Kisalföld logö

2017. 11. 20. hétfő - Jolán 3°C | 7°C Még több cikk.

E-útdíj: torlódás a román-magyar határon

Használatarányos útdíjat kell fizetni a magyar gyorsforgalmi és főutakon a 3,5 tonnánál nehezebb teherautóknak hétfőtől.
Összefoglaló

Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. központjában dolgozó szakértő stáb nem tapasztalt "forgalmi zavart okozó körülményt" - közölte a nap folyamán elindult használatarányos útdíjjal kapcsolatban Kibédi-Varga Lajos e-útdíj szakmai projektszóvivő hétfőn Budapesten, az ÁAK sajtótájékoztatóján. A román-magyar határátkelőhelyeken azonban megnőtt a várakozási idő a Mediafax hírügynökség szerint.

Kibédi-Varga Lajos elmondta: az ÁAK központjában dolgozó stáb folyamatosan irányítja és kezeli az 1500 értékesítési pont rendszerbe illeszkedését, éjfél óta nem tapasztaltak forgalmi zavart okozó körülményt. Nem áll fenn olyan műszaki-informatikai probléma, amely a rendszer zavartalan működését befolyásolná. A projektszóvivő szerint a határátkelőhelyeken nagyfokú együttműködést tapasztaltak.

A román-magyar határátkelőkön ugyanakkor gondot okozott a magyar rendelkezés. A román Mediafax hírügynökség jelentése szerint a nagylaki közúti határátkelő romániai oldalán mintegy hat kilométeres kamionsor alakult ki hétfő délután. A román határrendőrség felkérte a magyar határrendészeti hatóságokat, hogy hozzák meg a szükséges intézkedéseket a kamionok várakozási idejének csökkentése, "a folyamatos és civilizált ellenőrzés" biztosítása érdekében.

Hétfőtől használatarányos útdíjat kell fizetni a magyar gyorsforgalmi és főutakon a 3,5 tonnánál nehezebb teherautóknak. A fizetendő díj a jármű tengelyeinek számától és a motor környezetvédelmi besorolásától függ. Több fuvarozó szervezet szerette volna elérni a rendszer indításának elhalasztását, arra hivatkozva, hogy nem volt kellő idő megfelelően felkészülni az új rendszerre.

Hétfő hajnalban túlterheléses támadások érték az elektronikus útdíj informatikai rendszerét, a támadások 1 és 3 óra között voltak a HU-GO rendszerében. Ez idő alatt a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók díjmentesen használhatták a teljes díjköteles úthálózatot. Később, 7.30 és 10 óra között ismét üzemszünetet rendeltek el, a rendszer leállítását ekkor nem indokolták.

Az indulás után tapasztalt túlterheléses támadással kapcsolatban a projektszóvivő azt mondta: ha beigazolódik, hogy szándékos informatikai támadást intéztek a hálózat ellen, az illetékes hatóságok mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy az elkövetőket megtalálják és felelősségre vonják.

Giró-Szász András kormányszóvivő hétfői sajtótájékoztatóján úgy értékelte, hogy a rendszer az előzetes terveknek megfelelően indult el, s egy-két hét után kell majd megnézni, hogy kell-e bármit is módosítani rajta. Közölte, vizsgálják a túlterheléses támadást.

19:42 - E-útdíj - Torlódás a román-magyar határon

Mintegy hat kilométeres kamionsor alakult ki a nagylaki közúti határátkelő romániai oldalán hétfő délután a magyarországi használatarányos útdíj bevezetése miatt - közölte a román Mediafax hírügynökség.

Az országúton veszteglő, magyarországi belépésre várakozó kamionok miatt a nagylaki (Nadlac) határátkelő felé vezető DN7 jelzésű úton egyetlen sávon, váltakozó irányban zajlik a közlekedés. A román közúti és határrendőrség járőröket mozgósított az Arad és a nagylaki határátkelő közötti útszakaszon.

Az Arad megyei határrendőrség sajtóközleménye szerint a magyar útdíjkifizetés szabályozásának változása miatt hétfőn megnőtt a 3,5 tonnánál nehezebb járművek várakozási ideje a román-magyar határátkelőhelyeken.

A román határrendőrség felkérte a magyar határrendészeti hatóságokat, hogy hozzák meg a szükséges intézkedéseket a kamionok várakozási idejének csökkentése, "a folyamatos és civilizált ellenőrzés" biztosítása érdekében - olvasható a Mediafax által idézett közleményben.

18:46 - Szóvivő: az indulás óta nem volt "forgalmi zavart okozó körülmény"

Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. központjában dolgozó szakértő stáb éjfél óta "forgalmi zavart okozó körülményt" nem tapasztalt - közölte a nap folyamán elindult használatarányos útdíjjal kapcsolatban Kibédi-Varga Lajos e-útdíj szakmai projektszóvivő hétfőn Budapesten, az ÁAK sajtótájékoztatóján.

Az ÁAK központjában dolgozó stáb a műszaki-informatikai, ügyfélkezelési, kommunikációs kollégák bevonásával folyamatosan irányítja és kezeli az 1500 értékesítési pont rendszerbe illeszkedését, figyelembe véve az aktuális történéseket. A visszajelzések alapján éjfél óta forgalmi zavart okozó körülményt nem tapasztaltak - mondta Kibédi-Varga Lajos. Az indulás után informatikusaik túlterheléses támadást észleltek; erről azonnal értesítették a sajtó munkatársait, hiszen fontosnak tartják a média hiteles, azonnali tájékoztatását - tette hozzá.

Az ügyfelek adatainak védelme és biztonsága úgy kívánta, hogy üzemszünetet rendeljenek el addig, ameddig informatikusaik meg nem győződnek a műszaki-informatikai háttér biztonságáról. Ha beigazolódik, hogy szándékos informatikai támadást intéztek hálózatuk ellen, az illetékes hatóságok mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy az elkövetőket megtalálják és felelősségre vonják - közölte a projektszóvivő.

12:05 - Giró-Szász: vizsgálják a túlterheléses támadást

Vizsgálják a túlterheléses támadást, ami az e-útdíj rendszert érte hétfőn hajnalban - mondta Giró-Szász András kormányszóvivő hétfői sajtótájékoztatóján.

A szóvivő hozzátette: változatlanul az a cél, hogy a hazai fuvarozók regisztráljanak, eddig már 60 ezren tették meg ezt.

Giró-Szász András azt mondta, a rendszer működésének hétfő az első napja, s egy-két hét után meg kell majd nézni, hogy kell-e bármit is módosítani rajta.

Kijelentette: a rendszer az előzetes terveknek megfelelően indult el, s lényege, hogy felszámolja a korábbi rossz alapokon nyugvó rendszert.
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. hétfő éjjel, nem sokkal a rendszer indulása után, kétórás üzemszünetet hirdetett ki a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárműveknek, az érintettek ezalatt díjmentesen használhatták a teljes díjköteles úthálózatot.

Később, 7.30 és 10 óra között ismét üzemszünetet rendeltek el, majd 10 órától újra fizetniük kell a tehergépjárműveknek a teljes díjköteles úthálózaton.

11:30 - Tíz óra után kötelező a díjfizetés

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt., mint a HU-GO elektronikus útdíjszedési rendszer díjszedője által hétfőn 07.30 és 10 óra között elrendelt üzemszünet véget ért, így 10 órától a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművek számára a teljes díjköteles úthálózaton ismét kötelező a díjfizetés - közölte a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. hétfőn.

Kibédi-Varga Lajos, az Állami Autópálya Kezelő e-útdíj ügyekben illetékes szóvivője az MTI-nek elmondta: az üzemszünet után a rendszer elindult és működik.

Az internetes ügyfélszolgálati portálon lehet viszonylati jegyet vásárolni regisztrációval, illetve regisztráció nélkül is, az értékesítési pontokon működik a bankkártyás fizetéssel történő egyenlegfeltöltés, illetve a viszonylati jegyvásárlás - tette hozzá.

09:33 - FUVOSZ: a tíz óra előtt indított autók után ne kelljen hétfőn fizetni

A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) azt kéri az autópályakezelőtől, hogy a hétfőn tíz óra előtt indított autók után, már tíz óra után se kelljen viszonylati jegyet venni, mert ez komoly, többeknél megoldhatatlan szervezési és munkaidő problémát jelent.

A szövetség ezt hétfőn, az MTI-hez is eljuttatott levélben kérte Varga Zoltántól, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) díjbeszedési igazgatójától, miután a társaság hétfőn 7.30 és 10 óra között üzemszünetet rendelt el, így délelőtt 10 óráig a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművek díjmentesen használhatják a teljes díjköteles úthálózatot.

08:10 - Nem kell útdíjat fizetni 10 óráig

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. ismét üzemszünetet rendel el hétfőn 7.30 és 10 óra között, így a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművek díjmentesen használhatják a teljes díjköteles úthálózatot - közölte a társaság hétfőn reggel.

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt., az elektronikus útdíjrendszer, a HU-GO üzemeltetője a rendszer leállítását nem indokolta, a törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletre hivatkozott, amelynek alapján 10 óráig a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművek díjmentesen használhatják az úthálózatot.

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. munkatársai segítenek az e-útdíj intézésében a letenyei határátkelőn. Fotó: MTI/Varga György (galéria)

05:32 - Használatarányos útdíjat (e-útdíjat) kell fizetni a magyar gyorsforgalmi és főutakon a 3,5 tonnánál nehezebb teherautóknak hétfőtől.

 
Támadások érték az e-útdíj informatikai rendszerét

Túlterheléses támadások érték az elektronikus útdíj informatikai rendszerét hétfő hajnalban - tájékoztatta az Állami Autópálya Kezelő Zrt. az MTI-t.

A támadások 1 és 3 óra között voltak a HU-GO rendszerében. Ezalatt a társaság üzemszünetet rendelt el, s a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművek díjmentesen használhatták a teljes díjköteles úthálózatot. Az üzemszünet 3 órakor véget ért.
   
A társaság közölte: hajnalban a kijelölt és jogosult állami szervek megkezdték a vizsgálatot.
   
A használatarányos útdíjat (e-útdíjat) július 1-jétől, azaz hétfőtől kell fizetni a magyar gyorsforgalmi és főutakon a 3,5 tonnánál nehezebb teherautóknak.

A fizetendő díj a jármű tengelyeinek számától és a motor környezetvédelmi besorolásától függ: a kéttengelyes tehergépjárművek után gyorsforgalmi utakon bruttó 49,90 forint, főutakon bruttó 21,23 forint, a háromtengelyes kategóriában gyorsforgalmi úton bruttó 70,02 forint, főúton bruttó 36,75 forint, míg a négytengelyesek után gyorsforgalmin bruttó 108,38 forint, főutakon bruttó 67,60 forint kilométerenként. A környezetvédelmi besorolásnál az előbbi díjak szorzója 0,8-1,2.

Aki viszonylati jeggyel akar közlekedni, annak nem kell regisztrálnia magát az útdíjfizetési rendszerben, viszont sorba kell állnia a jegyért, és ki kell számítania, hogy hány kilométert akar a fizetős úton haladni. Nyithat előre feltöltött számlát is, ekkor elektronikusan fizethet, viszont ennek feltétele az előzetes regisztráció.

Aki fedélzeti eszközt használ, annak mindenképpen regisztrálnia kell, és szükséges egy előre feltöltött számla, amelyről csak az útdíj fizethető. Az utólagos fizetéshez külön szerződést kell kötnie a fuvarozónak az Állami Autópálya Kezelő Zrt-vel (ÁAK).

Több fuvarozó szervezet szerette volna elérni a rendszer indításának elhalasztását, arra hivatkozva, hogy nem volt kellő idő megfelelően felkészülni az új rendszerre.

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. munkatársai segítenek az e-útdíj intézésében a letenyei határátkelőn. Fotó: MTI/Varga György (galéria)

Az elektronikus útdíj informatikai rendszerét hétfő hajnalban túlterheléses támadások érték, ezért 1 és 3 óra között üzemszünetet rendelt el az ÁAK. Ez idő alatt a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók díjmentesen használhatták a teljes díjköteles úthálózatot. Az ÁAK tájékoztatása szerint a kijelölt és jogosult állami szervek megkezdték a támadások ügyében a vizsgálatot.

Olvasóink írták

40 hozzászólás
12
  • 40. zakarias3 2013. július 02. 21:38
    „A szegény vezérürüt megint támadás érte!Engem,csak a dicső kormányunk támadása érint!”
  • 39. Valaki 2013. július 02. 10:38
    „35. embertelen

    Nyugalom embermentes, csak az internácik szórakoznak egy kicsit. :))”
  • 38. dödike 2013. július 01. 22:45
    „Gyurcsány-Bajnai belebújt a szerverbe.”
  • 37. zakarias3 2013. július 01. 21:12
    „29.Most írd le értelmesen,hogy mit akartál mondani!Téged nem utál itt senki,legfeljebb jót nevetnek a hozzászólásaidon!Tisztában vagyunk azzal,hogy a szuzukit te nem értékeled.Ugye ez a legfontosabb témád!Azon kívűl más értelmes szöveg nem hagyja el szád!Ne kötekedj,próbállj értelmes emberként kommentelni és nem fognak rajtad röhögni!”
  • 36. piroskaésabarkasz 2013. július 01. 20:48
    „Leégtünk megint.Európa rajtunk rögög-ismét-!!!!”
  • 35. embertelen 2013. július 01. 20:13
    „Valaghy hová tüntél?! "MAGYARORSZÁG MOST IS JOBBAN TELJESÍT?!"”
  • 34. orion1 2013. július 01. 20:01
    „Svájcban csak a személygépjárműveknek 40 SFR az éves útdíj, kamionoknak 1,8 eurocent/tonnakilométer, ami mondjuk egy 40 tonnás kamionnak 300 kilométeren 320 SFR körül van. De amúgy minden országban brutális útdíjak vannak”
  • 33. Karcsika 2013. július 01. 19:33
    „32. Legs

    Ilyen volt a SuliNET is, csak Kókával.
    Meg a Kóka féle rendőrségi, tűzoltósági rádióadók.
    Mutyi mindig volt, és lesz, csak az arányok változnak.”
  • 32. Legs 2013. július 01. 17:42
    „Ugyan kérem!Ki támadta volna meg és minek?
    Megint valami havercég zsebre vágott pár száz milliót,aztán amit csinált az lópikulát sem ér.Ennyi.Ez megy már itt 23 éve:(((Ez hasonló mint amikor az mszp bevezette a széfeket a kórházakban.Arról is kiderült,hogy véletlenül Horváth Ágnes-második Gyurcsány-kormány Egészségügyi Minisztériumának államtitkára-apósának véletlenül volt pár százezer darabja raktáron,ráadásul eladó is volt.Megy a mutyi ezerrel.Szégyen.”
  • 31. Filtec 2013. július 01. 16:52
    „30. oPTiKa 2013.07.01. 16:04

    Jobb helyeken lehet, de mindenhol gond volt a bevezetésnél.
    Jók lesznek ezek a i-Cell OBU S900 fedélzeti egységek.
    Egy év múlva lehet majd összegezni a tapasztalatokat.

    Persze sok fuvarcég krákog majd, mert így nyomon követhetik, hogy merrefelé, mennyi ideig, mennyit állt a pilóta a járművel.”
  • 30. oPTiKa 2013. július 01. 16:04
    „Filtec, jobb helyeken az ilyen rendszert úgy vezetik be, hogy kiválasztanak 1-2 nagyobb "flottát", akikkel 1-2 hónapig teszteltetik a rendszert. A tesztidöszak alatt kijönnek a hibák. Addig senki sem fizet semmit, a tesztelö cégek kapnak a következö idöszakra valami engedményt, a külföldiek és a többi használó elött meg nem ég le a rendszer.

    Most persze az volt, hogy bejöttek az elsö külföldi kamionosok, akiknek a fizetendö összegét nem tudta kiszámítani senki - nem túlterhelés miatt, hanem mert elfelejtették felmérni szállítók útvonalait, így azok nincsenek a rendszerben...”
  • 29. Mankapunka 2013. július 01. 15:54
    „Többség itt azt sem tudja, mi az MS DOS, de tudja, hogyan kell egy ilyen rendszert üzemhelyezni.”
  • 28. Filtec 2013. július 01. 15:42
    „Miért kell mindjárt fröcsögni? Sokat nem értek a számítástechnikához, de ha valamit bevezetünk, akkor bizony van egy időszak, mire minden paramétert optimalizálnak a rendszerben.

    Minden kezdet nehéz, még a WC-zés is kiskorotokban, a járás, biciklizés, az F1-ben is agyon kísérletezik magukat, mégis leállnak az autók, defektet kapnak a bal hátsó kerekek (Pirelli).

    Nyugi, jó lesz ez. Km arányosan fizetnek majd a teherautósok, kamionosok.

    Aki sokat koptatja az utat, az többet fizet.
    Aki kéthetente csak egyszer, az keveset. Ez így korrekt.”
  • 27. Oreg35 2013. július 01. 14:02
    „Hát nem értitek? "MAGYARORSZÁG JOBBAN TELJESÍT!" A hülye, meggondolatlan intézkedések terén!!! No, meg a harácsolásban! Ez a FIDESZ kormány!”
  • 26. Losba 2013. július 01. 13:41
    „..újabb sikertörténet..bmenet, indulót!”
  • 25. 621 2013. július 01. 13:31
    „A legvisszataszítóbb az egészben megint a hazugság. Azt, hogy xar a randszer, megint másra akarják fogni... Jó hogy nem az EU a hibás, bár még...”
  • 24. Virs-Lee 2013. július 01. 13:19
    „Igy jartak meg is erdemlik .... muhhhhhahhahhahaha”
  • 23. kenyeresné 2013. július 01. 13:00
    „mir: Mit tudja! Ő találta fel!!!”
  • 22. Hyppolit 2013. július 01. 12:41
    „7. oPTiKa! Köszi a kisegítést, teljesen egyetértek. A svájci 40 CHF a korrekt még úgy is, hogy az átlagfizetéshez arányítva emberszámba veszi a közlekedőt..”
  • 21. mir 2013. július 01. 12:31
    „17. Mankapunka 2013.07.01. 11:32

    Gondolom te tudod és vettél is ilyet, hiszen mindig olyan okos vagy :)”
40 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A KENÓ hétfői nyerőszámai

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a július 1-i KENÓ-játékban a következő számokat… Tovább olvasom