Kisalföld logö

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 3°C | 12°C Még több cikk.

Apáink Land Rovere

A második világháború idején a solihulli Land Rover-gyárat kijelölték repülőgépmotorok gyártására. A Rover ügyesen megszerezte a hatalmas gyárat a világégés után, de a háború előtti járművek gyártását korlátozta, mert azokra már nem volt akkor igény. Ugyanakkor nyilvánvalóvá vált, hogy szükség lenne valami másfajta járműre.
Abban az időben a céget a Maurice fivérek és Spencer Wilks vezette. Maurice-nak volt egy 250 holdas farmja Angleseyben, ahol szabadideje nagy részét töltötte. Egy olyan sokoldalú haszonjárműre volt szüksége, amellyel gazdálkodhatott a birtokán. Erre a célra egy amerikai tervezésű jeepet szerzett, amelyet korábban az amerikai hadsereg használt a háborúban.

Ez a jármű azonban csupán a gazdálkodás egy részére volt alkalmas. Habár az autó könnyedén keresztülgurult az egyenetlen talajon, de nem biztosította azt az erőt, amit például egy farmer egy traktortól elvárhatott.

Nagyon gyorsan nyilvánvalóvá vált, hogy nyílt egy rés a piacon, és a cégnek előre kellet néznie: ki kellett fejleszteni egy olyan járművet, amely bármilyen terepre alkalmas, és amelyre a vásárlóknak igényük volt.

A Land Roverhez a jeep konstrukcióját használták alapul, ugyanakkor a brit terepjáró nagyon sok mindenben eltért amerikai társától. Az egyik különbségnek az volt az oka, hogy acéllemezekből nagy hiány volt a háború utáni Nagy-Britanniában, tehát az autó kasztnijához brimabrighti alumíniumötvözetet használtak. Ez kiváló újításnak bizonyult, ugyanis az alumíniumot könnyebb volt megmunkálni, mint az acélt, ezáltal a gyártás folyamán felmerülő eszközigény is minimálisra csökkent. Fontos szempont volt az is, hogy az alumínium könnyű volt, és ellenállt a korróziónak.

A prototípuson 1947 kora tavaszán kezdtek el dolgozni, és az első Land Rover már ugyanennek az évnek a nyarára el is készült.

A Land Rover motorja az új Rover P3 60 luxuskocsi motorjának átalakított verziója volt. A hagyományos, 1595 köbcentiméteres, négyhengeres benzinmotor négyezres fordulatszámnál 50 lóerőt fejtett ki. A Land Rover sebességváltóját felhasználták már a P3-ban is, de a terepjáró motorjához 2,52-es áttétellel egészítették ki. A Land Rover másik jellegzetessége a négykerék-meghajtás volt.

A Land Rover kifejlesztése tehát katonai ötleteken nyugszik, és némi hasonlóság felfedezhető az amerikai jeep és a brit Landie között. Ezért akadhat kétségünk azzal kapcsolatban, hogy a Rover-motorok – ahogyan később a felhasználók ezrei becézték a Landie-t – különleges és izgalmas új találmányok.

Dan Scarborough/Daily Mail,
fordította: Nyemcsok Éva
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tíz éve Csongrád megye rendőrfőkapitánya Lukács János

Szeged - Törvényesen, szakszerűen, tisztességesen! Ezzel a jelszóval kezdte meg főkapitányi munkáját… Tovább olvasom