Kisalföld logö

2016. 12. 06. kedd - Miklós -6°C | 3°C

Az olvasás legyen örömforrás!

Szomorú tény, hogy sok elsős szinte kudarcként éli meg, hogy félév végére nem tud folyékonyan olvasni, ugyanakkor néhány év, és a kamaszok szinte mindennel szívesebben foglalkoznak, csak könyvet ne kelljen a kezükbe venni. Gyaníthatóan mi, felnőttek valamit nagyon elrontunk.
Kozma Imréné, a győri Mesevár Óvoda volt vezetője szerint pedig csupán bele kell táplálni a gyerek lelkébe azt a szeretetet, ami a későbbi, könyvekhez fűződő viszonyát kialakítja.

– Fontos a könyvekkel való ismerkedés, ami már az anyaméhben elkezdődik – magyarázza a nyugdíjas óvónő. – Az anya éppen ezért sokat beszéljen, dúdolgasson, énekeljen! A pici szívesen hall olyan magánhangzókat, amelyek kellemes hangzásúak, a mondókák és a rövid mesék pedig már nagyon korán a kicsik lelkéig érnek. Az oviban is az utóbbiakkal kezdünk. Nagyon fontos, hogy az óvónő fejből meséljen, mert a gyerekek fantáziáját ez teszi nyitottá és megindítja az érdeklődésüket. Fontos a szöveg dallama, a mimika, az óvónő érzései, amit tiszteletben tartunk.

A több évtizedig óvodapedagógusként tevékenykedő Kozma Imréné a szép történetek mellett a képek fontosságát, no és az intézmény és a szülő együttműködését hangsúlyozza. Amelyik gyermekkel ugyanis otthon is foglalkoznak, 6–7 éves korára megtanulja forgatni, tisztelni a könyvet. Ha ez nem alakul ki időben, a későbbiekben a gyerek már nem is figyel rá. A szavak fontosságát nagycsoportban kell mélyebben elültetni, ami szómagyarázatot, elmélyült beszélgetést jelent akár az óvó nénivel, akár a szülővel.

– Nagy a baj a mesékkel – folytatja Kozma Imréné –, mert a televízióban sok az ijesztő, szinte félelmet keltő történet. Tudni kell lekapcsolni a készüléket, és az is tény, hogy az igazi esti mese pótolhatatlan.
Dr. Perlaki Ernőné közel ötven évet töltött a pályán és a keze alatt több ezer kisgyermek tanult meg írni, olvasni. A kiváló tanító érthetetlennek tartja az iskolákban tapasztalható versenyszellemet, mert nem létkérdés, hogy a kisiskolás az első félévben olvasson.

– Nem kell siettetni az olvasást és a szövegértést – állítja Perlaki Ernőné. – Ezzel együtt sok trükkje van annak, hogy megszerettessük az olvasást és idővel

automatikussá váljon az összeolvasás és a szövegértés. Többen már nagycsoportos óvodásként olvasnak, ám nem biztos, hogy megértik azt. Olyan kisgyermekkel azonban még nem találkoztam, akit ne tanítottunk volna meg olvasni, a folyamatosság, a szülői minta pedig azért lényeges, mert a nyári szünetben a gyerekek elfelejtik a tanultakat.

„ Évekkel ezelőtt pecsétes igazolást kapott az a kisgyermek, aki megtanult írni, olvasni és ezzel beiratkozhatott az iskolai könyvtárba. Igaz, ma már kevesen emlékeznek erre, akkoriban ez mégis rangot, egyfajta elismerést jelentett."
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elveszett a munkakedve? Motiválja magát!

Az ünnepek közeledtével a legtöbb embernek még akkor sincs kedve dolgozni, ha tudja, hogy fontos a… Tovább olvasom