Kisalföld logö

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

A szobatisztaság

„Ha kétéves korban kezdjük: háromévesen biztos a siker. Ha hároméves korban kezdjük: háromévesen biztos a siker."

Megoszlanak a vélemények arról, hogy pontosan mikor esedékes a szobatisztaság kialakulása. Általánosságban kettő- és négyéves kor között alakulnak ki azok a készségek, amelyek lehetővé teszik a pelenka elhagyását. A gyermek erre az időre felismeri a testéből származó ingereket, melyek tudomására hozzák, hogy éppen pisil vagy kakil. Megtanulja a szavakat, amikkel ezt jelezni tudja a környezete felé. Érzi az ingert, szándékosan visszatartja a vizeletét azért, hogy időben odaérjen a bilihez. A testi alkalmasság mellett érzelmileg is érettnek kell lennie erre a feladatra. Biztosan emlékeznek arra a közismert mozifilmre, ahol már az újszülött is beszélni képes – nos, ebben van egy kedves jelenet arról, hogy a két év körüli főszereplő hogyan próbál megfelelni a környezet elvárásainak, miközben tanulja a záróizmai akaratlagos irányítását.

Tudatában van a dolog jelentőségének és dicsekszik is a teljesítményével.


Az utánzás folyamatos tanulás

Fontos ebben a folyamatban az utánzás is. A szobatisztaság tanításának kezdetén érdemes közösen vásárolni olyan bilit, amit a gyermek később szívesen használ. A szülő megmutatja, hol van ennek a tárgynak a helye. Ezzel együtt a gyermeknek azt is tanítjuk, hogy a dolgoknak helye van az életünkben. Ezzel megértetjük azt is, hogy a pisinek ott, a biliben van a helye. A bölcsődében egymástól lesik el a bilizés szokásait a gyerekek. A produktumra pedig büszkék, hiszen átérzik, ezzel a teljesítménnyel az önállóság új fokára léptek.


Az erőszakosság károkat okozhat

Sok történetet hallottam, amikor idő előtt, kikényszerített szobatisztaságról beszéltek a szülők. Ülni nem tudó, pelenkával kiságy sarkába „rögzített" gyermek bilire nevelésétől okkal borzadunk el. A sürgetés, az erőltetés értelmetlen, sőt – ártalmas dolog. A gyermek egészséges fejlődése csak úgy biztosítható zökkenők nélkül, ha a tanítás (szoktatás, nevelés) a gyermek érettségi fokának figyelembevételével történik. A szülőnek meg kell ismernie a gyermek természetes életritmusát és ehhez kell igazodnia. A legjobb, ha a szülő az apróság első jelzéseit észlelve bátorítja, de semmiképpen sem kényszeríti a bilire ülést. Az erőszakosság vagy a túlzottan korai elvárás komoly károkat okozhat. Szorongóvá vagy éppen dacossá teheti a gyermeket. A gyakorlást a napi ritmusnak megfelelően, türelemmel és mértéktartóan kell végezni, minden túljátszott lelkesedés vagy túlméretezett várakozás nélkül. A sikertelenségért, a kudarcért büntetni tilos. Tudjuk, hogy kisgyermekkorban a szeretet erejével azt is elfogadtathatjuk a gyermekkel, amit nem tudunk neki megmagyarázni. A biztonság megélése, a bizalom a felnőtt iránt a legfontosabb nevelőerő. Fontos tudni azt, hogy a gyermektől jelentős erőfeszítést igényel, hogy önmagát szabályozza. Egyszerűen szólva, a gyermeknek is akarnia kell a szobatisztaságot. Enélkül nem megy a dolog. De emellett a türelem és a tapintat elengedhetetlen a szülő részéről.


Pelenkával óvodába?

Gyógypedagógus vagyok, a téma kapcsán valamiről még beszélnem kell. Sajnos általános tapasztalat, hogy azok a gyermekek, akik fejlődési elmaradással élnek, késik a beszédük, enyhe viselkedészavart mutatnak, még nem szobatiszták, de az óvodáskort elérték, hátrányt szenvednek. Nem járhatnak óvodába. Az elutasító döntést hozó intézmények arra hivatkoznak, hogy a szobatisztaság az óvodaérettség alapja. Ez az óvodák egyéni – és a gyermek fejlődése szempontjából vitatható – állásfoglalása. Utánanéztem, nincs olyan törvény, ami kimondaná, hogy pelenkás gyermek nem vehető fel óvodába.

Árnics Katalin pszichopedagógus

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A szénanátha legújabb gyógymódja – IBR-SYSTEM® technológia

Tovább olvasom