Kisalföld logö

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos 0°C | 9°C Még több cikk.

Áremelés: még drágább lesz a magyar bor

Kétszámjegyű áremelésre kényszerültek az idei évben a bortermelők a szőlő felvásárlási árának és termelési költségének emelkedése miatt.
Kétszámjegyű áremelésre kényszerültek az idei évben a bortermelők a szőlő felvásárlási árának és termelési költségének emelkedése miatt - mondta Varga Péter, a badacsonyörsi Varga Pincészet tulajdonosa az MTI-nek.

Hozzátette: az elmúlt 10 évben nem volt példa olyan mértékű áremelésre, mint amilyet 2011-ben és 2012-ben kellett végrehajtaniuk. Tavaly 15 százalékkal, idén 10 százalékkal drágultak a borok, elsősorban a szőlőtermelés költségeinek és az alapanyag felvásárlási árának növekedése miatt.

Kiemelte, hogy míg két éve egy kilogramm szőlőt átlagosan nettó ötven forintért vásároltak, addig 2011-ben 85-90 forintot kellett fizetni a szőlő kilójáért. "Ez olyan jelentős változás, amelyet az áremeléskor figyelembe kellett vennünk" - mondta.

Hozzátette: a pincészet nyereségét az alapanyag drágulása a felére csökkentette, az eredményváltozás hatását az értékesítés növelésével ellensúlyozták.

A Varga Pincészet elmúlt két évét összességében sikeresnek nevezte: az eladott palackok számát a 2009-es évi 9,7 millió darabról 2010-ben 10,9 millió palackra, míg 2011-ben 11,4 millióra növelték. A legjelentősebb az export növekedése volt, 2009-ben még 1,1 millió palack bort exportáltak, tavaly ez a szám 1,8 millióra emelkedett. Az elmúlt két évben belföldön egymillió palackkal több bort adtak el, mint 2009-ben, összesen 9,6 millió üvegnyit. A pincészet részesedése a magyar piacon 10 százalékra tehető - fűzte hozzá.

Véleménye szerint a borászat maximális kihasználtsággal sem tud 12 millió palacknál többet értékesíteni, ezért a jövőben a fő hangsúlyt nem a növekedésre, hanem az átlagár növelésére, és a termékek magasabb piaci pozícionálására helyezik.

Varga Péter kifejtette: az értékesített mennyiség a borokat és a pezsgőket egyaránt tartalmazza, de míg a borokból növelték az eladást, addig a pezsgőértékesítés visszaesett. A szakember a magyarországi pezsgőfogyasztás visszaesését abban látja, hogy a pezsgőn rendkívül nagy az adóteher: az italt az áfa és a forgalomba hozatali díj mellett jövedéki adó is terheli. Ez utóbbi palackonként több mint 100 forint. A másik ok az alacsonyabb európai átlagfogyasztáshoz való igazodás - tette hozzá.

Szólt arról is, hogy 2011-ben többéves fejlesztési folyamatot zártak le a badacsonyörsi üzemben: 2005 és 2011 között összesen 2,5 milliárd forintot fordítottak az egykori állami gazdaság borászati üzemének megújítására, új palackozóüzemet építettek, és fejlesztették a szőlőfeldolgozás folyamatát is.

A badacsonyi pincészet több mint 150 féle bor és pezsgő értékesítéséből 2011-ben nettó 2,8 milliárd forintos árbevételt realizált, amely 4 százalékkal magasabb az előző évinél. A cég adózott nyeresége tavaly 130 millió forintot tett ki.

Olvasóink írták

  • 3. bumburnyák 2012. január 31. 13:43
    „megint divatba jön a TABLETTÁS?”
  • 2. Pikulics 2012. január 31. 11:34
    „Mindenkinek izlése és pénztárcája szerint.
    Lassan le lehet szokni a magyar borokról.”
  • 1. sopron700 2012. január 30. 17:23
    „Nem éppen a leg-színpatikusab felvásárló a Varga pincészet Sopronban.Biztos tudomása volt önnek, hogy más borvidéken évekkel ezelőtt is hasonló árfekvésben vették meg a szőlőtermést. Ön mégis kihasználva a gazdák helyzetét, nyomott napi áron vette meg - ha egyáltalán felvásárolta.Helyi képviselője is elvárta a borravalót,borszállításoknál. Aki nem adott, az volt,hogy nem nem jutott be az adott keretbe. A Helyi gesztorok sem jobbak,igen kartergyanús minden évben, szüret előtt a minimálár kialakulása. Nem csoda,hogy sok az elhagyott, műveletlen terület.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rendkívüli tűz- és haláleset Battonyán

Felgyújtotta házát, majd öngyilkos lett egy férfi Battonyán Tovább olvasom