Kisalföld logö

2017. 08. 23. szerda - Bence 14°C | 22°C Még több cikk.

Amikor a Duna tényleg elválaszt

A dunacsúnyi víztározó által „elzárt” kis-csallóközi települések Pozsony és Somorja felé a számukra ingyenesen használható komppal juthatnak át a Dunán. Az öreg vízi jármqvet most hetekre javításra vitték, így hatalmas kerülQvel jutnak el a fQvárosba az itteniek: emiatt kompenzációt kérnek.
A „C” variáns felépülésével a kis-csallóközi települések – Doborgaz, Vajka, Nagybodak – közlekedése lényegesen nehezebb lett. A felvízcsatornán egy komp közlekedik a Duna túlsó partján lévQ Keszölcésig (innen könnyebb eljutni Somorjára vagy Pozsonyba), ám a járat köd, erQsebb szél esetén leáll. Most éppen javítani viszik: a munkálatok legalább három hetet vesznek igénybe. A vízgazdálkodási vállalat illetékesei azt ígérik, hogy húsvétra – amikor különösen nagy az átkelQ forgalom – visszaáll a kompjárat.

Néhány száz méter vagy ötven kilométer

Addig azonban naponta mintegy ötven kilométert kell megtenniük azoknak, akik Somorjára vagy akár csak a légvonalban néhány száz méterre levQ Keszölcésre akarnak utazni: több tucat kis-csallóközi márpedig ezeken a településeken talált munkát. Nemrégiben összejövetelt tartottak az ügyben: Vajka és Doborgaz polgármestere felszólította az üzemeltetQket, hogy térítsék meg a két önkormányzat többletköltségét, amely a kompjárat indításának felfüggesztésébQl és a helyi – az önkormányzatok által üzemeltetett – autóbusz kerülQ útjából adódik. A két település polgármestere azt is kifogásolta, hogy a keszölcési hajóállomás épülete lepusztult, a váróterem és a mosdó használhatatlan.

Nem jutott pénz a teljes felújításra

A megbeszélésen Stanislav Fialik bQsi üzemigazgató igyekezett megnyugtatni Qket, hogy hamarosan találnak vállalkozót, aki majd bérelni fogja a büfét és rendet tart az épületben, amelyet mielQbb igyekeznek felújítani. A szlovák vízgazdálkodási vállalat egyébként még 1995-ben Magyarországon vásárolt a mostaninál nagyobb kompot, amelyet tizenkétmillió koronáért kellett volna felújítani. Üzemeltetése a teljes felújítás után sokkal gazdaságosabb lett volna, ám nem jutott pénz a szükséges munkálatok elvégzésére. Mára már 40 millióra rúgnának ezek költségek, ám az ehhez szükséges forrás hiányzik. Közben a megvásárolt vízi jármq teljesen tönkrement, ezért szorul most némi felújításra.

A mentQ is ezt használta

Azonban nemcsak a vízi jármq állapotával van gond: a doborgazi komp üzemeltetése napi hatvanezer koronába (mintegy 390 ezer forintba) kerül. SQt, ha üzemzavar miatt tolóhajóval kell mozgatni, akkor százezerbe. Ezenkívül egyfolytában üzemel, mert a legénységnek a mentQk, tqzoltók és a rendQrség esetleges igényei miatt akkor is készenlétben kell állnia, ha menetrend szerint egyébként nem is járna. Nagyobb dunai hullámok esetében azonban gyakran nem indul a hajó.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megöregedett a partfal

Szegeden az árvízvédelmi rendszer leginkább szem előtt lévő része a belvárosi partfal. A vasbeton… Tovább olvasom