Kisalföld logö

2018. 08. 15. szerda - Mária 19°C | 28°C Még több cikk.

Az ország jövője az olvasáson múlik

Csak akkor leszünk versenyképesek, ha a gyerekek tudnak olvasni és élvezettel olvasnak. Ehhez viszont nem elég az iskola, a családok hozzáállása is szükséges – állította dr. Nagy Attila olvasásszociológus szerdán győri előadásában.
„ A mindenkori magyar parlamentnek és kormánynak kellene tudatosítani: azon, hogy a gyerekek mit és mennyit olvasnak, mit értenek meg a leírt mondatokból, egyáltalán, mennyire tudnak olvasni, nem kevesebb múlik, mint a jövőnk" – jelentette ki tegnap dr. Nagy Attila. A neves olvasásszociológus a Kisalföld és a Kisfaludy Károly Megyei Könyvtár által pedagógusoknak és könyvtárosoknak szervezett szakmai napon tartott előadást.

A fejlődés motorja

A szakember kifejtette: a nemzetközi felmérések szerint a magyar fiatalok olvasástudásuk alapján a hátsó harmadba tartoznak, és nem vigasztalhat bennünket a tény, hogy a németek és a lengyelek velünk egy szinten találhatók. Ezen a listán a legjobbak évtizedek óta a finnek, és a szűk elitben vannak az írek is. „Véletlen, hogy éppen ez a két ország produkálta a legnagyobb fejlődést az Európai Unióban? Nem lehet, hogy van összefüggés a szövegértés és a pályázatírás, a folyamatos alkalmazkodás között?" – tette fel a kérdést dr. Nagy Attila. Megjegyezte: csak akkor leszünk versenyképesek, ha a gyerekek tudnak olvasni és élvezettel olvasnak.

Feliratos filmekkel

Szerinte éppen emiatt érdemes a finnekre figyelnünk. Az ottani szakemberek több tényezőnek tudják be eredményeiket. Ezek közé tartozik a kitűnő könyvtári rendszer, az, hogy a legtöbb külföldi filmet nem szinkronizálják, hanem feliratozzák, miként az is, hogy náluk pedagógusnak lenni rangot jelent, a felvételiken a legnehezebb a tanító- és tanárképző intézményekbe bejutni. Ugyancsak fontos ok, hogy a finn iskolai rendszer rendkívül gyermekközpontú, már elsőben sem engedi kihullani a problémákkal küszködőket, nemhogy nyolcadikban.

Szülői ösztönzés híján

Az előadáson elhangzottakkal egyetértettek a jelenlévők. Pongráczné Gaál Elvira, a győrsági iskola tanítója a Kisalföld kérdésére elmondta: a legnagyobb baj az, hogy a gyerekek túl sokat ülnek a tévé előtt, ahol mindent látnak és hallanak, ezért semmit nem kell elképzelniük. Saját tapasztalatai alapján megerősítette azt az állítást, hogy a diákok nagyon keveset olvasnak, és erre általában a szülők sem ösztönzik őket.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Internet: levegőből és kábelen több lehetőség

Rövidesen Győr tíz közterületén használhatják a „levegőből érkező” ingyenes… Tovább olvasom