Kisalföld logö

2017. 03. 30. csütörtök - Zalán 8°C | 19°C Még több cikk.

Az állam kilép az M5-ös üzemeltetéséből?

Az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. állami részvénycsomagjának eladásáról tárgyal a gazdasági és közlekedési tárca - tudta meg a Népszabadság.
Az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. állami részvénycsomagjának eladásáról tárgyal a gazdasági és közlekedési tárca - tudta meg a Népszabadság. A lap értesülései szerint pénzügyi befektetőknek ajánlanák fel az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) birtokában lévő 40 százalékos pakettet.

Ezt az elképzelést Kóka János miniszter korábban már elvetette, mivel szakértők szerint nagyobb haszonnal járna az értékesítés, ha előbb az állam megszerezné az AKA 60 százalékát, majd egyben adná el a céget.

A számítások szerint az ügylet 40-45 milliárd forintos hasznot hozna a költségvetésnek, a rendelkezésre állási díj csökkentésével pedig a 2031-ig tartó koncessziós időszak végéig mintegy 150 milliárd forintos megtakarítást eredményezne.

Felsmann Balázs szakállamtitkár február elején még úgy nyilatkozott, hogy az ÁAK májusig érvényesíti az opciót a 60 százalékos AKA-csomagra, de április elejére kiderült, hogy a koncessziós társaságnak 900 millió eurós (240 milliárd forint) hitelt nyújtó bankkonzorcium csak állami garanciavállalás mellett hagyja jóvá a tervezett kivásárlást, ám erre a kormány nem hajlandó. Átmeneti megoldásként a hitelek kiváltásával az ÁAK-hoz tartozó Kisalföld Autópálya (KA) Zrt.-t bízták meg, de ez is okafogyottá válhat, ha az állam túlad a részvényein. A pakett értéke 20-21 milliárd forint lehet, az opciós jog pedig 5-10 milliárd forintot érhet. A költségvetés így 25-30 milliárd forintot nyerhet az ügyleten, de elvesztené azt a lehetőséget, hogy mérsékelje a rendelkezésre állási díjat.

A Magyar Hírlapból kiderül, hogy ha az állam mégis megvásárolná az AKA 85 millió euró (20 milliárd forint) értékű 60 százalékos részvénycsomagját, havonta - a koncessziós szerződés miatt - 200 millió forinttal emelkedő árral kell számolnia. A sztrádacég többségi tulajdonosai, az osztrák Strabag és a francia Bouygues abban érdekeltek, hogy legalább késleltessék az állami opció lehívását. Egyébként korábban már jelezték, hogy megvennék az állam 40 százalékos részesedését.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Neonáci tüntetőkkel csapott össze a cseh rendőrség

A dél-morvaországi metropolis polgármesteri hivatala által korábban engedélyezett akció keretében a… Tovább olvasom