Kisalföld logö

2017. 09. 19. kedd - Vilhelmina 12°C | 17°C Még több cikk.

Áll a vasút a gönyűi kikötőben

Gönyű - Kedvezőtlenül érinti a kikötőt, hogy a mai napig nem üzemel a vasúti összeköttetés, mert nem lehet pontosan kalkulálni a vasút várható szállítási költségeit.

Továbbra is hiába vár a vasútüzem beindulásra a Győr-Gönyű Kikötő Zrt. vezetése, ugyanis a kikötő tavaly szeptemberben átadott vasúti összeköttetése, illetve annak létesítményei még mindig nem kapták meg az ideiglenes üzemeltetési engedélyt - nyilatkozta az MTI-nek Pintér Ákos, a társaság elnök-vezérigazgatója.

Kedvezőtlenül érinti a kikötőt, hogy a mai napig nem üzemel a vasúti összeköttetés, mert nem lehet pontosan kalkulálni a vasút várható szállítási költségeit. Mivel még nem dőlt el, hogy a gönyűi kikötő milyen tarifa végpontként kerül be a nemzetközi vasúti forgalomba, ezért bizonytalan az árképzés, s ezt a helyzetet a megrendelők nehezen kezelik - mondta Pintér Ákos.

Egy vonat se jön
Egy vonat se jön

A Győr-Gönyü Országos Közforgalmú Kikötő úgynevezett intermodális központja a Nemzeti Fejlesztési Terv 6 milliárd forintos támogatásával, összesen több mint 8 milliárd forintos beruházással készült el. A beruházással Nyugat-Dunántúl legnagyobb közlekedési terminálja jött létre.

A beruházás során elkészült egy teljesen közművesített 25 hektáros terminál, a vasúti és közúti forgalmat bevezették a kikötőbe. Ennek érdekében az 1. számú főút 1,5 km-es szakaszát új nyomvonalra helyezték és elkészült egy közúti felüljáró is. Megépült egy ötvágányú vasúti átadó-átvevő állomás, melynek saját vasúti távközlését is kiépítették, valamint csatlakozott a MÁV számítógépes irányító rendszeréhez is. Ezen kívül elkészült egy 8,5 km hosszú összekötő vágány, melynek feladata az összeköttetés biztosítása a Győr-Gönyű kikötő és a Budapest-Hegyeshalom vonal között.

A Közlekedési Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) kommunikációs osztálya az MTI-t úgy tájékoztatta, hogy az eredeti elképzelés szerint a vasúti infrastruktúra iparvágányként épült meg, kezelőjének a MÁV Pályavasúti Társaságot szándékozott megtenni a szaktárca. Ez a változat került a KIOP projekt Támogatási Szerződésébe.
Az iparvágány MÁV Zrt. kezelésébe történő átadása, az iparvágány fenntartása azonban tetemes pályafelügyeleti, karbantartási, őrzési, vagyonvédelmi költségekkel járna, amelyeknek a vasúti fuvardíjakban való érvényesítése versenyképtelenné tenné a kikötő vasúti kiszolgálását - közölte a szaktárca. Ezért a szakértői egyeztetés során "szükségesnek mutatkozik az iparvágány átminősítése térségi vasúti pályahálózat részévé" - teszik hozzá.

A KHEM szerint az elkészített szakértői értékelés eredményeként lehetőség nyílik a vasúti üzemeltetés rendezésére. A KIOP projekt keretében megvalósult vasúti infrastruktúra optimálisabb hasznosítása érdekében a kikötőt kiszolgáló teljes vasúti infrastruktúrára, illetve az integrált vasúti szolgáltatási tevékenységre nyilvános pályázatot szándékoznak kiírni. Ez az állami tulajdonú kikötői területek és infrastruktúrák jelenlegi vagyonkezelő Észak-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság (ÉDUKÖVIZIG) feladata. A kiírást az ÉDUKÖVIZIG-nek a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel egyeztetnie kell.

A Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő KIOP projekt keretében megvalósult iparvágány hálózatát a MÁV Zrt. 2008. december 17-én forgalomba helyezte. A forgalomba helyezési engedély alapján megindult a kikötő vasúti kiszolgálásának próbaüzeme.

A próbaüzem idején, az idén január-februárban 1.224 tonnányi vasúton feladott acéltekercs érkezett a dán érdekeltségű acéllemez konfekcionáló üzembe. A vasúti infrastruktúra jelenlegi szabad kapacitásait kihasználva több mint 400 vasúti kocsi ideiglenes tárolását végzik a kikötőben a minisztériumtól kapott információ szerint.

A KHEM közölte azt is, hogy az ÉDUKÖVIZIG az engedélyező hatóságtól a használatbavételi engedélyt megkérte, s a hatóság hiánypótlásként írta elő a próbaüzem végrehajtását a szükséges vizsgálatok értékelésével együtt. A dokumentációt 2009. május közepén küldi meg az ÉDUKÖVIZIG a hatóságnak.

A kikötő működtetésére hivatott kikötő-működtető társaság megalapításának előkészítése jelenleg folyamatban van. E társaság megalakulásáig a működtető feladatokat is az ÉDUKÖVIZIG látja el.

Olvasóink írták

  • 7. miracle 2009. május 06. 20:13
    „Először ész nélkül építkezünk, utána elkezdünk gondolkodni, szakérteni, meg pályáztatgatni, hogy ki üzemeltesse meg mire használjuk. Gratulálok a zseniknek.”
  • 6. Koppany 2009. május 06. 15:54
    „Szép befektetés eredményeképp állnak a tehervagonok hosszú sorokban már nem is számolom mióta. Kár hogy annyi pénzt elvitt, és nem használják. Esetleg, ha nem csak teher lenne, hozna bevételt is... De kisember kis vélemény, nagy ember nagy pénz... Sok sikert a semmihez!”
  • 5. idegen 2009. május 06. 13:21
    „Korrupt az egész mocskos banda ,kész erről van szó.Valakinek nem esett le semmi pénz vagy ha leesett akkor kevés.És ez jellemző az egész órszágra.Nem is lessz itt egyhamar változás ameddig el nem zavarja valaki ezt a tetves bandát pártállástól függetlenül.”
  • 4. bbbb 2009. május 06. 12:58
    „maradjon csak iparvagany. a lakoknak akik elott elvittek, es ezaltal kozelebb raktak a vasutat, azt mondtak napi max 4-5 szerelveny 40km/h sebesseggel fog kozlekedni. a vibracios terheles igy is megnott a hazaknal. mi lesz ha a forgalom is noni fog, azokkal a hazakkal?
    a lakokkal csak utolag tortent egyeztetes, es a lakossagi forumon, illetekes szajabol hangzott el az a mondat, miszerint " az a hajo mar elment" mikor vki felvetette, hogy talan nem azon a nyomvonalon kellene vezetni az iparvaganyt.
    elore le volt mar zsirozva minden.
    mutyi orszag.....”
  • 3. Dudus51 2009. május 06. 12:50
    „Vasárnap láttam a vasútvonalat. Szép munka.Ezen a vasúti vágányon még évekig nem fognak teherszállító vagonok közlekedni. Így használjuk fel a drága EU-milliókat! Egyébként évekig üzemeltettem gyári iparvágány hálózatot. Csak viszi a pénzt! A MÁV Ellenőrző Főhatóságairól meg ne is beszéljünk. A főemberek az ellenőrzés készítendő jegyzőkönyvéhez meleg irodahelyiséget (!) gyakorlott gépírónőt követelnek! Talán hozzanak magukkal egy laptopot és írják meg a jegyzőkönyvet! Más multi cégnél így működik.”
  • 2. Goldmund 2009. május 06. 11:18
    „Az iparvágány MÁV Zrt. kezelésébe történő átadása ........ versenyképtelenné tenné a kikötő vasúti kiszolgálását."
    Ez egy kicsit homályos nekem. Ha nem iparvágánynak nevezzük, hanem "térségi vasúti pályahálózat részének", ettől lesz olcsóbb a pálya karbantartása és őrzése? Vagy ha nyilvános pályázatot írnak ki, akkor messze a MÁV árai alatt fogja majd valaki ezt a feladatot normális színvonalon ellátni? Ilyen drágán dolgozik a MÁV? Akkor hogyhogy a személyszállítást nem tudja rendesen finanszírozni belőle? Vagy azért drága, mert egy akkora vízefejet tart el, mintha egy szocialista óriásvállalat lenne? Akkor nem ott kéne változtatni, ahelyett hogy rossz színvonalon, egyre magasabb áron szállítják az utasokat - már ahol be nem zárják a vonalat?
    Vagy rosszul kalkuláltak a kikötő vezetői az elején, és normális színvonalú szolgáltatást nem lehet a vasúton nyereségesen lebonyolítani?”
  • 1. kismarti 2009. május 06. 11:06
    „Még ahhoz sincs türelmem, hogy elolvassam ki miért felelős! Mikor lesz ebből engedély? :)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

VA: könyvet ír az elnök a sikertelen iskolamentésekről

Könyvet ír Nagy Ottó László, a győri Vocational Academy Alapítvány elnöke. Szándéka, "hogy akit a… Tovább olvasom