Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Balog: A NAT a nemzeti közkicsnet prezentálja

A nemzeti közkincset prezentálja a Nemzeti alaptanterv (NAT), amelyet szerdai ülésén fogadott el a kabinet - mondta Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere a csütörtöki kormányszóvivői tájékoztatón Budapesten.
A tárcavezető kiemelte: időtálló és korszerű dokumentum született, amelyben a nemzeti tudás minimumát határozták meg.

Az új NAT úgy készült, hogy nem egy oktatási szaklobbi állította össze, hanem az oktatást, kultúrát képviselő tekintélyek álltak mögé egyfajta védnöki testületként - fűzte hozzá.

Az egyik legfontosabb erőforrása minden országnak az oktatás, a tanulás és a tudás - fogalmazott, hozzátéve: a NAT azt a nemzeti közkincset prezentálja, amely prezentálja a nemzeti közkincset, amelyet szeretnék, ha mindenki a sajátjának tekintene.

Kiemelte, az új alaptörvényből következik, hogy szükséges egy új NAT, aminek erőssége, hogy" amit a kultúránkból hozunk rögzíti, és felkínálja a jövő nemzedékének". Emellett azt is biztosítja, hogy valóban versenyképes és minőségi tudást tudjanak adni számukra.

Azt szeretnék, ha a tudás lenne az egyéni boldogulás útja Magyarországon, ugyanakkor ennek a tudásnak lehet egy közösségösszetartó ereje - hangsúlyozta Balog Zoltán.

Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár nagy sikerként, mérföldkőként értékelte a NAT elfogadását, amelyet a harmadik legfontosabb dokumentumnak nevezett a köznevelési és a felsőoktatási törvény után.

Hozzátette: az új NAT az iskolában tanított tartalmakat rögzíti. Új elemként említette, hogy míg a 2003-ban módosított NAT-ból kikerültek a közművelődési tartalmak, addig ezek most visszakerültek. Kifejezetten értéktartalmú dokumentum készült - folytatta, hozzátéve: ezeket az értékeket a társadalmi vita során senki nem vitatta.

Olyan modern tartalmak is bekerültek, amelyeket a társadalom jogos elvárásként fogalmazott meg a tanterv alkotóinak. Hoffmann Rózsa erre példaként említette a KRESZ, a gazdasági-pénzügyi ismereteket, az élelmiszerbiztonság kérdését, az erkölcstan, az etika oktatását. Ezek nem jelentenek szükségszerűen új tantárgyakat, hanem új tantárgyi szemléletről van szó a hagyományos kereteken belül. Hozzátette: készülnek a kerettantervek, a jövőben az iskoláknak kötelező lesz valamelyik ilyen dokumentum alapján oktatni. Ugyanakkor lehetőség lesz saját kerettantervek jóváhagyatására, és szabályozott keretek közötti alkalmazására is.

Kérdésre jelezte: legalább tíz százalékkal csökkent a tananyag az eredeti elképzelésekhez képest. A mostani NAT, amelyen 150 szakember dolgozott, öt évig lesz érvényben.

Arra a felvetésre, hogyan értékeli Wass Albert, Szabó Dezső és Nyirő József bekerülését az alaptantervbe azt mondta: nem szerencsés ideológiai síkra terelni a NAT-tal kapcsolatos véleményeket. Az említett szerzők jeles, az adott korra nagy hatást gyakorló személyiségek voltak, akik méltán kaptak helyet az alaptantervben - hangsúlyozta.

A szülői szervezet azon kritikájára, hogy az ismeretanyagot iskolai körülmények között elsajátítani képtelenség, ezért az oktatáspolitika az anyagi, erkölcsi felelősséget áthárítja a szülőkre és a tanulókra úgy reagált: ha goromba akarna lenni, azt mondaná, ez egy blöff. Azt kérte a szülők szervezetétől, hogy szakemberekkel mutassák be, illetve bizonyítsák állításuk valóságalapját.

Ő azoknak hisz, akik a NAT-ot megalkották és véleményezték - szögezte le, hozzátéve: az ő véleményük szerint ez tanítható. Hoffmann Rózsa kijelentette: maga is pedagógus, ismeri a szakmát és vállalja a felelősséget a NAT-ért.

Balog Zoltán a Nyírő József újratemetésére és a kialakult helyzetre vonatkozó kérdésre azt mondta: Nyirő Józsefet a NAT részének, nemzeti kincsnek tekintik, és bíznak benne, hogy a szakmai műhelyekben - a román-magyar vegyesbizottságban, és a történészbizottságokban - a különböző szellemi, politikai elitek által vitatott személyiségek is a helyükre kerülnek.

Mi is különböző véleményekkel vagyunk a román kulturális élet szereplőiről a múltban és a jelenben, de nem vitatjuk el szíve-jogát egyetlen népnek se, hogy azt szeresse, akit értékesnek tart, ezért mi ragaszkodunk Nyirő Józsefhez - fogalmazott, hozzátéve: reméli a román közvélemény megérti, semmi olyan nem történik, ami érzékenységüket sértené.

Giró-Szász András hozzátette: ez az esemény a magyar és a román kulturális értékek előtérbe kerülését volt hivatott szolgálni. Arról, hogy a magyar nagykövetet berendelték, és hogy történik-e válaszlépés, azt mondta: ezt a külügyi tárca hatásköre eldönteni.

Olvasóink írták

  • 2. Eva- 2012. május 19. 09:50
    „"A szülői szervezet azon kritikájára, hogy az ismeretanyagot iskolai körülmények között elsajátítani képtelenség, ezért az oktatáspolitika az anyagi, erkölcsi felelősséget áthárítja a szülőkre és a tanulókra úgy reagált: ha goromba akarna lenni, azt mondaná, ez egy blöff."---
    ez egyébként ma is így van!

    Egy tananyagra egy tanóra--és mehetünk tovább
    Ha a gyerek otthon nem tanul eleget,és nem kap hozzá szülői segítséget, akkor egy idő után készek a légvárak.

    A NAT eredményezett sok száz óra munkát a tanároknak--
    hogy aztán tankönyvet tanítsanak---a saját szakmai tudásuk felhasználásával

    Most az új NAT--mivel azt is készen kapják, annyit se!
    Ezután is tankönyvet fognak tanítani.

    Mekkora üzlet valakinek az új tankönyvek új NAT szerinti elkészítése.”
  • 1. paci13 2012. május 17. 17:37
    „"a NAT azt a nemzeti közkincset prezentálja, amely prezentálja a nemzeti közkincset"
    Ha logikailag a NAT is ennyire világos, mint ez a gyönyörű mondat, akkor nem lehet már nagyon nagy baj az oktatásban. Van.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Széll Kálmán 2.0 - 4 milliárddal kevesebb zárolás

A zárolási és csökkentési kötelezettségről és az állami osztalékbevételek 1,5 milliárd forintos megemeléséről is döntött a kormány a Széll Kálmán Terv 2.0-val összhangban. Tovább olvasom