Kisalföld logö

2017. 07. 23. vasárnap - Lenke 20°C | 33°C Még több cikk.

Az ostábla szabályai

A szabályok

Az ostáblát két személy játssza, egy, az ábrához hasonló kinézetű táblán. A tábla egytôl hatig jelölt mezôit a játékosok belsô tábláinak nevezzük, a héttôl tizenkettôig számozottak a külsô táblák. Az ábrán lejjebb fekvô térfél a világos oldala, a fenti félteke pedig a sötété. Ennek megfelelôen például azt a mezôt, amelyen a három világos bábu áll, V8-nak hívjuk, mert a nyolcas világos oldalán. A világos korongok mozgásának iránya ellentétes az óramutató járásának irányával (tehát a mezôk S1-S12-V12-V1 sorrendjét követi), a sötéteké megegyezik az óramutató járásával. A külsô és a belsô táblákat elválasztó sávot sorompónak nevezzük.

Kattintson a képre!

Mindkét játékosnak két kockája van, de a kezdés eldöntéséhez mindegyikük csak az egyikkel dob. Aki nagyobbat dobott, az kezd, és a kockák értékei egyben elsô dobását is jelentik. Ha a játékosok egyformát dobtak, meg kell ismételniök a dobást.

A legenda

Miután Isten megteremtette a világot, a teremtés koronája, az ember elgondolkodott a látható világ szépségén és tökéletességén, majd hálaadó áldozatképpen megteremtette az ostáblát. Fekete és fehér korongokat és dobókockákat alkotott, hogy megemlékezzék a nappalról és az éjszakáról. Huszonnégy mezôt alkotott, hogy megemlékezzék a reggel, a délelôtt, a délután és az este óráiról. A kocka oldalait egytôl hatig megjelölte, hogy a szemköztes oldalakon látható számok összege hét legyen, és megemlékezzék Isten pihenése napjáról. Összesen harminc - tizenöt fekete és tizenöt fehér - korongot alkotott, hogy megemlékezzék a hold harminc napjáról, és ezeket elindította egymással szemben a huszonnégy mezőből álló táblán, hogy megemlékezzék az idô múlásáról és a világosság és a sötétség nemes küzdelmérôl. Így született az ostábla, más nevén a backgammon.

A játékosok a kigurított értékeknek megfelelô számú mezôt léphetnek. Ha például valaki 5-3-at dob, léphet ötöt egy figurával és hármat egy másikkal, vagy pedig nyolcat (de szigorúan 5+3-ként vagy 3+5-ként - lásd késôbb) egy bábuval. Ha valaki két egyformát dob, akkor a dobott értéket négyszer lépheti le egy, kettô, három vagy négy figura közt elosztva. Az 5-3-as dobás után viszont például nincs lehetôség arra, hogy valaki mondjuk hatot az egyik és kettôt egy másik bábuval lépjen.

Senki nem léphet olyan mezôre, illetve egy lépés sem pihenhet meg olyan mezôn (vö. elôzô bekezdés), amelyet az ellenfél két vagy több korongja foglal el (blokkol). Ha valaki olyan mezôre lép, amelyen csak egy ellenséges figura helyezkedik el, akkor azt leüti, ami annyit tesz, hogy a leütött korongot a sorompóra helyezik és az ütô korong kerül a helyébe. Ha valakinek le van ütve egy figurája, addig nem léphet mással, amíg ezt vissza nem hozta a pályára a következô módon: legközelebbi dobásakor az ellenfél belsô táblájának a dobással egyezô sorszámú mezôjén hozható a leütött bábu ismét játékba, amennyiben ezt a mezôt az ellenfél nem blokkolja. Ha többféle módon is visszatérhet a leütött korong, akkor az adott játékos dönti el, hogy melyik mezôn hozza be a pályára.

Ha lehetôség van rá, a kocka mindkét (illetôleg mind a négy) értékét le kell lépni. Ha bármelyik dobott pont megléphetô külön-külön, de együtt nem, akkor a nagyobbikat kell lelépni. Máskülönben a dobott számok tetszôleges sorrendben leléphetôk.

Ha az egyik játékos összes figuráját saját belsô táblájára hozta, elkezdheti (de nem kötelezô neki) leléptetni ôket a pályáról. A leléptetés szabályai a következôk. Vagy a kocka értékének megfelelô sorszámú pontról lehet bábut levinni, vagy a legnagyobb olyan pontról, amelynek sorszáma kisebb a dobott értéknél, abban az esetben, ha a dobás a táblán másutt már nem léphetô meg. Ha van a dobás értékénél nagyobb sorszámú ponton saját bábu, akkor nem vihetünk le korongot egy kisebb sorszámú mezôrôl. 

A játékot az nyeri, aki elsôként távolítja el összes figuráját a tábláról. Ha ekkor az ellenfél már vitt le az ô korongjai közül, akkor a gyôzelem egyszeres. Ha még nem távolított el egy bábut sem a pályáról, de a sorompón és a nyertes belsô tábláján már nincs korongja, akkor kétszeres gyôzelemrôl (gammon), ha pedig még egy bábut sem léptetett le, és legalább egy korongja a gyôztes belsô tábláján vagy a sorompón található, akkor háromszoros gyôzelemrôl (backgammon) beszélünk, innen a játék nemzetközi elnevezése. Következetesen használtam az egyszeres, kétszeres, illetve háromszoros gyôzelem megnevezéseket, ugyanis ez még nem a gyôztes által kasszírozott pontok számát jelenti, csak azt az értéket, amellyel a tétet kell beszoroznunk, hogy a tulajdonképpeni pontszámot megkapjuk.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Filmcsillagnyugvás

Történelmi emlékművé nyilvánította Los Angeles városi tanácsa azt a temetőt, amelyben többek közt… Tovább olvasom