Kisalföld logö

2017. 03. 23. csütörtök - Emőke 5°C | 19°C Még több cikk.

A bakterház: a világ közepe

"Az „ötlépésnyi birodalom", a MÁV Rt. „Szeged forgalmi csomópont" mozgalmas életű szigetének közepén áll a VI-os számú őrház. A sínekkel és úttesttel határolt házikóban a bakter nagy úr – gondolják a Szeged belsejéből a hattyastelepi házak valamelyikébe, vagy a Gyálarét felé igyekvők, mikor öt-tíz percenként megfogja a forgalmat a sorompó."
Öt-öt lépésre a személyszállítók sínpárja, ellenkező irányban a teherszállítók, a tolató mozdonyok birodalma, mindkettőt keresztezi a közút sávja. Az „ötlépésnyi birodalom", a MÁV Rt. „Szeged forgalmi csomópont" mozgalmas életű szigetének közepén áll a VI-os számú őrház. A sínekkel és úttesttel határolt házikóban a bakter nagy úr – gondolják a Szeged belsejéből a hattyastelepi házak valamelyikébe, vagy a Gyálarét felé igyekvők, mikor öt-tíz percenként megfogja a forgalmat a sorompó. De az élet ilyenkor sem áll meg a szegedi állomás előtti utolsó átjáróban.

– Nem én, hanem a személyszállító vonat érzékelője kapcsolja be, ereszti le a sorompót – mentegetődzik a VI-os őrházban épp szolgálatban lévő bakter, Baróthi László. Aztán megmutatja, gombnyomásra is működik a közúti forgalmat megfékező sorompó.

Traktor a síneken

– Többször bebizonyosodott már, hogy bár panaszkodnak az autósok, mert a kecskési és a gyálai sorompó egyszerre zár, és hosszú a várakozási idő, mégis indokolt, hogy ezen a néhány száz méteren védett úton haladjon a vonat – összegzi tapasztalatát Baróthi bakter. – Előfordult: a két sorompó közé ragadt egy traktor, ezért a szomszédos őrhely felé rohantam figyelmeztetni az ottani baktert, hogy a zászlót körkörösen mozgatva még megállíthassa a szerelvényt. Sok a türelmetlen autós, de sok az ismerős arc is, akik közül többen köszönnek, ha elmennek az őrhely mellett.

Akit a mozdony füstje megcsapott

Vasúti rendfenntartók közé sorozták be katonaként Baróthi Lászlót – Romániában. Akkor nagyon sokszor utazott vonaton az erdélyi fia-
talember, „akit a mozdony füstje megcsapott". Moldova György ilyen című riportkönyvét ugyan nem olvasta, de azt mondja László, katona kora óta vonzódik a vasutas pályához. A Hargita megyebeli Gyergyócsomafalváról 1990-ben települt át Magyarországra, vagyis Szegedig kellett jönnie ahhoz, hogy – érettségivel, piackutatói, biztonsági őri, házfelügyelői és még sok egyéb munka után – 1996-ban vasutas lehessen.

„Tá, ti, ti, ti" – csörren a kicsi helyiség három telefonja közül az egyik. A bakter beleszól: „A hatos bejelentkezik". Aztán szorgalmasan ismétli, és közben egy nagy füzetbe jegyzi, amit a Szeged centrumában, az Anna-kúti „vasutas palotában" a műszereit figyelő forgalomirányítótól hallott, meg amit az elhaladó vonaton megfigyelt: „713-as számú vonat kijárt az 5. vágányról, vonat vége jelzővel".

– Elöl három szeme van a magyar vonatnak, az utolsó kocsin a vörös tárcsa jelzi a szerelvény végét – magyarázza Baróthi László, miután a sín mellett vigyázzban állt, az elhaladó vonatot figyelte, annak személyzetét szalutálva köszöntötte. Úgy, mint néhány éve, a Szerelem utolsó vérig című film forgatásán, félig-meddig „statisztaként". – A vasutasnyelv, vagyis az ismert szavak itteni jelentésének megjegyzése tán a legnehezebb feladvány egy újonc számára – néz az épp most betanuló munkatársára, Molnár Tamásra Baróthi bakter. Példának meg elmondja, hogy itt a piros: „vörös", a rézsútos: „srégen", az meg hosszú magyarázatot igényelne, mit jelent: „vágányzár, lezárási táblázat". Persze a szabályok megtanulása sem egyszerű. László állítja: a vasutas forgalmi rendet egybe foglaló könyv háromszor vastagabb, mint a közúti közlekedést szabályozó KRESZ, mert itt a biztonság és az ellenőrizhetőség a fő.

Kurblis telefon

A katonasághoz hasonlatos a hierarchia, az utasítások rendszere. Kopott a berendezés: széntüzelésű kályha, lavór a mosdóállványon, az ötvenes időkből itt maradt íróasztal, kurblis és tárcsás telefonkészülékek. De az itteni munka ritmusa, az elhangzó vezényszavak is mutatják, mennyire jól kigondolt, biztonságos közlekedési rendszer a vasúté.

– A „baktermiatyánk", vagyis a legfontosabb teendők leltára legalább öt, sűrűn teleírt oldal. A teljes szabályzat az otthoni könyvespolcon és a fejemben van – mutat homlokára a szegedi nagyállomás előtti utolsó őrhely „parancsnoka".

„Lejtőre került" – azt mondja, mégis szereti a vasutat László. De nem azért, mert többször is látta az Indul a bakterház című filmet. Jókat nevet a poénokon, de szerinte a Rideg Sándor regényén alapuló történet lusta bakterét ma biztosan elcsapnák a MÁV-tól.

Csomópont

Nem futnak a szegedi pályaudvaron túl, át a Tiszán a vasúti sínek, mint régen – Temesvár felé, ennek ellenére vasúti csomópont a déli határhoz közeli nagyvárosunk. Ide tartozik a Röszkéig, a Városföldig, a Székkutasig nyúló, illetve a Tiszán túl az Újszeged–kétegyházi, a Makó–vásárhelyi, a Battonya–orosházi vonal több mint 300 kilométernyi sínkígyója. E körzetben körülbelül 380 kék egyenruhás vasutas dolgozik, közte 75 váltókezelő, vagyis bakter.

Fő a váltókezelés


– Fontos feladat a váltókezelőé: ő hajtja végre a „rendelkező forgalmi szolgálattevő" utasításait, hogy mikor és merre mehet a vonat. De az őrhelyen dolgozónak nem csak ez a munkája – magyarázza Tari János, a MÁV Rt. „Szeged forgalmi csomópont" forgalmi koordinátora. – A bakter esetenként kezeli a sorompót, gondozza a váltókat, megfigyeli az áthaladó vonatot, a tolatási mozgást, egyes őrhelyeken a mozdonyvezetőt utasító jelzőt is kezeli. Népszerű munkakörnek számít: mindig több a jelentkező, mint ahány bakterre szükségünk van.

– Sok helyen a takarítónak is több a pénze, mint az enyém: 76 ezer forint az alapom. Erre persze rájön a műszakpótlék, meg a különböző juttatások – a munkaruhától kezdve az étkezési utalványon át a szabadjegyig. De így is nehezen jövünk ki – négy kicsi gyerekem van. Egyhuzamban 12 órázom: ma hajnali négykor keltem. Kistelekről vonattal jöttem Szegedre, ahol reggel hatkor kezdtem, és este hatig tart egy etap, majd holnap este hattól reggel hatig, aztán három nap szabad. Már nem maszekolok, hanem a családommal vagyok: időt kell szánni a gyerekekre – magyarázza a 39 éves László. Szerinte sem igaz, hogy nyugdíjas állás a vasutasé, s főleg a bakteré.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nőtlenség és reverenda

Folytatás az 1. oldalról Tovább olvasom