Kisalföld logö

2018. 01. 18. csütörtök - Piroska 0°C | 6°C Még több cikk.

Az építkezések belső ügyei

Gondok a mérettel, a minőséggel, hiányoznak tartozékok, késik a megrendelt anyag, a gyártó és az építő egymásra mutogat – a sor még bővíthető. A fogyasztóvédelmi felügyelőségen szaporodnak az építkezésekkel kapcsolatos panaszok.
A tavasszal megkezdett építkezéseknél ezekben a hetekben végzik a belső szerelési, burkolási, festési munkákat. Legalábbis a megyei fogyasztóvédelmi felügyelőséghez mostanában egyre nagyobb számban érkező bejelentések szerint. Pőczéné Sáhó Márta igazgatóhelyettes lapunknak elmondta: sok a „tipikusnak" mondható panasz, melyek nagyrészt jogosak, mások nagyobb körültekintéssel elkerülhetők lettek volna.

Minőség és árak

Különös például a járólapok esete. Ezek feltüntetett mérete 33,3x33,3 centiméter, a lapok a valóságban viszont csak éppen 33 centisek. Egy négyzetmétert 9 lap tesz ki – ha utánaszámolunk, nem egészen pontosan. Az árat viszont teljes négyzetméterre fizeti a vevő. Mármost a kilenc lapból az egy négyzetméter akkor jön ki, ha belevesszük a fugahézagot is. Ezek szerint a vevő megfizeti a rést is, amit majd a külön megvásárolt fugázóanyaggal kell kitölteni... Igazából nem lehet mit kezdeni ezzel a helyzettel, így vagy úgy, de kijön a megadott darabszámból a négyzetméter, azt meg ki tudja, mihez szabták az árkalkulációt...
Komolyabban veendők a járólapokkal és a csempékkel kapcsolatos minőségi kifogások. Mindegyikből nagy a választék, s persze eltérőek az árak, ajánlatos vásárlás előtt a használhatóságról (pl. kopásállóság) is tájékozódni.
Minőségi kifogás esetén – ez általában minden termékre értendő – a vásárlás helyén kötelesek jegyzőkönyvet felvenni, s tudatni a vevővel, panaszát mennyi időn belül, mi módon kívánják orvosolni. Ugyanez vonatkozik a levélben, írásban beküldött kifogásokra is.

Egymásra mutogatnak

A későbbi kellemetlenségek elkerülésére hasznos a vásárláskor tisztázni, az áruhoz vannak-e, s ha igen, milyen tartozékok. Ajtók, ablakok esetében jellemző, hogy utólag derül ki, nincs hozzájuk kilincs, zár, takaróléc, párkány... Gyakran megtörténik, hogy az ajtó, ablak gyártója és beépítője egymásra mutogat: egyik szerint rossz méretű, minőségű az áru, a másik szerint persze a beépítő követett el hibát. Különösen az egyedi méretre rendelt darabokkal van baj. Az a legcélszerűbb, ha a beépítést is a gyártó végzi, így nem lehet „idegent" hibáztatni. Ez azonban gyakran megoldhatatlan.

Nem árt a referencia

Az építkezők legnagyobb mérge, ha a megrendelt anyag (márpedig az igazán megbízható minőségű terméket előrendelésre szállítják) nem érkezik meg időre. Egy hiányzó ablak miatt áll a festő, a burkoló, csúszhat minden, a mesterek „önhibájukon kívül" elmennek, aztán lehet nekik könyörögni, mikor jöjjenek vissza. Ilyenkor a szerződések sorra borulhatnak, nemegyszer bírósági pereskedés a dolog vége.
Tapasztalatból adják a jó tanácsot a fogyasztóvédelmi felügyelők: az építkezők mindig kérjenek számlát, nyugtát az elvégzett munkákról is, enélkül ugyanis szinte reménytelen a reklamáció. Az sem haszontalan, ha referenciát kérnek egy-egy mestertől, mielőtt megbízást adnak.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Premierfilm: A macskanő

Patience Philips (Halle Berry) olyan ember, aki soha nem emelne szót a maga érdekében, a világ pedig… Tovább olvasom