Kisalföld logö

2017. 12. 17. vasárnap - Lázár, Olimpia -2°C | 4°C Még több cikk.

Dugóban veszteglő kamionok a határon

A gazdasági határok megszűntével azt gondolták a szállítást végző cégek és sofőrjeik, hogy az átkelőknél megszűnnek az órákig tartó várakozások. Ebből egyelőre nem lett semmi, és addig nem várható komolyabb változás, amíg országunk nem lesz schengeni tag.
Az országutak vándorai a torlódásokért – mivel a vámosok levonultak a határátkelőkről – a határőrséget hibáztatják, akik pedig nem tehetnek minderről.

– A gond az, hogy Magyarország még nem schengeni tag, így a kamionok átléptetését el kell végezni. S ebbe a tengelysúlymérés is beletartozik, amit befelé a magyar, kifelé a szomszédos ország szervei végeznek – magyarázta a Győri Határőr Igazgatóság határrendészeti osztályának helyettes vezetője, Szilágyi Imre alezredes, aki hozzátette, hogy hazánk 2008-ig kapott lehetőséget az uniótól a tengelysúlymérésre, s a mérőállomások végzik is a feladatukat.

„ Rajkánál általában befelé van gyakran várakozás. A kamionok lemérése időbe telik, s amelyikkel gond van, vissza kell fordítani."
– Úgynevezett egymegállásos rendszerben dolgoznak a kollégák, s a befelé jövő kamionokat a szlovák fél lépteti ki országából, mi pedig beléptetjük őket. De csak akkor tudjuk ezt megtenni, ha a másik fél átadja nekünk az útleveleket. Gyakorlatilag két sáv van Rajkán, az uniós és a nem tagállamból érkező kamionsofőrök részére. De ha a szlovák fél csak egy sávot tud üzemeltetni, az áteresztőképesség csökken. Mi hiába állítanánk ki ilyenkor nagyobb létszámot, nem segítene – mondta Szilágyi Imre.

Az osztályvezető-helyettes szerint Rajkán – a híresztelések ellenére – csúcsidőben legfeljebb másfél órás várakozások fordultak elő.
– Amit a határőrség zöldszámán jeleznek a kamionvezetők vagy a rádiókban mondanak, messze áll a valóságtól. A sofőrök túlhangsúlyozzák a hatórás várakozásokat, s ezt bizonyítják a tachográfok is, amiken sokszor fél óra csak az a „hat óra". A külföldiek például várakozás miatt nem tettek panaszt, ez a magyarokra jellemző – hangsúlyozta az alezredes, de elismerte, hogy Hegyeshalomban a kilépőoldalon van várakozás.

– Tudomásul kell venni, hogy az osztrák fél őrzi a schengeni határt, és szigorúbban ellenőriz. Ha kell, műszeresen vizsgálja át a kamionokat, határsértőket keresve, vagy az okmányokat, illetve a tengelysúlyt mérik. Határközi egyezmény szabályozza, hogy a beléptető állam határozza meg a megnyitott sávok számát. S mi hiába biztosítunk két sávot, ha az osztrák fél egy tengelysúlymérőt üzemeltet. Ekkor nem tudunk gyorsítani – magyarázta Szilágyi alezredes.

A határőrség tisztában van vele, hogy többször zúgolódnak a kamionosok. S ha az osztrák fél úgy látja, nagy a feltorlódás, dönthet úgy, hogy felfüggeszti a szigorúbb ellenőrzést, s két sávon levezeti a forgalmat. Ezt követően ismét szigorúbban teszi a dolgát.
– Ebben megint csak nem tudunk mit tenni, jogszerűen jár el az osztrák partner, neki be kell tartania a szabályokat. Nem teheti meg, hogy állandóan csökkenti a szigorúságot. Míg befelé fél óra várakozási idők vannak, kifelé várakozás van Hegyeshalomban – mondta el az alezredes, aki főként a vasárnapokat emelte ki, amikor a kamionstop után elindul 5–600 kamion. Amíg ekkora sor lemegy, órákba telik. Hozzátette: ekkor sem kell 5–6 órát várni, legfeljebb vasárnap. Normál rendben legfeljebb 3 órát.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szabó Lőrinc: Kicsi vagyok én

Tovább olvasom