Kisalföld logö

2017. 10. 23. hétfő - Gyöngyi 8°C | 11°C Még több cikk.

˝A beteg egy kritikus tömeg˝

Tavaly tízezer megkeresés érkezett a betegjogi központhoz, a legtöbb kritika az ellátás minőségét érintette.
Tavaly közel tízezer esetben keresték meg az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központot (OBDK) valamilyen panasszal, észrevétellel - mondta el Novák Krisztina, az OBDK főigazgatója egy csütörtöki konferencián Budapesten

Az adatokat ismertetve közölte, a központhoz tavaly összesen 9959 megkeresés érkezett, ezek jellemzően a mentéssel, betegszállítással, a gyógyfürdő szolgáltatással, gyógyszertárakkal, a tájékoztatással, a dokumentációval, a várakozási idővel voltak kapcsolatosak, és a legtöbb kritika az ellátás minőségét érintette.

A jogsérelem minősítését tekintve a megfelelő egészségügyi ellátáshoz, a tájékoztatáshoz, az egészségügyi dokumentációhoz fűződő és az emberei méltósághoz való jog sérelme volt a leggyakrabban megállapítható - ismertette a főigazgató az európai betegjogi nap alkalmából rendezett konferencián.

A szervezeti adatokat érintve elmondta, 25 betegjogi képviselővel dolgoznak országosan, megyénként egy kollégával, Budapesten és Pest megyében nyolc betegjogi képviselő tevékenykedik.

Novák Krisztina beszélt még arról, hogy idén januártól hivatalból, illetve az irányító szerv felkérésére is eljárhatnak, ha olyan tény vagy körülmény merül fel, vagy súlyos mulasztás történik, amely betegjogi sérelmet okozhat.

Velkey György, a Magyar Kórházszövetség (MKSZ) elnöke előadásában úgy fogalmazott, hogy az elmúlt évtizedek egyik legsúlyosabb "terméke" a társadalmi megbecsültség hiánya az egészségügyben. Ez a hiány megmutatkozik az alacsony bérekben, az intézményi finanszírozás egyenetlenségében, az infrastrukturális és informatikai problémákban.

Mint mondta, az OBDK-hoz érkezett tízezer megkeresést lehet nagy számnak is értékelni, azonban az egészségbiztosító adatai szerint tavaly 67 millió orvos-beteg találkozás történt a kórházakban és a szakrendelőkben.

Velkey György beszélt a kórházi dolgozókat ért atrocitásokról is. Egy felmérésből, amelyet 43 kórházban végeztek el, az derült ki, hogy a megkérdezettek 51,7 százaléka válaszolt úgy érte már munkája során atrocitás, 28 százalékban több esetben is. Ezek jellemzően verbálisak, de nem ritka a fizikai bántalmazás sem, amelyek a mindennapi munkát nagyon nehézzé teszi - mondta a kórházszövetségi elnök.

Velkey György úgy vélte, mindenképpen javítani kell a kommunikáción, mind az orvos-beteg találkozásoknál, mind az intézményeken belül.


Az OBDK minél hamarabb szeretnének egy olyan applikációt elindítani, amely okostelefonokra tetöltve intézményhez kötött panaszok bejelentésére lesz alkalmas anonim módon. A "Jó kórház" elnevezésű program arra is alkalmas lesz, hogy a beteg tartózkodási helyéhez legközelebb eső betegjogi képviselő nevét, elérhetőségét is megmutassa.

A különböző kategóriákban - ellátás, intézmény megközelíthetősége, tisztasága, várakozási idő, egyéb szolgáltatások - észrevételeket is lehet majd tenni az applikáció segítségével.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hétvégén is folytatódik a változékony idő

Néhol akár 24 Celsius-fokig is emelkedhet a hőmérséklet, de továbbra is többfelé várható zápor, s a… Tovább olvasom