Kisalföld logö

2017. 03. 29. szerda - Auguszta 5°C | 19°C Még több cikk.

Egyedül a változás állandó

A Graboplast Rt. három kft.-je a múlt héten még jogilag egymástól függetlenül dolgozott, egy hete azonban egyetlen szervezetbe egyesült. A társaság az alapítóktól kölcsönözte régi-új nevét, Grabo Kft., Patkós Miklós az ügyvezető igazgatója. Vele beszélgettünk.
– Mi más lehetne a kiindulás, mint hogy mi indokolta a társaságok egyesítését, mit várnak tőle, milyen eredményei mutatkoznak az erők egyesítésének, s egyáltalán milyennek látszik ma a Grabo jövője ?
– A három cég, amelyik a múlt esztendő végéig és idén januárig önállóan tevékenykedett, a győri telephelyű Grabo Kft., a Grabetta Keszta és a Grabotex. Az első cég volt a műbőrgyártás gazdája, a Grabetta a tapétáé, a harmadik társaság pedig az úgynevezett nem szőtt kelmét, a vliest készítette.
Magam is úgy gondolom, indulásként fontos tisztázni, mi indokolta lépésünket, ezt a nem kis szervezeti változtatást. Az elmúlt négy-öt évben a Graboplast Rt. a fejlesztéseit nem elsősorban Győrre koncentrálta. Közismert, hogy gyárat építettünk Tatabányán, a négy méter szélességű padlót előállító gyárunk több mint négymilliárd forintba került. A társaság kecskeméti új parkettagyárára is bő 1,7 milliárd forintot költöttünk. A Graboplast-családon belül értelemszerűen kevesebb pénz, fejlesztési lehetőség jutott a győri üzemekre. A múlt esztendőben három győri társaság munkájában némi elbizonytalanodást, kifáradást lehetett tapasztalni. A műbőrgyár tervezése visszaesett és a forgalom fokozatos csökkenésével fogyott az eredmény is, a tapétagyártásunk tavaly veszteséges volt, s a vliesüzemben is azt kellett tapasztalni, hogy negyedévről negyedévre csökken a kiszállítás, s az eredmény kezd elfogyni. A vezetésnek fel kellet t ismernie a fenyegető veszélyt. Ezután következett, hogy tavaly decemberben azt mondtuk, nem várjuk meg, míg baj lesz, hanem elébe megyünk a dolgoknak.
A társaság ezután határozta el, hogy a három kft.-ből egyetlen szervezetet hoz létre. Kevesebb vezetői poszttal, 497-ről 430-ra csökkenti a létszámot. A tervezett szervezeti fogyókúra leginkább az alkalmazotti kört érintette, s persze a vezetőket. A három gazdasági vezető, a három jogász, három termelési vezető – és így tovább – helyét egyetlen vezető vette át.
– A szervezet tehát új, de ön már öt hónap eredményéről is számot adhat. 

Termékkilátások

A Grabo Kft. gyártmányai közül a műúbőrnek van a legnagyobb hagyománya, a számítások szerint azonban ennek termelése bizonyosan nem fog növekedni a közeljövőben. A padlógyártásban azon termékek gyártásában várható fejlődés, amelyek a lakossági felhasználású termékeknél nagyobb igénybevételnek vannak kitéve.  

– Valóban, s az eredmény kedvező. Megállt a forgalom-visszaesés, ami még az első negyedév jellemzője volt, s az év derekától jelentős gyarapodásra lehet számítani. Megtaláltuk a kitörési pontokat. Ez rövid távon a tapéta és azon belül a domborhatású tapéta. A másik, középtávra vonatkozó kitörési pontunk a járműipari padló fejlesztésére vonatkozik. Az elkövetkező egy-másfél évben a társaság növekedését ez a termékcsalád fogja megteremteni. Hosszabb távra is gondolkodunk, és mert stratégiáról van szó, ezekről részleteket most nem említenék. Tudjuk az irányokat, fejleszteni, beruházni kell, de a lényeg, hogy van tervünk az elkövetkező két-három évre.
– Milyen biztosíték van és lehet-e egyáltalán biztosíték a Grabo Kft. jövőjére ?
– Egyetlen dolog, ami biztos, hogy minden változni fog. A biztosíték mégis talán az lehet, hogy már rendelkezünk azzal a képességgel, amellyel válaszolni tudunk a változásokra. Az elmúlt tíz-tizenkét év erre megtanított bennünket. S ami még ennél is fontosabb, hogy már képesek vagyunk elébe menni a változásoknak. Ezért van szükség az erős marketingre és stratégiára. A Grabo ereje, ahogy eddig, a továbbiakban is a munkatársak tudása. A negyven-ötven éves generáció viszi a céget, mögöttük állnak a harmincasok, akik hozzák az új gondolkodást, elfogadják és nyitottak a változásokra, s a harmadik csoport az idősebb generációé, amelynek nagy tekintélye van a cégnél. Közmegbecsülésnek örvendenek. Az „ öregek " tudására, tapasztalatára, kapcsolatrendszerére szükségünk van, építünk erre.
– A Graboplast jogelődjét 1905-ben alapították, társaságuk három évre van a százéves jubileumtól.
– Értem, mire gondol, fontos számunkra a hagyomány, meg fogunk emlékezni a száz évről. Mindig változunk és mindig visszatérünk a gyökerekhez. Emlékezzünk csak, ’ 90 – 95 között a cég decentralizált, a hagyományos üzemekből önellátó egység lett, aztán profi center, majd kft. Akkor így volt esély arra, hogy a cég megmaradjon. Most egyes területeken már az ellenkező folyamatokra van szükség, a központosításra. Megtanultuk, hogy nagyon kell tudnunk szelektálni, mit őrzünk meg a régiből. A régi szellemet nem szabad kidobni, arra építeni kell és arra építünk is.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rendőri akció az Erzsébet hídon

A rendőrség tíz óra után 20 perccel megkezdte a tömeg kiszorítását az Erzsébet hídról: lökdösődnek,… Tovább olvasom