Kisalföld logö

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 22°C Még több cikk.

Állam és számvevőszék

Az Állami Számvevőszék elnökével többek között forráshiányról és modernizációról beszélgettünk.

„A reformlépések maguk is forrásigényesek. Ebből következik, hogy minél nagyobb a jelenlegi forráshiány, annál kevésbé vannak meg erről az oldalról a feltételek ahhoz a modernizációhoz, amire mind nagyobb szükség lenne" – nyilatkozta lapunknak Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke.

Kovács Árpád
Lionok vendégeként

– A Lions klub győri rendezvényén kértük öntől az interjút. Milyen kötődése van a Lionshoz, illetve milyen indíttatásból vállalta a mostani közszereplést?

– Elsősorban azért jöttem el, mert nagyra becsülöm, és nagyon fontos civil szerveződésnek tartom a Lions klubot, amely nemcsak karitatív tevékenységet folytat, de emberi közösséget is szervez.

Pénzügyi biztonság

Kovács Árpádot, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnökét arról kérdeztük, ő hogyan foglalná össze munkájuk lényegét?

– Az emberek élete a bölcsőtől a sírig szorosan összefügg a társadalom szolgáltatásaival. Az állam funkciója egyrészt az emberek életfeltételeinek, biztonságának szolgálata. E biztonság nem létezhet pénzügyi biztonság nélkül. Ebbe pedig beletartozik az, hogy legyen egy szervezet, amely egyrészt a parlament, másrészt a gazdaság, de az állampolgárok számára is visszajelzéseket ad arról, hogy e biztonság fennáll-e vagy sem. Amikor nem áll fenn, akkor e szervezet figyelemfelhívással él, beavatkozásokat eszközöl.

– Ugyanakkor látható, hogy a kormány vagy megfogadja az ÁSZ jelentéseit, s eszerint cselekszik, vagy nem. Milyenek az ön tapasztalatai?

– Döntően meghatározó arányban megfogadja a kormány azokat, főleg azon esetekben, amelyek rendteremtő jellegűek, tehát amikor valamilyen hibát valaki elkövet és azt meg kell szüntetni. Probléma akkor van, amikor a társadalom működtetésének, az állam funkcióinak valamely olyan szeletét érinti a megállapítás, ahol közmegegyezésre, politikai konszenzusra volna szükség, ahol újabb forrásokat kellene bevonni vagy éppen a kialakult forrásmegosztási gyakorlaton kellene változtatni, ott bizony eléggé nyögvenyelősen megy a dolog. De cinikusan szólva, ha egy ellenőrző szervezet megállapításainak csupán tíz százalékát hasznosítják, az a szervezet már eltartja magát. De szerencsére az Állami Számvevőszék annál sokkal jobb hatékonysággal dolgozik.

Szigorú logika kell, nem egyszerű receptek

– Önök is rendszeresen foglalkoznak az államháztartás igen nagy mértékű hiányával. Milyen megállapításokat, javaslatokat tettek, s milyen lépéseket kellene tenni a kormánynak e hiány enyhítésére?

– Mielőbb végig kellene gondolni, hogy a nagy ellátórendszerek esetében – elsősorban az egészségügyi rendszer, az iskolarendszer, egyetemi rendszer –, milyen feladatokat képes ellátni az állam, s végig kellene gondolni, hogy az ellátórendszeren belül hol kellene minőségi fejlesztéseket, hol kellene olyan elosztási mechanizmusokat végrehajtani, amelyek a jelenleginél egészségesebbek.

– Akadályozza valami a reformok mielőbbi beindítását?

– Régóta nyilvánvaló, hogy a késznek tűnő, egyszerű receptek helyett szigorú logika mentén kidolgozott államépítési cselekvési programra van szükség. Valóban kérdés, hogy ha ez ennyire tudott, akkor eddig miért nem cselekedtünk. Ennek okai egyrészt gazdaságiak, de társadalmi, szociológiai és politikai okai is vannak, külső és belső, objektív és szubjektív okok egyaránt. A gazdasági természetűeket említve úgy is fogalmazhatok, hogy nem kis mértékben éppen azok az államháztartási hiánybeli, eladósodottsági okok játszanak közre a szükséges lépések elhalasztásában, amelyek fenntartják ezen állapotot. A reformlépések maguk is forrásigényesek. Ebből következik, hogy minél nagyobb a jelenlegi forráshiány, annál kevésbé vannak meg erről az oldalról a feltételek ahhoz a modernizációhoz, amire mind nagyobb szükség lenne.

Mekkora az ÁSZ apparátusa?

– Száztizennyolcan vagyunk. Az ország egyszerűbb intézményrendszere esetén ez az apparátus bőségesen elég lenne. E megállapítás nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét. De mivel az országnak 20 ezer költségvetési intézménye van, ez a szám már nagyon kicsi, évente mintegy 3 ezer helyen tudunk helyszíni vizsgálatokat folytatni, s ezek alapján úgy 50–100 jelentést hozunk nyilvánosságra.

Elavult, pénzfaló szociális rendszer

– Említette a politikai okokat is.

– A modernizációs deficitnek megvannak a politikai okai is. Köztudott, hogy a reformok konszenzust igényelnek, ami nem képzelhető el a meghatározó politikai erők egyetértése nélkül. Sajnos a mai Magyarország nem ebbe az irányba halad. Pedig a politikai élet szereplői számára is nyilvánvaló lehet, hogy az elavult, pénzfaló szociális rendszer keretei között még azok a társadalmi összefogást szolgáló, többnyire valós, emberi problémák oldását célzó lépések is igen gyenge eredményességgel hathatnak, amelyeket mindkét politikai oldalon kilátásba helyeznek. Sajátos oka e „nem cselekvésnek" az úgynevezett időtényező. Ugyanis alapvető társadalmi-gazdasági reformokat négyéves politikai ciklusban nem lehetséges előkészíteni, megvalósítani és beüzemelni. Éppen ezért kormányváltás esetén nem csupán politikai konszenzusra van szükség a reformok eredményes megvalósításához, hanem cselekvési egységre, a tettek továbbvitelére is.

- Lesznek teendőik az eurózónához történő csatlakozás kapcsán is?

– Az eurózónához való csatlakozás a monetáris politika sávjába tartozik ugyan, nem pedig a fiskáliséba, de most Magyarországon érdekes módon a fiskális, tehát a költségvetési területek gondjai gátolják az említett másik terület fellépését. Azt mindenképpen vizsgáljuk majd, hogy azokat az államadóssági összefüggéseket, amiket az országnak teljesíteni kell, azokat a költségvetés-karcsúsítási feladatokat milyen ütemben hajtják végre. 

– Visszatérve az ÁSZ-hoz, hány évre szól elnökének megbízatása, az öné mikor jár le?

– Tizenkét évre szól a megbízatásom, s most a nyolcadik évnél tartok. Tehát a mindenkori elnök munkája három kormányzati cikluson ível át, és az ÁSZ elnöki funkcióját mindenkor betöltő személy nagyon erős alkotmányos védelemben részesül. Tulajdonképpen a képviselőkkel azonos mentelmi joga van, és a törvények határozzák meg a juttatásait, tehát ha úgy tetszik, nincs főnöke.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bővül a Sziget 2006-os fellépőinek listája

New York-i art-pop, belga gitárzene, skandináv progresszív metal, gipsy-punk, mali kora-játékos,… Tovább olvasom