Kisalföld logö

2017. 12. 17. vasárnap - Lázár, Olimpia -2°C | 4°C Még több cikk.

Autopolis erős motorral

Február óta a nyugat-magyarországi – győri központú – fejlesztési pólus neve Autopolis.
Február óta a nyugat-magyarországi – győri központú – fejlesztési pólus neve Autopolis. Az elnevezés nem pusztán formalitás, a több autógyártó és számos járműipari beszállító együttműködésén alapuló koncentráció a gyártás, a kutatás és az oktatás folyamatos fejlődésének záloga.
 
– Az elkövetkezendő öt-hat évben három millió autó készül a régióban, pontosabban tizenkilenc autógyártó üzemében, azaz Győr ötszáz kilométeres körzetében – indokolta néhány sokatmondó adattal az Autopolisz létrejöttének szükségességét Mihalicz Antal, a megyei kereskedelmi és iparkamara elnöke, aki szerint ezzel nemcsak a nagy gyártók, hanem a kis- és középvállalkozások is nyerhetnek – ha felkészülnek a kihívásokra.

– Az egyik legfontosabb kérdés, hogyan válhatnak a fejlődő, ambiciózus, de esetleg nem elég tőkeerős kis és közepes cégek járműipari beszállítókká. Sok helyen a tőke, máshol a naprakész, korszerű ismeretek hiányoznak, van, ahol például még az alapvető, például a minőségbiztosítási és a logisztikai ismeretek sincsenek meg – sorolta a kritikus pontokat az elnök. Ezek kiküszöbölésében nemcsak a kamara és más hivatalos szervezetek, hanem az egyes vállalatok is segíthetnek; követendő példa a Borsodi Műhely Kft., amely nem várt másra, hanem „kinevelte" saját beszállítói bázisát, azaz felfejlesztette az erre alkalmas, életképes vállalkozásokat, méghozzá olyan szintig, hogy a cég megbízható partnereivé válhassanak.

Mihalicz Antalnak – aki maga is egy sikeres autóipari cég, a tavaly tízéves, mosonszolnoki SAPU Bt. (Schefenacker cégcsoport) vezetője – a közelmúltban tágabb kitekintésre is lehetősége nyílt a Bécs-Pozsony-Győr gazdasági arany háromszög képviselőinek részvételével megrendezett Aranyháromszög Konferencián, ahonnan kész tervekkel tért haza.
– Szeretnénk átvenni a pozsonyi kamara „rating", azaz értékelő rendszerét, amellyel egységes szempontok szerint értékelhetők a potenciális beszállító-jelöltek. Ennek eredményét a nagy autógyártók és – például a hitelkérelmek mérlegelésekor – a bankok is elfogadják, és stabil, kiszámítható rendszert jelent kicsiknek, nagyoknak egyaránt. Terveink szerint a jövő év folyamán régiónkban is meghonosítható ez az értékelőrendszer.

A katalizátor szerepét töltheti be az Autopoliszban az Audi Hungária, amely tizenhárom évvel ezelőtti idetelepülése óta nemcsak a gyártásban, hanem a megye oktatásában is jelentős szerepet tölt be, biztosítva a megfelelő utánpótlást az iparágnak.

Az Audi lehet a katalizátor

– Az Audi jelenléte felgyorsíthatja a régióban a szakképzés strukturális átalakulását, amely Győrben már évekkel ezelőtt elkezdődött. A Lukács Sándor iskolában a segítségünkkel elindult a német rendszerű, duális szakmunkásképzés, ez Nyugat-Európában már évek óta sikeresen működik. Az itt tanuló diákok többsége nemcsak a gyakorlatát tölti nálunk
– eddig csaknem háromszáz diákot fogadtunk –, hanem később nálunk helyezkedik el. Amelyik szülő ide íratja be a gyermekét, abban a biztos tudatban teheti, hogy nemcsak képzést, hanem állást, elhelyezkedési lehetőséget is biztosít neki – mondta Lőre Péter, a vállalat kommunikációs vezetője. Hasonlóan gyümölcsöző az együttműködés a Széchenyi egyetemmel, amelynek műszaki és közgazdasági szakirányain végzett szakemberei szintén előszeretettel választják az Audit „úticélul".
Az időnként fel-felröppenő rémhírek ellenére, melyek szerint több hazánkba települt nagyvállalat az olcsóbb keletre költözést fontolgatja, az Audi nemcsak marad, de folyamatosan fejleszt is, évente több százmillió euró befektetéssel; az elkövetkezendő években a motor- és járműgyár, a motorfejlesztő központ és a szerszámgyár is fejlődés elé néz.
Lőre Péter jelentős szerepét látja a vállalatnak a beszállítói hálózat fejlesztésében is, különösen amióta az állam is jelentősen támogatja a nyugat-európai beszállítói üzemek hazánkba telepítését: a vállalat az elmúlt négy évben megháromszorozta magyarországi vásárlásait.

Tudáskoncentráció mindenekelőtt

Pintér István, a Rába Nyrt. elnök-vezérigazgatója az Autopolis egyik legfőbb szerepét abban látja, hogy erősíti a térség kutatásfejlesztését, s elősegíti a tudáskoncentrációt.

– A szétszórtan, egymástól elkülönülve működő tudásközpontok – és itt nemcsak az egyetemekre, főiskolákra, hanem mindazon cégekre is gondolok, amelyek birtokában vannak a járműiparban használható tudásnak – közösen fejlődhetnek, a köztük lévő kommunikációnak, együttműködésnek köszönhetően hamarabb meghonosodnak az egyes gyártási technológiák, minőségirányítási rendszerek – mondta a vezérigazgató. Hozzátette azt is, hogy ezek a folyamatok kedvezően hatnak a beszállítói bázis fejlődésére, a munkahelyteremtésre is, de legalább ilyen fontos, hogy a munkaerőpiac igényeinek megfelelő, célzott szakemberképzés is megvalósulhat általa.

Európa élvonalában egyedül nem megy

– Egyre erősebb a globalizáció hatása térségünkben is, ezért  törvényszerű, hogy aki egyedül próbálkozik, annak sokkal több időbe, energiába és pénzébe kerül a fejlesztés, az előrelépés, mint másokkal összefogva – összegezte a Pannon Autóipari Klaszter (www.autocluster.hu) megalakulásának okát Kabács Zoltán klasztermenedzser. A hét nagyvállalat – köztük az Audi, a Suzuki, a Rába és a Citibank – közreműködésével megalakult társulás, melynek elsődleges célja az ágazat beszállítóiparának fejlesztése, ma már hetven taggal dicsekedhet. A klaszter az együttműködő cégeknek számos szolgáltatást nyújt, a cégek összehasonlítását segítő benchmarkingtól a különböző oktatásokon át a beszállítói fórumokig és üzletember-találkozókig, így a tudás, az erőforrások és a kapacitás megosztásával felveszik a versenyt Európa élvonalával.

Dinamikusan nő a térség járműipara

Csehország és Szlovákia vezet a térségben, ami az autóipari gyártást illeti, becslések szerint néhány év múlva mindkét országban egymillió autót állítanak majd elő. Csehországban a Skoda, Szlovákiában a Kia és a Volkswagen a húzónév. Magyarországon a Suzuki vezet, hazai üzeme az évtized végére évi háromszáz-háromszázötven ezer autót állíthat elő. A legnagyobb fejlődést Romániának jósolják a szakemberek, a folyamatosan bővülő Renault-Dacia mellett érdeklődik a Ford és a General Motors is az ország iránt. Mindez pedig az jelenti, hogy az autóipari érdekeltségeket tömörítő győri Autopolist nemcsak a szintén járműgyártásáról neves Bécs-Pozsony-Győr gazdasági arany háromszög, hanem egy tágabb, határokon átnyúló kelet-közép-európai, kárpát-medencei autóipari térdég is magába foglalja.

Az Autopolis program pillanatnyi helyzete

Az Autopolis Nyugat-magyarországi Fejlesztési Pólus Program készítése jelentős fordulópontjához érkezett. Az elmúlt időszak a fejlesztési elképzelések „aprópénzre-váltásáról" szólt.
Júniusban a pólus koordinációs munkacsoportja elfogadta az Autopolis Nyugat-magyarországi Fejlesztési Pólus Stratégiai Programjának 3.1 verzióját. Az a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség útmutatása alapján készült. Koncentrált fejlesztéseket tartalmaz, amelyek a gépjárműiparhoz kapcsolódó elképzeléseket preferálják. Ez nem jelenti a megújuló energiák és a logisztika háttérbe szorítását, azokat az elemeket emeli ki, amelyek szorosan kapcsolódnak a középpontban álló fejlesztési célkitűzéshez. A megújuló energiák közül olyan biogén alapanyagok felhasználására koncentrál, mint a növényi alapú üzem- és kenőanyagok, a szerves műanyagok előállítása. A logisztikai program a beszállítói tevékenységek erősítését szolgálja.

Folyamatos egyezetések

Egyeztetéseket tartott a Győri Fejlesztési Pólus Szolgáltató Kft. a partnerekkel és a partnerek egymás között. Ennek eredménye a Széchenyi-Egyetem és a Nyugat-magyarországi Egyetem kutatóinak megbeszélése is. Összehangolták a kutatási irányok közös pontjait, amelyek a pólus szellemiségét a legjobban kifejezik. Az elképzelések szerint a Sopronban és Mosonmagyaróváron kifejlesztett üzem-, kenő- és növényi alapanyagokat a győri egyetem laboratóriumaiban tesztelik.

Megszülettek a kulcsprojektek

A kulcsprojektek olyan fejlesztések, amelyekhez folyamatosan olyan projekteket lehet csatolni, melyek a térség K+F adottságait növelik. Egy részük infrastrukturális fejlesztés, melyek helyet biztosítanak az innovatív szereplőknek tevékenységeik folytatásához. Ezek elsősorban kutatási, másodsorban gazdaságfejlesztési tevékenységet jelentenek. A kulcsprojektek másik része a képességek javítását segítő szolgáltatási csomagok, konkrét kutatási elképzelések megvalósítása. A kulcsprojekteket elfogadta a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, így részletes kidolgozásuk elkezdődhet.

Kedvező bírálat

Az Autopolis Nyugat-magyarországi Fejlesztési Pólus Program kedvező bírálatot kapott az átdolgozás után. A bírálat lényege, hogy Győrnek sikerült a városok közül a legkoncentráltabb tudásalapú gazdaságfejlesztést papírra vetnie. Az iránymutatások alapján a továbbiakban a projektek ütemezését kell jobban bemutatni, a partneri hálózat és a szolgáltatási terület tisztázása szükséges. Ennek célját szolgálja egy olyan közvélemény-kutatás elkészítése, amely a térség innovatív szereplőinek igényfelmérését célozza meg.

Felmérés partnerségben

A felmérés előkészítése, értékelése alapja lehet a póluson belüli partnerség kialakulásának. Annak kapcsán ugyanis azokat a szereplőket keresik meg, akiket mindenki, aki a partnerségben részt vesz külön-külön is megkeresne. Ezért összefogtak a szereplők, hogy a párhuzamos tevékenységeket összehangolják. Ezek a szervezetek: a Széchenyi-egyetem, a megyei kereskedelmi és iparkamara, a Pannon Autóipari Klaszter, az Innonet Kht., a Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete és a Győri Fejlesztési Pólus Szolgáltató Kft. A kérdőívezésen belül minden szervezet részfeladatot vállalt, az MTA RKK NYTI készíti el a kérdőívet. A résztvevők szolgáltatják a szakmai szempontokat, a kamara készíti el a címlistát és folytatja a lekérdezést. A Pólus kft. pedig az elemzést, értékelést végzi. A felmérés eredményeit a partnerek mindegyike használja a saját kulcsprojektjének előkészítéséhez, fejlesztéséhez.
Edelényi Béla (Győri Fejlesztési Pólus kft.)

Fejlesztési Pólus Konferencia

A „Hol tart az Autopolis?" Fejlesztési Pólus Konferenciát október 18-án 10 és 14 óra között szervezi meg a megyei kereskedelmi és iparkamara, győri székházában (Szent István út 10/A, Baross terem). Borkai Zsolt győri polgármester és Mihalicz Antal kamarai elnök tart megnyitót, majd a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség képviselője beszél a fejlesztési pólus program aktuális helyzetéről.

10.40-től „A konvergenciaprogram, a fejlesztési pólus és VEGOP kapcsolata" címmel dr. Garamhegyi Ábel a gazdasági tárca államtitkára tart előadást. 11.20-kor fórum kezdődik, amelynek levezető elnöke Jancsó Péter, a Fészek Klub alapítója, a Graboplast zrt. elnök-vezérigazgatója.

11.50-től „Hol tart az Autopolis Nyugat-magyarországi Fejlesztési Pólus Program" címmel Mayer Gábor, a Győri Fejlesztési Pólus Kft. ügyvezető igazgatója, 12.10-től „Vállalkozói igényekhez igazodó szolgáltatási csomag kidolgozása" címmel Kabács Zoltán, a Pannon Autóipari Klaszter klasztermenedzsere tart előadást.

12.30-tól Szilasi Péter Tamás, a Széchenyi István Egyetem Járműipari Regionális Egyetemi Tudásközpont menedzser igazgatója az Inno-Raab Tudásparkról és a K+F együttműködésekről, 12.50-től Budavári László, az Innonet Kht. ügyvezető igazgatója a Technonet Autóipari Technológia Kompetencia Központról beszél. A konferencia zárásaként az együttműködési lehetőségeket foglalja össze Mayer Gábor, a Győri Fejlesztési Pólus Kft. ügyvezető igazgatója.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Győri álom, győri valóság

A Kisalföld október 11-i száma közölt interjút Révi Zsolt főépítésszel „Győri… Tovább olvasom