Kisalföld logö

2017. 07. 23. vasárnap - Lenke 21°C | 33°C Még több cikk.

Álomcsapda

Négy gyermekkori jóbarát találkozóját egy ördögi hóvihar árnyékolja be, amelyben valami sokkal baljóslatúbb közeledik - egy halálos idegen erő, mely a négy barát életére tör és arra kényszeríti őket, hogy egyesítsék erőiket.

Jonesy, Henry, Pete és Beaver húsz évvel ezelőtt egy maine-i kisvárosban éltek. Átlagos kissrácok voltak, elválaszthatatlan jó barátok, akik egy napon bátor tettet hajtottak végre: megmentettek egy nagyon furcsa fiút, és ettől kezdve Duddits is közéjük tartozott. Új társuk révén rejtelmes hatalomra tettek szert, így barátságuk sokkal mélyebb, titokzatosabb szövetséggé alakult. Mára a négy férfi messzire szakadt egymástól, életük és problémáik különbözőek. Az egykori hősiesség jutalmaként kapott adományok mindnyájuk életében különös súllyal vannak jelen, és inkább terhet jelentenek, mint áldást. Amikor egy baleset során egyikük majdnem életét veszti, nem először ismerik fel e különös képesség jelenlétét.
Szokásos éves találkozójukra az északi erdőkben, egy vadászházban gyűlnek össze, és remélik, hogy a baráti légkör és a humor feltölti őket a mindennapok gondjai után. Ám ekkor lesújt rájuk a végzet. Először egy idegen érkezik, egy eltévedt vadász, aki különös fertőzést hurcol be közéjük. Nyomában jön egy ördögi hóvihar, amelyben valami sokkal baljóslatúbb közeledik - egy halálos idegen erő, mely a négy barát életére tör és a veszély arra kényszeríti őket, hogy újra egyesítsék elfeledett erőiket és szembeszálljanak egy semmihez sem fogható borzalommal.

A filmről 
 

Lawrence Kasdan eddig elsősorban személyes hangvételű, az emberi drámákat középpontba állító filmjeiről vált ismertté, de pályája kezdetén több nagyszabású filmben is részt vett forgatókönyvíróként, s azóta sem tett le arról, hogy egyszer maga is látványos akciójelenetekben és különleges képhatásokban gazdag filmet rendezzen. Olyan történetet keresett azonban, mely nemcsak a hatáselemekre épít, hanem érzelmileg is hiteles és a valóságban gyökerezik. A forgatókönyvet a kétszeres Oscar-díjas William Goldman írta a hatszáz oldalas regény alapján, a végső forgatási verziót pedig - mint máskor is - Kasdan maga dolgozta ki.

A forgatásról 

Kasdant csábították a történet akcióelemei, mert ezek révén alkalma nyílt a legkorszerűbb filmkészítési technikával dolgozni. „A legtöbb filmemben az emberek körben ülnek és beszélgetnek - mondja. - Itt viszont autók törnek, űrhajók és szörnyek tűnnek fel. Csodálatos élmény volt új területre lépni és felfedezni, hogyan törik össze egy autó, hogyan kell szimulálni egy gépfegyveres ütközetet, hogyan kell egy idegen testtel megfertőzött állatot ábrázolni. Ugyanakkor azt is megtapasztaltam, milyen kimerítő munka a vizuális effektek létrehozása. Nagyon idegesítő tud lenni, hogy csak kis lépésekben lehet haladni: leforgatunk egy jelenetet egy effekthez, melyet azonban majd csak hónapokkal később fognak kidolgozni. A technikai nehézségek mellé társul az is, hogy ki kell találni, hogyan nézzen ki az egész tökéletesen valóságosnak."

 
Az Álomcsapda több mint négyszáz vizuális effektet számlál, melyeket az utómunkálatok során egy majdnem akkora csapat dolgozott ki, mint maga a filmes stáb, tagjai pedig a szakma legnevesebb képviselői közül kerültek ki. A kétszeres Oscar-jelölt Stefen Fangmeier irányította az Industrial Light & Magic munkatársait; Steve Johnson volt a felelős a szörny figurájának kidolgozásáért; Jacqui Lopez, a vizuális effektek producere felügyelte mindezen folyamatokat.

A földközeli, emberközpontú megközelítés miatt a team szokásos munkastílusán is változtatni kellett. „Azok a rendezők, akik a science fiction és fantasy filmek forgatásánál hozzászoktak a sok látványelem használatához, hajlanak rá, hogy inkább a vizualitás felől közelítsék meg a munkát - magyarázza Lopez. - Ők a storyboardot valósítják meg és szigorúan tartják magukat az előkészületek során kidolgozott drámai koncepcióhoz. Larry viszont a színészekkel való együttműködésben szerzett jártasságot, tehát sokkal inkább a történet és a párbeszédek határozzák meg munkáját. A vizuális effekteknek az előadás természetes kiterjesztésének kell lenniük, és kevésbé ragaszkodik a storyboardhoz. Ez tőlünk rugalmasabb hozzáállást kíván, és az effektek szempontjából nagyobb kihívást jelent, de szerintem a munkafolyamatnak egyáltalán nem válik kárára."

Bill Corso és sminkes csapata számára az volt a legnagyobb feladat, hogy az emberek és állatok között terjedő fertőzést megjelenítsék. „Egy földönkívüli eredetű, biológiai fertőzésről van szó, amilyet korában még nem láttunk - magyarázza Corso -, tehát olyasvalamivel kellett előállni, mely látványát tekintve érdekes, és a gyakorlatban is hatásos. Az állatok esetében különösen nehéz feladat volt a fertőzés terjedésének ábrázolása, mert azt kellett kitalálni, hogy amit az embereknél alkalmaztak, hogyan tegyék fel az állatokra úgy, hogy az számukra biztonságos legyen. Valami olyan anyag legyen, ami ehető és nem mérgező, mert lehet, hogy meg fogják enni. Vajon rajtuk fog maradni egyáltalán, vagy a többi állat leeszi róluk? Ezt a munkát nem csak az teszi érdekessé, hogy új ötletekkel álljunk elő, hanem hogy kitaláljuk, hogyan ültessük át az egészet a gyakorlatba úgy, hogy közben praktikus és realisztikus maradjon az egész."

A horrorfilmek legnehezebb jelenetei hagyományosan olyan hátborzongató díszletben játszódnak, mint péládul egy elhagyatott ház, egy sötét alagsor vagy egy éjszakai erdőben parkoló autó. Ebben a filmben a borzalom egészen más helyszínen köszönt be: a nézők először a fürdőszobában látják meg a rémítő szörnyeket. „A fürdőszobai jelenet kivitelezése az egyik legizgalmasabb munka, amit eddig csináltam, egyben a legvéresebb és legvisszataszítóbb is - mondja Kasdan. - Bizonyos tekintetben erre vagyok eddig a legbüszkébb, mert olyan sok ember dolgozott azon, hogy változatos és jól kidolgozott legyen: a designer, a bábkészítő, az ILM csapata, a színészek, a díszlettervező. Amikor belépünk a fürdőszobába, olyan mint egy vágóhíd, teljes a zűrzavar. A látvány súrolja az elviselhetőség határát - egyszerre izgalmas és felkavaró, és éppen ezt a kombinációt akartam elérni."

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Álomcsapda

Tovább olvasom