Kisalföld logö

2016. 09. 27. kedd - Adalbert 10°C | 21°C

Ajánlott, de a magyar biciklisek többsége mégsem visel sisakot

A magyar biciklisták túlnyomó része saját bevallása szerint sosem húz sisakot a fejére - derül ki egy friss felmérésből, amely szerint ezzel a javasolt kerékpártartozékkal a halálos balesetek felét lehetne megelőzni.

Magyarországon a KRESZ által előírt kötelező kerékpártartozékok között még nem szerepel a fejvédő viselése, és ezt jól tükrözi a Medián Közvélemény, és Piackutató Intézet beszámolója, amely szerint a felnőtt népesség kerékpárral is közlekedő feléből mindössze 3 százalék használt sisakot minden esetben, további 6 százalék pedig az esetek többségében.
A több mint száz településen 1200 felnőtt személyes megkérdezésével készült tanulmányból az is kiderül, hogy 86 százalék egyáltalán nem hord sisakot, és ez azért aggasztó, mert a legfiatalabb felnőttek kétharmada közlekedik két keréken.

Ha gyerekről van szó, valamivel körültekintőbbek a magyarok, de még a gyerekek esetében is riasztóan magas a sisak nélkül biciklizők aránya. Az is igaz, hogy más országokban sem feltétlenül jobb a helyzet.

Fotó: riderblog.hu
Fotó: riderblog.hu


Finnországban kedvezőtlenebb időjárási körülmények ellenére is sokan közlekednek biciklivel. Egy tavaly készült hivatalos felmérés szerint a magyarokhoz viszonyítva a finnek körében sem sokkal népszerűbb a fejvédő viselése: a bicajosok egyharmada használt sisakot, és ez nem is változott az elmúlt öt évben. A finnek ráadásul még akkor sem teszik ezt gyakrabban, amikor gyereket visznek a biciklijükön - mondják a finn elemzők.

A felnőtteknél is nagyobb veszélynek vannak kitéve a bicikliző gyerekek, mert az észak-európai ország adatai alapján a 10-17 év közöttiek szenvednek a leggyakrabban balesetet, és a biciklishalálok nagyjából fele megelőzhető lett volna egy megfelelő sisakkal.

A finnek valamivel komolyabban veszik a kerékpáros gyerekek biztonságát: a vázon utazók, illetve az egyedül kerekező kicsik nagyjából kilenctizedére adnak biciklissisakot. Magyarországon viszont csak minden ötödik ember húz sisakot a gyerekülésben utazó gyermeke fejére, az egyedül bringázók közül pedig csak minden hatodik gyerekre tesznek fejvédőt.

Olvasóink írták

46 hozzászólás
  • 46. beked 2010. augusztus 25. 11:42
    „Kiváncsi vagyok a magyar média miért propagálja annyira a sisakot. "máshol sem feltétlen jobb az arány" pl. a hollandoknál, ahol akad néhány rendszeresen kerékpárral közlekedő....
    Elég ett volna csak az alábbi két linket megnézniük

    http://www.scribd.com/doc/35661363/Felelem-a-Kerekparozastol
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_helmet

    Persze van ami mondja mennyire biztonságos
    http://www.ibike.org/education/helmet.htm

    De ők a sisakgyártók és biztos van amiben igazuk is van. Attól még a sisak propagálása elég reklámfílingnek tűnik nekem úgy, hogy soha nem szolnak a negatívumokról.

    A kerékpározást a sok kerékpáros teszi biztonságossá az autakon nem a sisak.”
  • 45. fióka 2010. augusztus 19. 13:57
    „az enyemet elloptäk a bicikliröl a cigänyok azt hittek dinnye”
  • 44. Totya 2010. augusztus 19. 12:40
    „Agent: sőt, lehet h. rosszabbak az arányok. Csak nem értem miért akarod őket övvel/sisakkal védeni, megmenteni?”
  • 43. Agent 2010. augusztus 19. 11:00
    „"Értelmes embereknek nem kellenek szabályok, mert értelmesen felméri a helyzetet, ha vét pedig vállalja a következményeket. "

    Az ország lakosságának durván olyan 60-70%-a viszont messze van az értelmestől...”
  • 42. Totya 2010. augusztus 19. 10:18
    „Kár vitázni olyanokkal, akik szerint a dolgok csak úgy történnek, és nem függnek össze. Sokszor látszólag teljesen ártatlanok halnak meg a közutakon, de ki ártatlan itt??
    Az övet én személy szerint bekötöm, ha kötelező, ha nem, de rövid úton nem kötöm be. Az én felelősségem. A baj ott kezdődik, hogy senki nem vállal felelősséget, mert ha vét, de arra nincs szabály, akkor nem ő a felelős, hanem a nem szabályozás. Nonszensz. Bújjatok már ki a szabályokból! Most, hogy így sikerült tönkretenni a világot, persze mindenki szabályokért kiállt, holott a bűn mindig a felelőtlenségből fakad. Értelmes embereknek nem kellenek szabályok, mert értelmesen felméri a helyzetet, ha vét pedig vállalja a következményeket. De manapság nincs felelősségvállalás, és nincs következmény sem. Miközben látszólag a még több és még szigorúbb törvények hoznak megoldást, valójában a valós okokról még jobban elterelődik a figyelem. A balesetek mögött a mániák (pl. túl lassú, túl gyors mozgás), a nem figyelés (stressz, dekoncentráltság), a nem ismeret (önismeret hiánya, közlekedési eszközök nem kellő megismerése, stb.) állnak, nagy ritkán a sorszerű kivédhetetlen dolgok.
    Tehát a szellem nem uralja amit a test használ. Ha érdekelné ezt a ,,fejlett" civilizációt a sorsunk, akkor nem ilyen adózás, nem ilyen törvények és törvénykezés lenne, és még sorolhatnám. De az oszt meg és uralkodj elve mindig mindenhol jól érvényesül és el vitatkozunk a semmin.”
  • 41. Totya 2010. augusztus 19. 10:06
    „Te meg próbáld ki hogy a lábad között himbálózót berakod egy darálóba. Hordj fa**kvédőt is, nehogy leszakadjon egy motorosbalesetnél! :)”
  • 40. Totya 2010. augusztus 19. 10:04
    „A 21-es hozzászólással tökéletesen egyetértek! Pontosan a lényeget írtad le: röviden a meterializmusból fakadó, mindent a fizikai síkon megoldani akaró emberiség egy újabb rögeszméje. Az arany középút lenne jó, ahol a szellem és a test épsége egyaránt fontos, éppen ezért a szabad akarat és egyéni döntés a közérdekek szem előtt tartása mellett. Már rég átestünk a ló túloldalára, hiszen ennyi erővel ha egy gyalogost elütnek, akkor arra is kéne sisak?!?! Vicc :)”
  • 39. Agent 2010. augusztus 19. 10:03
    „38, ésszerű határok - mond valamit.
    Egyébként - lévén ugye kifejtették itt már, hogy magánügy a védőeszköz, legyen szó biztonsági övről, vagy bukósisakról.
    Tehát, ha magánügy, akkor ki kell próbálni, szépen egyedül, nekimenni a falnak 80al biztonsági öv nélkül, utána felül lehet vizsgálni az álláspontot és ha továbbra is változatlan, akkor oké, menjen ki az illető a forgalomba.”
  • 38. Totya 2010. augusztus 19. 09:55
    „Tekerjetek páncélzatban az még jobban megvéd!”
  • 37. doremi01 2010. augusztus 19. 09:04
    „8.
    "Ahogy a kocsiban se kapcsolom be soha az övet. Ha saját magamat veszélyeztetem, ahhoz senkinek semmi köze. Magánügy."
    Tudod, nem egészen magánügy.
    Ha véletlenül valaki figyelmetlenül beléd megy neki nem mindegy , hogy pl. nyolc napon belüli sérüléseket szerzel vagy esetleg ott maradsz örökre. Oké hibázott , de a te felelőtlenséged is, hogy sokkal nagyobb lett a baj és lehet ezért majd éveket ül.”
  • 36. Agent 2010. augusztus 19. 08:40
    „Persze ha az ütközés során beszállsz a szélvédőmön és lekaszálód a fejemet 230kmh-val repülve -na az öregfiú már rohadtul nem a te magánügyed - gondolkodj többet, megéri.”
  • 35. Agent 2010. augusztus 19. 08:34
    „8. "Ahogy a kocsiban se kapcsolom be soha az övet. Ha saját magamat veszélyeztetem, ahhoz senkinek semmi köze. Magánügy."

    Az, de majd neadjisten amikor a szélvédő felé tart a fejed úgy 100km/h-val, abban a századmásodpercben majd átgondolod ezt az öves dolgot, persze sajnos későn.

    Egyébként pedig, amikor borulsz és megpördülsz az autópályán 130-nál, kirepülsz az autóból (ekkor még lehet, hogy élsz), átrepülsz a szembejövő sávba, ahol esetleg én elütlek szintén 130km/h-val (neked ez nagyon rövid lesz, nem lesz idő megrémülni, ütközés kemény vassal úgy (100kmh+130kmh:230kmh), akkor nagyon fogom sajnálni - a kocsimat.”
  • 34. Napocska 2010. augusztus 19. 07:35
    „Gyerekeknek nagyon fontos. Még nem tudnak biztonságosan közlekedni, könnyen eltereli a figyelmüket valami és felborulhatnak, stb. A szüleiknek pedig a példamutatás miatt is fontos!”
  • 33. gbig80 2010. augusztus 19. 06:23
    „Na asszem ehhez hozzá kell szóljak...
    Minden nap bicajjal járok Csanakról Szigetbe melózni... ezzel megspórolok időt és pénzt is egyben...
    Napi 15-16 km, az biza havi 8-9e Ft üzemanyag... ha meg busszal megyek az napi majd 1 óra, átszállással...
    Szóval így ingyé´ 2X25 perc...
    S a cél ez hogy ócsóóó legyen... így az is szempont hogy ne költsek annyit... lámpa, csöngő, zár, láthatósági mellény...na ezek is sokba voltak már, a sisak újabb plusz lenne ->lassan luxus lesz a bicajozás????
    Ja meg sisak ide, sisak oda, a pápai úton próbált a tisztelet szerk. biciklizni??? Ajánlom próbálja ki, s írja meg a tapasztalatait :-) Jópofa cikk lenne.... amilyen közlekedési morál ebben a szájbavágott országban van, sokszor jobban felmegy a vérnyomásom ott, mint 8 óra meló vagy egy dupla fekete után.... De azért hajrá mindenki, tekerjetek sokat, és élojenek a sisakosok, meg a sisaktalanok :-D”
  • 32. zotya975 2010. augusztus 19. 05:52
    „Szerintem amíg a drogosokot, bagósokat, piásokat tb-alapon kezeljük addíg ne feszegessük azt a kérdést, hogy a sisakot nem viselőknek, biztonsági övet be nem kötőknek jár-e a tb-alapú gyógyíttatás.”
  • 31. akela4 2010. augusztus 19. 03:40
    „Elnyűttem egy pár motort és mindíg volt sisako, amit használtam is!
    Most vénségemre megleptem magam egy elektromos bigyóval, ahogy sokan nevezik és rögtön vettem is egy kerékpáros sisakot is!
    De itt van a bökkenő, mert kételkedem abban, hogy használni is fog valamit, mert a felépítése és a fejen való illeszkedése kritikán aluli!
    Bárhohy is állítgatom szerintem csak átverés az egész és elkértek érte egy tizest ezerben!
    Ráadásúl a bogárháló sincs rajta, valamint a fejtetőmet két oldalt rettenetesen nyomja, amit a motoros sisakoknál egyáltalán nem tapasztaltam!
    A szemüveget meg, amit a bogarak ellen és a szembevágódó, az autók és a szél által felkavart por ellen használok lejjebb nyomja állandóan!”
  • 30. Tasi 2010. augusztus 19. 01:46
    „Szerintem aki képes azt felfogni, hogy a belvárosban, autóval ütközve is olyant haraphat a kormányba, hogy a 4 első foga kitörjön, az be fogja kötni a biztonsági övet, maga előtt! Mert utána aztán rohadt szabadnak érezheti magát, ha majd műfogakkal a szájában vigyorog és meg kell gondolnia, hogy beleharaphat e egy piros almába vagy inkább hagyja másnak! De persze mindenki, ahogy érzi! :)”
  • 29. kuugor 2010. augusztus 19. 01:44
    „Magyarorszagon az emberek tobbsegenek meg fel kell noni a feladathoz. Kanadaban ha baleset er es csak resz munkaidoben dolgozol/ami azt jelenti, hogy nincsen biztositasod a ceg altal/ egy fityinget se kapsz.
    Engem is baleset ert biciklizes kozben igaz nekem volt biztositasom igy megkaptam a fizetesem 60%-ot. A kolleganom aki elkapta az H1N1 virust /resz munkaidos/ egy fillert sem kapott kb. 8 honapig.
    Visszaterve a sisakhoz viharos idoben reszben sajat hibambol szenvedtem balesetet es orulok, hogy megusztam egy valltoressel es nyakhuzodassal. Ha nem viseltem volna a sisakot talan ott is maradtam volna.
    Sokan azzal jonnek, hogy oket nem erheti balaset. Az elet kiszamithatatlan. Ha az epitkezesrol lesodor egy darab nehezeket a szel es nem viseled a sisakot....”
  • 28. Túrabakancs 2010. augusztus 19. 00:23
    „Sceptic! /25/
    Köszönöm egyetértésed! :)
    Egyébként valóban nehezen lehet észrevenni azokat az elektromos "izékat", ráadásul hangjuk sincsen. Úgy suhannak el
    az ember mellett, hogy a frász kerülget közben. Legalább egy icipicit nyikoroghatnának...de neeem, halkak mint a forró pú! :)”
  • 27. Powerarc 2010. augusztus 18. 23:56
    „Az "M" kategória fogalma
    Nemzeti kategória. Olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg.

    Ezek szerint az elektromos bringák is ide tartoznak bele, kötelező biztosítással meg bukósisakkal együtt. No ilyet idáig nem láttam még.”
46 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A magasfeszültséget készültek megcsapolni, lebuktak

Magasfeszültségű vezetékről készült áramot lopni három férfi Ózdon, de lebuktak. Tovább olvasom