogy ez a vonat nem 200-zal ment, hanem mondjuk csak 100-zal. Persze ezek (is) csak feltételezések.”
  • 28. Agent 2010. április 23. 07:42
    „27.
    http://eriksrailnews.com/archive/eschede.html
    besírnánk ha ilyen vasúti kocsijaink lennének.
    Egyébként a kompozit - több darabból összeálló, rezgéselnyelő keréktárcsákat pl. ennek a balesetnek a hatására váltották fel ismét az egy darabból kovácsolt keréktárcsák.”
  • 27. atika61 2010. április 23. 07:30
    „Jó pár ével ezelőtt Hamburg környékén ugyan ilyen típusú kocsi miatt tömegkatasztrófa történt. Itt is ua. a hiba lépett fel, csak nem történt tragédia, azaz a Magyarok Istene óvta a Magyart!!!
    A kocsivizsgáló ebben az esetben sajnos semmit sem tehet. Ő az álló vonatot vizsgálja, előjelek pedig az ilyen típusú hibák esetében csak a mozgásban lévő kocsiknál hallhatók.”
  • 26. Vita-Max 2010. április 23. 06:19
    „A végkielégítésekből szerintem sok új kocsira is futotta volna!!!Egyébként a kocsivizsgálónak van még munkahelye??????”
  • 25. lakatlajos 2010. április 23. 00:21
    „16. hozzászólás s/p/s 2010.04.22. 14:40
    ki az az ökörállat, aki ilyen címet ad egy cikknek?!?!
    Remélem a cikkíró abban van

    Bulvársajtó... Mit vársz?”
  • 24. Primax 2010. április 22. 23:12
    „Magyar
    Álom
    Vasutak”
  • 23. jörg 2010. április 22. 22:59
    „És most mi lesz?”
  • 22. Uomo 2010. április 22. 21:40
    „A vasútat évtizedek óta tudatosan teszik tönkre. Ezt szó szerint kell venni, ugyanis évtizedeken át az volt a fő cél hogy közútra treljék a forgalmat. A szakembergárdát elküldték, akik most vannak azok többsége szakmai szinten nem ért hozzá, menedzseeek, közgazdászok, de vezető pozícióban közlekedésmérnök nincs. Átgondolatlan "fejlesztések" - a vége majd tömegkatasztrfófa lesz, akkor kiderül háőny ezt előre jelző irat sülyledt el a fiókok mélyére, emrt féltek bevallni.. nem szretnék az egyik gyászjelentés lenni.”
  • 21. raffy2 2010. április 22. 21:00
    „ne idegeljetek!a gyerekem heti több alkalommal jár bp-győr között vonattal.”
  • 20. látó55 2010. április 22. 17:29
    „10. Griffin 2010.04.22. 12:58
    16. s/p/s 2010.04.22. 14:40

    A veszély sajnos valós, a cikk szakszerű és elgondolkodtató......”
  • 19. szocdem 2010. április 22. 15:53
    „A MÁV szeretettel köszönt minden utast amikor felszáll, és részvéttel búcsuzik tőle amikor nem érkezik meg oda ahova elment.
    Ennyi viteldíjért nem lehet többet kihozni egy szolgáltatásból! Az igaz hogy belföldi vásárlóértéken sokkal drágább a vasút mint mondjuk az elbukott nyugati kapitalizmusban, de sajnos az állam Gripeneket meg egyébb bölcsességeket finanszíroz a MÁV által kitermelt extra adókból - amit egyébként veszteségképp írnak le. Hogy páran meghalunk ezért a rendszerért? Na és? A szabadság MÁVját vérrel kel öntözni...”
  • 18. egyolvasó 2010. április 22. 14:59
    „Csak halkan jegyzem meg (eszem ágában sincs pánikot kelteni), de a "halbik" nem csak Győr és Budapest között járnak. Igaz máshol maximum 80-100 km/h sebességgel közlekednek (bár egy csúnya balesethez az is bőven elég).”
  • 17. Mankapunka 2010. április 22. 14:55
    „Mégse írhatták azt címnek,hogy a Budapest-Győr között már vasúti kocsival szántják a földeket,mert nincs pénz a vidékfejlesztésre.”
  • 16. s/p/s 2010. április 22. 14:40
    „ki az az ökörállat, aki ilyen címet ad egy cikknek?!?!
    Remélem a cikkíró abban van”
  • 15. FreeFace 2010. április 22. 14:28
    „Télen, hideg időben befagynak az ajtók. Egyedül nem sikerült kinyitnom, gyorsan segítséget kértem egy férfi utastól, ő is nagy nehezen tudta csak kinyitni, már elindult a vonat amikor le tudtam szállni, pontosabban leugrani:/ Óriási nagy szerencsém volt, hogy a jeges járdáról nem a vonat alá csúsztam. Azóta minden vonatozás alkalmával elkap a pánik amikor le kell szállnom. A modernebb vonatok ajtaja már gombnyomásra nyílik, záródik.”
  • 14. kismarti 2010. április 22. 13:33
    „Ha nem a kereke törik ki azoknak a ronda vonatoknak, akkor majd az utas simán kiesik a vonat megállása után ajtónyitáskor. Ugyanis a kocsik ajtaját kinyitni kész művészet. Nyomd a kilincset tekerve lefele (fogd erősen, mert különben visszacsapódik és kezdhetsz mindent előről), majd jó nagy slunggal nyomd az ajtót is kifele, de ne állj közel , mert a felcsapodó küszöb odacsuk és legalább birkózó légy mert különben nem bírod kinyitni az ajtót. Ha esetleg nem tartozol a birkózó kategóriába akkor nem árt, ha legalább ketten álltok a peronon, mert akkor talán ki tudjátok nyitni, de ha még sem akkor futás a másik ajtóhoz, ha még sikerült indulás előtt elérni a következő ajtót akkor szerencséd van és leszállhatsz. :)”
  • 13. adamvok 2010. április 22. 13:28
    „eleg egyszeru a problema, hozzanemerto, kontar, arogans, pokhendi alakok vannak az allami cegek felelos pozicioiban, az allami vallalatok meg mindig ugy mukodnek mint 30 evvel ezelott, szarunk mindenre, penz nincs, munkamorál 0, kalapaccsal megutogetjuk a kereket havonta egyszer, ha nem esik ki, akkor minden szuper... vagy mégse.”
  • 12. paris18 2010. április 22. 13:11
    „normális szerelvényre bezzeg nincs pénz.de évente kifizetni több milliárdos végkielégítéseket arra van”
  • 11. Muaddib 2010. április 22. 13:01
    „Lehet, hogy a vasút beszállítóinak tulajdonrésze van valamelyik temetkezési vállalatnál.
    Vagy vagy ha egyik üzlet nem jön be akkor bejön a másik!”
  • 10. Griffin 2010. április 22. 12:58
    „a következő cikk címe legyen ez : Életveszély az utcán!!! Sokkoló felfedezés! Bármikor a fejére eshet egy tégla!!”
29 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megfizethetetlen vízdíj jöhet

A szolgáltatók attól félnek, hogy a kormány döntése miatt ebben az évben nem kaphatnak támogatást a… Tovább olvasom