Kisalföld logö

2017. 09. 21. csütörtök - Máté, Mirella 11°C | 14°C Még több cikk.

Abból vagy, amit megeszel...

Az vagy, amit megeszel, tartja a mondás. Ez így ugyan aligha igaz, bizonyos módosítással – abból vagy, amit megeszel – viszont igen. Enyhe túlzással: betegségeink is abból vannak – vagy épp abból nincsenek.
Az vagy, amit megeszel, tartja a mondás. Ez így ugyan aligha igaz, bizonyos módosítással – abból vagy, amit megeszel – viszont igen. Enyhe túlzással: betegségeink is abból vannak – vagy épp abból nincsenek. A nyár kedvező időszak az egészségmegőrzés szempontjából: könnyen hozzáférhető a sok zöldség, a gyümölcs, melyek elősegítik a rákos megbetegedések elkerülését.

Csökkentheti bizonyos daganatok kialakulásának kockázatát a magas vitamintartalmú étrend azáltal, hogy erősíti az immunrendszert – áll a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége hírlevelében. Valóban, a gyümölcsök, a zöldségek magas rost- és antioxidáns-tartalma védelmet jelent a rosszindulatú daganatokkal szemben – mondja Lőrinczné Losoncz Tímea szegedi dietetikus, a szövetség tagja. A mediterrán országok lakossága kétszer annyi gyümölcsöt, zöldséget fogyaszt, mint a magyar, részben ennek is tulajdonítható: a tumoros betegségek miatti elhalálozás fele a magyarországinak.

Az Egyesült Államokban negyvenkétezer ember étkezési szokásait vizsgálták tizenhat éven át, s kiderült: a gyümölcs-zöldségféléket fogyasztók körében egyharmaddal kisebb volt a szájüregi tumor kialakulásának kockázata, mint a többieknél. Egy másik vizsgálat szerint a vastagbélrákot túlélt emberek számára rendkívül káros a vörös húsok, a zsíros ételek fogyasztása: ezek megtriplázzák a visszaesés, vagy a halál kockázatát. Azt eddig is tudták a táplálkozástudomány képviselői, hogy a vörös húsok és a zsíros ételek megnövelik a vastagbélrák-veszélyt, ám azt most vizsgálták először, mit is jelentenek ezek az élelmek a vastagbélrák visszatérése szempontjából. A vastagbélrák elkerülésében az említett ételek mellőzése hatékony megelőzést jelent. Naponta háromszor-ötször célszerű zöldséget, gyümölcsöt fogyasztani, ezek magas rost- és antioxidáns-tartalma hozzájárul a szervezet immunrendszerének szinten tartásához, így a rák elkerüléséhez. A húsételek közül pedig a hal- és baromfihúst legjobb választani – ezek sokkal kevésbé jelentenek megterhelést a szervezet számára, mint a zsíros, vörös húsok.

Egyes vizsgálatok szerint az étel magas zsírtartalma az emlő- és esetleg prosztatarák veszélyét is fokozza. A füstölt, pácolt, magas só- és nitráttartalmú, illetve erősen fűszerezett ételek fogyasztásának gyaníthatóan közük van a gyomorrák kialakulásához, a túlzott alkoholfogyasztásnak pedig a nyelőcsőrák létrejöttéhez.
Az édességek fokozzák a hasnyálmirigyrák kockázatát – ezt egy svéd vizsgálat állapította meg, első ízben találva összefüggést az édes élelmiszerek és az említett, súlyos betegség között. A kutatók kiderítették: azok körében, akik naponta legalább két, édesített gyümölcslé-koncentrátumból nyert italt fogyasztottak, kilencven százalékkal magasabb volt a hasnyálmirigy rosszindulatú daganatának kockázata, mint akik ilyet nem ittak – állapítja meg a vizsgálat. A szegedi szakember ezzel kapcsolatban azt mondja: mindez nem áll ellentétben azzal a Magyarországon is elfogadott, és a dietetikusszövetség által is képviselt nézettel, hogy édességet legföljebb főétel után, desszertként fogyasszunk, és akkor is hetente csak egyszer-kétszer. És ha már fogyasztunk, az akkor se – mondjuk – vajkrémes torta legyen, hanem például gyümölcsös túró vagy joghurtos tortaszelet.

A tizenkét pont

A helyes táplálkozás alapelveit húsz éve rögzítette az MTA Élelmiszertudományi Komplex Bizottsága és az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet. Időszerűsége azóta sem vesztett – mondja Lőrinczné Losoncz Tímea.
1. Minél változatosabban, minél többféle élelmiszerből állítsuk össze étrendünket. 2. Sütéshez-főzéshez margarint, olajat használjunk. Zsiradékban sütéssel szemben részesítsük előnyben a párolást, a fóliában, teflonedényben, mikrohullámú sütőben történő elkészítést. 3. Ételeinket kevés sóval készítsük, az utánsózást kerüljük; ízesítésre sokféle „gyenge" fűszert és zöldséget használhatunk. 4. Hetente legföljebb egyszer-kétszer együnk édességet, de csak befejező fogásként. Kerüljük az édes, cukros szörpöket, italokat. 5. Naponta fogyasszunk fél liter tejet vagy ennek megfelelő mennyiségű tejterméket. 6. Naponta háromszor-ötször együnk nyers zöldséget, gyümölcsöt. 7. Fogyasszunk teljes kiőrlésű lisztből készült péktermékeket, például barna kenyeret (de ne olyat, ami élelmiszerszínezéktől barna). 8. Napi négyszer-ötször étkezzünk, és ne kapkodva. A víz a legjobb szomjoltó, napi két, két és fél literrel fogyasszunk el belőle, kivált ilyenkor, nyáron. 9. Egyes ételeket célszerű kerülni (édességek, zsíros húsok, alkoholok), mások mérsékelt fogyasztásra javasoltak (nem zsíros húsok, zsírszegény tej és tejtermékek, tojás, tészta, száraz hüvelyesek), megintcsak másokból bőven célszerű fogyasztani (gyümölcsök, zöldség-, főzelékfélék, hal, barna kenyér). 11. A helyes táplálkozás kedvező hatásait fokozza a dohányzás mellőzése és a testmozgás. 12. Az egészséges táplálkozás fedezi a szervezet élettani folyamatainak energia- és tápanyag-fölhasználását.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jamaicánál jár a Dean hurrikán

Vasárnap elérte Jamaica partjait a Dean hurrikán. A viharos erejű szél fákat csavart ki, és… Tovább olvasom