Kisalföld logö

2018. 01. 22. hétfő - Vince, Artúr -7°C | 2°C Még több cikk.

A jövőben nőhet a dunai hajózás jelentősége

A gazdasági súlypont-áthelyeződés miatt megnőtt a jelentősége az áruk nyugat-kelet irányú áramlásának, amelyben a közúti szállításnál jóval fontosabb szerep jut a vízi és vasúti szállítmányozásnak.
Ezért nőhet a dunai szállítás szerepe is, amelynek lökést adhat a romániai Constanta kikötőfejlesztési projektje - hangzott el egy román-magyar kétoldalú szakmai fórumon csütörtökön Budapesten. A jövőben komoly gazdasági jelentősége lehet a dunai hajóforgalomnak, mivel a dunai víziút köti össze a Rajna-Ruhr vidéket és a nagy északi tengeri kikötőket a Fekete-tengerrel, amely az ázsiai irányú kereskedelemben egyre jelentősebb - hívta fel a figyelmet Berényi János a Közlekedéstudományi Intézet tagozatvezetője.

A Duna menti vízi és vasúti útvonalon még a Földközi-tenger felőli transzport is hamarabb célba ér, mint a kontinens megkerülésével, ez pedig kiemelten fontos a gyors futásidejű (just in time) szállítmányozás terén - tette hozzá a szakértő. A dunai víziút fejlesztésében új fejezetet nyithatnak a Fekete-tenger legjelentősebb kikötőjében a Constantában elindult beruházások. Marin Anton, Románia Közlekedési és Infrastruktúra Minisztériumának államtitkára elmondta, hogy uniós, valamint román költségvetési forrásokból, mintegy 800 millió és 1 milliárd euró közötti összeget fordítanak a constantai kikötő fejlesztésre a következő 3-5 évben. Ennek során egyebek mellett megépül a kikötőt a bukaresti autópályával összekötő híd és a beruházások által a kikötő már vasúton is megközelíthető lesz.

A constantai kikötőt a Dunával összekötő csatorna megfelelő mélységének biztosítására, például mederkotrásra további mintegy 4-45 millió euró közötti összeget szánnak. Mindezen túl 1 milliárd euró körüli ráfordítással kiépül a Duna-Bukarest csatorna is - ismertette az államtitkár.

Ambroziu Duma a constantai kikötő üzemeltetési igazgatója elmondta, hogy bár a gazdasági válság a kikötő forgalmát is visszavetette, ám a folyami irányú szállítás terén tavaly 25 százalékosnál nagyobb bővülést tapasztaltak 2008-hoz képest. Kiemelte azt is, hogy a megcsappant szállítások mellett a kikötő gabonaforgalma több mint 55 százalékkal nőtt tavaly.

Szalma Botond, a Magyar Hajózási Szövetség (MAHOSZ) elnöke egy román-magyar kétoldalú folyami együttműködést sürgetett, szerinte a döntéshozóknak viszonylag rövid időn belül ki kellene dolgozniuk egy komplex folyami közlekedési stratégiát.

Berényi János, a Közlekedéstudományi Intézet tagozatvezetője szerint a Duna-Rajna nyomvonalú vízi és vasúti útvonal fejlesztésében fontos szerep jut az EU Marco Polo programja által támogatott Combinet-projektnek, amely a szállítmányozásban és logisztikában érdekelt kis- és középvállalkozások együttműködésének IT-alapú platformját teremtené meg.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Újraindulhat a mélyművelésű szénbányászat a Mecsekben

Újra nyílhat mélyművelésű szénbánya a Mecsekben, Máza és Váralja térségében, a termelés beindítására… Tovább olvasom