Kisalföld logö

2018. 04. 25. szerda - Márk 13°C | 25°C Még több cikk.

A teljes közúthálózat is fizetős lehetne

A matricabevételek emelésével kapcsolatos lehetséges forgatókönyvek között ez a lehetőség is szerepelt. Elvetették, ám nem biztos, hogy véglegesen.
A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ egy tavaly áprilisi tanulmányban már boncolgatta a matricákból származó bevételek emelésének különböző lehetőségeit.

Az alternatívák között az is felmerült, hogy a teljes országos közúthálózatra, vagyis mintegy 23 ezer kilométernyi mellék- és főútvonalra, kiterjesszék a fizetős rendszert – írja a Napi.hu.

A kormány ezt a verziót végül elvetette, de Kurucz Éva nemrég távozott kormányszóvivő elejtett egy olyan megjegyzést, miszerint ez lehet egy ilyen irányú döntés a jövőben, vagyis a Romániában és Bulgáriában már létező rendszer bevezetése is szóba kerülhet.

Az Index megkérdezte a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot (NFM) minderről, ahonnan azt válaszolták a lapnak, hogy "a kormány a február elsejével véglegesített formában kívánja működtetni a személyautók útdíjfizetési rendszerét". A minisztériumból közölték, hogy a kormány a szakmai megalapozó tanulmányok egyes javaslatait (pl. teljes hálózati kiterjesztés) elvetette. A közlemény viszont jelzi azt is, hogy "az átalakítás eredményessége megalapozottan egy teljes év üzemeltetési tapasztalatai alapján mérhető fel".

Az autósok már most is fizetnek az utak fenntartásáért, és nem csak azzal, amikor autópálya-matricát vásárolnak. A 90-es években ugyanis az Útalapból finanszírozták a javításokat, karbantartást a közúthálózaton, az alap forrása pedig az üzemanyagokból befolyó áfa- és jövedéki adó egy része volt.

Az Útalapot ugyanakkor első Orbán-kormány egy 1998-as döntéssel beolvasztotta a költségvetésbe, vagyis a korábban címkézett bevételek befolytak a közös kalapba, ezt követően a kormány javaslatától és a parlament döntésétől függött, hogy a mennyi pénz is jutott az útfenntartási munkálatokra.

Az adókat jelenleg is fizetik az autósok, ám ezek már nincsenek kifejezetten útfelújításra célozva, így leginkább a matricák bevételéből finanszírozza a kormány a közutak felújítását.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A via.hu lesz az új állami híroldal?

A 888.hu is felmerült korábban, ám vélhetően a via.hu domain alatt futhat az új állami híroldal. Tovább olvasom