Kisalföld logö

2017. 09. 20. szerda - Friderika 12°C | 13°C Még több cikk.

Az otthoni iroda

Egyre többen dolgoznak otthon - nemcsak válallkozóként, hanem a munkidőn kívül is -, s alakítanak ki a lakásban kis számítógépes iroda-sarkot. Lássuk, mire kell odafigyelnünk, hogy a munka is hatékony legyen, s egészségünk se sérüljön!

A szék
   

A szék és az asztal a két legfontosabb bútor az otthonunkban, de a szék a fontosabb közülük, mert közvetlenül érintkezik a testtel, meghatározza a testtartást, és kialakítása változatosabb lehet, mint az asztalé.

A széket az egyiptomi és az asszír-babilóniai kultúrából örököltük. Sajnos nem túl egészséges bútordarab. Törökülésben, lótuszülésben vagy a sarkokon ülni sokkal kedvezőbb. A japán nők, akik sokat ülnek a sarkukon, idős korukig megőrzik testük rugalmasságát, hasűri szerveik előnyösebb helyzetét.

Akkor jó a szék, ha:

•  az alsó lábszárak kényelmesen, közel függőlegesen helyezkednek el,
•  a talpak kényelmesen megtámaszkodnak a padlón vagy a lábtámaszon,
•  a gerincoszlop - oldalról nézve ívelt és kissé előre dőlt,
•  a combok közel vízszintesek,
•  a felkarok - laza tartásban - közel függőlegesek,
•  az alkarok felfekszenek a karfára és vízszintesek.

A számítógép előtt sok óráig kell ülni, ezért feltétlenül szükség van a ma már mindenhol kapható állítható székekre. A megfelelő szék ülése elég széles és mély ahhoz, hogy minél nagyobb területen érintkezzen az ember ülőfelületével, és így a lehető legkisebb nyomást gyakorolja rá. Ha a szék ülése túl keskeny vagy rövid, nagyobb nyomás éri az ereket és szöveteket, ez akadályozza a vérkeringést, és zsibbadást, görcsöket vagy fájdalmat okoz. Az ülő ember testsúlyának 65%-a nehezedik az ülőfelületre. A háttámlához dőlve vagy előre hajolva ez az arány csökken.

Ha a szék ülése túl mély, akkor az ülés elülső pereme nyomja a combok hátsó oldalát, ami megint csak akadályozza a vérkeringést, és zsibbadást, görcsöket okoz.

A jó széken az ülés elülső pereme nem egyenes, hanem két sarkán legömbölyített, elöl pedig lefelé görbülő ívben végződik, ezt vízesés ülésnek nevezik. Ez a görbület csökkenti a szövetekre gyakorolt nyomást, nem akadályozza a vérkeringést, és így megelőzi a zsibbadást, görcsöket vagy fájdalmat.  Ez a célja a kárpitozott ülésnek is.  A borítóanyag ne legyen csúszós, a borítás ne legyen túl puha. Jó, ha az ülésnek egy kis bemélyedése van, de ez ne legyen túl mély. Az előrecsúszást gátolja az is, ha az ülés kis mértékben (5 fokkal) hátrafelé dől.

A háttámlához támaszkodás enyhíti a szövetek, izmok, inak megterhelését, de a függőlegeshez képest 20-30 fokos hátradőlésnél a jó hatás már csökken, dolgozni pedig nem lehet ennyire hátradőlve. Legjobb, ha a függőlegeshez képest 10-20 fokos szögben dőlünk hátra, tehát a széktámla dőlésszöge az üléshez képest 100-110 fok.

Testünk súlyának 10%-a a két kar súlya. Ezt a nagy súlyt állandóan tartani kell, a csigolyákra és a medencére nehezedik, ha nincs a széknek karfája. Jólesik a karfán megpihentetni karjainkat. A széken való lecsúszást is gátolja a karfa. A karfa hátrányos is lehet, ha a szék nem megfelelő. Ha a karfa túl magas vagy túl alacsony, vagy a két karfa közötti távolság túl kicsi vagy túl nagy, az lehet a szék hibája, vagy lehet attól, hogy az illető személy termetéhez más beállítású karfa illene. Vannak már székek, amelyeknek karfája fel-le és kifelé-befelé állítható, sőt vízszintesen elforgatható. Különösen a kövér vagy széles vállú emberek örülnek ennek.

A lábaknak kényelmesen el kell férniük az asztál alatt, kinyújtva is. Túl kevés hely az asztal vagy a billentyűzettartó fiók alatt akkor van, ha az asztal túl alacsony, vagy a szék túl magas. Ekkor túl messze ülünk a billentyűzettől, és hibás testtartást veszünk fel (karunkat előre nyújtjuk, , ami a vállizmok állandó feszülése miatt túlterheli a vállakat, és fokozott nyomást gyakorol a gerincre, előre dőlünk, ekkor a medenceizmok igénybevétele okoz túlterhelést, nagy nyomás nehezedik a gerincre és a medencére, a testtartás nem stabil, vagy ezt a két testtartást kombináljuk, ami a vállakat is, a medencét is túlterheli.)

Az asztal

A PC felhasználók többsége hagyományos íróasztalt használ a számítógép tárolására. Kényelmes testtartásban csak úgy lehet dolgozni, ha van hozzá gépasztal. Ez az eszköz nem az íróasztal helyett, hanem mellette kell, hogy betöltse szerepét.

Az egészséges testtartáshoz az kell, hogy az asztal mérete igazodjon a felhasználó méreteihez: a billentyűzet és az egér használatakor a kezünket ne kelljen a felfelé emelni, hanem egyenesen, vagy kissé lefelé tartsuk. Felnőttek esetében az a jó, ha a billentyűzet 72 cm magasan van. A billentyűzet lehet fiókban is (ekkor az egérnek is el kell férnie mellette), az asztal magassága lehet nagyobb is.

A képernyő helyzete is igen fontos. Ideális esetben lefelé (kb. 20 fokos szögben) kell nézni, de legfeljebb vízszintesen! Ha a monitor a fejünknél magasabban van, az megerőlteti a nyakat, ezt kerülni kell.

Úgy állítsuk be a képernyőt és a többi munkaeszközt, hogy nyugodtan tudjunk dolgozni, anélkül, hogy a fejünk gyakran kéne fel-alá, illetve jobbra-balra mozgatnunk. A nézett felületet olyan magasságra és távolságra helyezzük el, hogy munka közben ne kelljen előredőlnünk, sem a fejünkne kelljen megtámasztani vagy ismételten forgatnunk.  

A szem ideális távolsága a képernyőtől kb. 50-80 cm. A képernyő felső szélének kb. 20 cm-rel szemmagasság alatt kell lennie, így, amennyiben a szem távolsága 50-60 cm a képernyőtől, a nézési szög kb. 25 fokos lesz. Ebben a helyzetben a képernyőt és a billentyűzetet anélkül is jól látod, hogy a nyakad különösebben mozgatnád.

Helyezzük a billentyűzetet a képernyő elé, és hagyjunk elegendő helyet az egérnek a billentyűzet mindkét oldalán. Gyakran használt munkaeszközeinket - például az egeret - helyezzük olyan távolságra, hogy úgy is elérjük őket, ha a felkarunk a törzsünk mellett marad (úgy, hogy a felkar és a törzs által bezárt szög ne érje el a 30 fokot). Üljünk elég közel az asztalhoz, így nem kell minden dolog után nyújtóznunk!

A túlságosan statikus izommunkát úgy tudjuk minimalizálni, hogy alkarunk vagy csuklónk letámasztjuk az asztalra, a csukló- illetve alkartámasztékra, vagy a karosszék karfájára.
 
Amikor az egérrel vagy a billentyűzettel dolgozunk, támasszuk meg az alkarunk, vagy legalábbis a csuklónk az asztalon, vagy külön az egér- illetve csuklótámasztékon. Olyan egeret válasszunk, amely a legjobban megfelel a munkánkhoz.

A jó íróasztal azonban többet tud a számítógép tárolásánál. A munkához szükséges könyvek, lemezek, adattárolóknak, egyéb perifériáknak is kell hely. Fontos, hogy az asztal lehetőséget nyújtson ezek biztos tárolásához.

Az asztalnak alsó lapja is van, a görgős lábak fölött. A lábtér igen fontos, ezért ez a lap nem a nyomtatónak van kitalálva... Hasznos a lábtámasz, ennek az a szerepe, hogy ülés közben alulról is stabilizálja a testet, ugyanakkor a láb vérkeringése is jobb megtámasztva.
A lábtartó persze szintén egyénre szabható, magasságban is és szögben könnyen állítható. Az asztal görgőkkel rendelkezhet, így az asztal mozgatása és az iroda átrendezése is könnyebbé válik.

A szükséges lábtér: (befoglaló méretek)

•  65-70 cm mélység a padlón mérve
•  60 cm a szabad tér szélessége
•  64-70 cm a szabad tér magassága
•  45 cm az asztallap alatti szabad mélység

A világítás  

1990-ben berlini tudósok több ezer irodai dolgozót kérdeztek meg, hogy megtudják, mennyire tartják kellemesnek vagy kellemetlenek a mesterséges megvilágítást. A tükrözés nagyon bántó, mindenki tudja, hogy a mesterséges fény hideg és színtelen. Ha lehet, ezért otthon se használjunk Ez a megvilágítás nemcsak kellemetlen, de hatása legalább olyan gyötrő lehet, mint a száraz levegő, vagy a zaj. A mesterséges megvilágítás nemcsak a képernyős munkavállalók, hanem otthonunkban is egészségi kockázat. Ideális esetben a fénysugarak 45-50 fokos szögben érkeznek a monitorra, ez nem tükröződik zavaróan.

Új technikák

Az utóbbi két évtizedben rohamos fejlődésnek indult a technika, magával "sodorva" a világítástechnikát is. Sok újítás látott napvilágot:
1. Vibrációmentes fénycső
2. Új fénycsőtípus (kompakt fénycső)
3. Mélyített sugárzású fénycsőarmatúra (a padló felé csak 2/3-ad fénymennyiséget sugároz, 50 fokos beesési szöggel)

Új elvek

1. A szoba általános megvilágítása nem a mennyezetről, hanem egy viszonylag könnyen mozgatható oszlopról, amelynek a tetejére van szerelve a mennyezet felé világító fénycsőrendszer (az oszlop 40-60 cm-rel alacsonyabb a plafonnál)

2. A helyi megvilágítást ergonómiai tervezésű burkolattal ellátott kompakt csöves, vagy halogén lámpák alkotják

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Klubfoglalkozás

Győr. A Mozgáskorlátozottak Győr-Moson-Sopron Megyei Egyesületének Psoriasis Klubja ma délután három… Tovább olvasom