Kisalföld logö

2018. 02. 20. kedd - Aladár, Álmos -1°C | 1°C Még több cikk.

Egyes bankok nem tájékoztatták megfelelően a pozitív adóslistáról ügyfeleiket

A vizsgált öt pénzügyi intézmény közül csak egy hitelintézet informálta teljes körűen a fogyasztókat a pozitív adóslistáról - állapította meg a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF).
A felügyelet közleménye ismerteti: a PSZÁF fogyasztóvédelmi témavizsgálatot folytatott öt pénzügyi intézménynél annak megállapítására, hogy a pozitív listás lakossági hitelinformációs rendszerhez (pozitív adóslista) önkéntesen csatlakozott pénzügyi intézmények ügyfelei egyértelmű, teljes körű tájékoztatást kapnak-e a pozitív adóslistáról a szerződéskötés előtt. A vizsgálat 2010 szeptemberében indult.

A felügyelet megállapította: mindössze egy hitelintézet informálta teljes körűen a fogyasztókat a pozitív adóslistáról, két piacvezető banknál a vizsgálat alapvető problémákat tárt fel. Utóbbiak annak ellenére sem tájékoztatták megfelelően az ügyfeleket, hogy a vizsgált időszakban már adatokat továbbítottak a pozitív adóslistába.

Ezek a bankok több esetben nem adtak sem szóbeli, sem írásos tájékoztatást a pozitív adóslistáról, a pénzügyi intézmény adattovábbításban való részvételéről, az ügyfél általi csatlakozás lehetőségéről, a csatlakozás egyszerűségéről, ingyenességéről, bármikori visszavonhatóságáról, és a szolgáltatás előnyeiről.

A közlemény hangsúlyozza: a felügyelet elvárja a pozitív adóslistához önként csatlakozott pénzügyi intézményektől, hogy valamennyi potenciálisan érintett ügyfél minden esetben kapjon a szolgáltatással, az adatok továbbításával és azok következményeivel kapcsolatos szóbeli, illetve írásos tájékoztatást. Lényeges, hogy a pénzügyi intézmények valamennyi szóba jöhető fogyasztónak kínálják fel a lehetőséget, hogy a tájékoztatást követően szabadon eldönthessék, kívánják-e adataik továbbítását.

A felügyelet célszerűnek tartja, hogy az ügyfelek pozitív adóslistával kapcsolatos tájékoztatása a hitelszerződéssel kapcsolatos tájékoztatástól és annak megkötésétől elválasztva történjen, s a fogyasztók által kitöltött nyilatkozatokat a pénzügyi intézmények ne a hitelcsomagban, hanem attól külön tárolják. Ezzel elkerülhető az a fogyasztói érzület, hogy a hitel-odaítélésnek mintegy előfeltétele a pozitív adóslistához való csatlakozás is.

Indokolt a PSZÁF szerint az is, hogy a pénzügyi intézmények csak akkor tájékoztassák ügyfeleiket a pozitív adóslistában való részvételhez társított kedvezményekről, ha azok az ügyfél csatlakozásával egyidejűleg biztosíthatók. Az is szükséges, hogy az újonnan szerződő vagy a korábban kötött szerződésüket módosítani kívánó ügyfelektől írásban kérjenek nyilatkozatot arról, hozzájárulnak-e a létrejövő szerződés adatainak átadásához a pozitív adóslistába.

A felügyelet elvárja, hogy a pozitív adóslistához önként csatlakozott pénzügyi intézmények az ügyfél személyes megjelenésekor, vagy az ügyféllel való kapcsolatfelvételkor már fennálló hitelszerződések tekintetében is mérjék fel - akár levélbeni megkereséssel - hogy igényelné-e a pozitív adóslistára felvitelét. Az ügyféltájékoztatás teljes körű megvalósulását a felügyelet vizsgálatai során folyamatosan ellenőrizni fogja, és az eredményt honlapján közzéteszi - tartalmazza a közlemény.

Olvasóink írták

  • 1. janika 2011. március 09. 23:40
    „Hát igen divat a kész átverés show bankok módra.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fidesz-KDNP-alkotmánytervezet - Nem nőhetne az államadósság

A Fidesz-KDNP alkotmánytervezete szerint az Országgyűlés csak olyan költségvetést fogadhatna el,… Tovább olvasom