Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 3°C

A 66-os győri nosztalgiajárat

Nem akármilyen vén csodajárgány járja a megyeszékhely útjait: amerre a 66-os nosztalgiabusz feltűnik, borítékolhatóak a meglepett szempárok, a villanó fényképezőgépek, telefonok. A Vasárnapi riportere időutazásra indult az országban egyedülálló busz fedélzetén.
A faros buszt persze nem elég látni, aki teheti, próbálja is ki. Mi a Kisalföld szerkesztőségétől Pinnyéd felé vettük az irányt; az első útkereszteződésnél szembetűnő volt, hányan bámulják meg ámuldozva a 36 éves, 3 millió kilométer maga mögött tudó Ikarust. A jószág nem is olyan lomha, a gyorsulása pedig kimondottan jó. „Ezt a buszt távolsági közlekedésre készítették anno az NDK megbízásából az Ikarus gyárában. Évekig Berlin és Moszkva között rótta kilométereket, így a városi közlekedéssel, az állandó sebességváltással több gondja akad, mint az autópályás utazással. Ezt nem tréfából mondom: mentünk mi már nem egyszer száz kilométer/óra felett az M1-esen" – kezdte a busz tulajdonosa, Kozári Tibor.



Bözsi néni feneke és a faros

„A mai napig szervezünk távolsági kirándulásokat, az utóbbi hónapokban Hegyeshalomból a Bakonyon át eljutottunk Zánkára, Tibi a családjával járt az egri borvidéken, de voltunk a bécsi Közlekedési Múzeumban is. Itt a kilenc eurós jegy helyett jelképes pénzt kellett csupán fizetnünk, mondván, a busznak is lenne hely a kiállított darabok között" – vette át a szót Királyszéki Gábor, a busz „menedzsere". Utóbbi szó hallatán semmi rosszra ne gondoljanak, főleg ne megfizethetetlen nosztalgiatikettekre. „Hegyeshalomból Zánkára például 200 forintos jelképes áron vittük el az utasokat, míg győri óvodásokat, iskolásokat ingyen viszünk el egy-egy körre, s ezen kívül rengeteg érdekességet is elmesélünk nekik a faros történetéből. Például azt, hogy a népnyelv azért kezdte el farosnak nevezni ezeket a buszokat, mert a hátsó felük akkora volt, mint a Bözsi nénik feneke" – folytatta Királyszéki Gábor.



„Feleségem szokta mondani, hogy drágább hobbim van, mintha a kocsmába járnék. A busz műszaki vizsgája közel fél millió forint minden egyes alkalommal, míg a közel 9 tonnányi tömegnek köszönhetően a súlyadó évente több mint 100 ezer forint. Ehhez jön a hasonló tételű biztosítás, illetve az éppen aktuális szerelés és alkatrészcsere. Szerencsére utóbbiak esetében lekopoghatom: amit egyszer már felújítottunk, az azóta is kifogástalanul üzemel" – mondta Kozári Tibor, aki jó barátjával, Bolyai Jánossal szereli, „bütyköli" a 66-ost.



 Ovisok, iskolások figyelem!
Azok az óvodai csoportok, iskolai osztályok, melyek szeretnék megismerni a 66-os győri nosztalgiajáratot a következő telefonszámon jelentkezhetnek Kozári Tibornál: 30/9376-966. E-mailen a boney-m@freemail.hu  címen Királyszéki Gábornál lehet érdeklődni.
„A busz, pontosabban a motor iránti szerelmem még a hetvenes évek elején kezdődött. Fiatal fejjel megfogadtam: ha egyszer lehetőségem lesz rá, szerzek, s gondját viselem egy Csepel-motorral felszerelt busznak. Végül 1992-ben tudtam megvenni ezt a 66-os farost, s '96-ra sikerült üzemképes állapotba hoznunk. Leszámítva a festési munkálatokat – ebben a Rába Vagongyár és az Akzo Nobel cég segítségünkre volt – mindent magunk végeztünk. Ezt követően már csak az engedélyeztetési procedúrát kellett végigküzdenünk" – magyarázta Kozári Tibor.

Még messze a nyugdíj

Arra a kérdésünkre, hogy kapott-e már ajánlatot a buszra, Kozári Tibor úgy felelt: „ismét a feleségemet kell idéznem, aki viccesen szokta mondani, hogy 20 millióért nyugodtan adjam el. Én egyelőre semmi pénzért nem adnám, főleg nem olyan ajánlatokra, mint amilyeneket eddig kaptam. Volt ugyanis aki rögtön azzal nyitott, hogy sörbuszt fabrikálna belőle, a másik a tetejét fűrészelte volna le, a harmadik pirosra festette volna. Ilyen verziók szóba sem jöhetnek. Kizárólag olyan embernek adnám tovább, aki nem csupán becsületesen gondját viselné, de a busz igazi nosztalgiaérzését sem hazudtolná meg" – közölte Kozári Tibor.
„Jelenállás szerint még évtizedekig menetkész lehet, nyugdíjazási veszélyt inkább csak a műszaki szabályok változtatásában látok. Mindenesetre remélem, még rengeteg örömet okozhatunk a 66-os nosztalgiajárattal mind a győrieknek, mind az ország más részén élőknek" – búcsúzott Kozári Tibor. Mit lehet ehhez hozzátenni? Így legyen.

Még Kuvaitba és Egyiptomba is szállítottak utasokat

A műszaki vájt fülűeknek a következő információkkal tudunk szolgálni a 66-os buszokról: hosszúságuk 11330-11400 milliméterig, magasságuk 2847-3090  milliméterig terjedt, szélességük 2,5 méter volt. 23-58 ülő, 53 álló utast tudtak szállítani. Motorjuk Csepel D-614.12-es vagy Saurer 4F soros, 6 hengeres, farban álló, dízelmotor volt, míg maximális sebességük elérte a 102 km/h. Száz kilométer alatt körülbelül 30 liter gázolajat fogyasztottak. Érdekesség, hogy Ikarus 66-osból összesen 9260 készült. Ebből jutott az NDK-ba, Lengyelországba, Csehszlovákiába, de néhány darab Kuvaitba, Egyiptomba, Kubába és Szíriába is került. Hazánkban összesen 2720 futott belőlük – közülük már csak a győri nosztalgiajárat rója az utakat.




Olvasóink írták

  • 13. wszatyi 2011. június 08. 10:02
    „Üdv,
    Azért azt senki sem gondolja komolyan, hogy Mockba és Berlin között direkt buszjáratok lettek volna 2000 kilometeres távon. Ráadásul egy fix üléses, alsó és felsőcsomagtartó nélküli, helyközi kivitelü busz biztosan nem lett volna alkalmas erre.”
  • 12. Királyszéki Gábor 2008. október 31. 11:20
    „Üdv mindenkinek !

    Szó esett itt a soproni Lővér Expressz-ről. A soproni busz, és rajta kívül még 7 db Ikarus55-típusú, az volt a távolsági járat.
    Ikarus66-ból csak ez az egy darab létezik az országban, ami üzemképes. További 2 felújítása évek óta tart, s nem mostanában lesz kész.

    Aki az útjainkról érdeklődik: mindenkit szeretettel várunk. Információ a boney-m@freemail címen, tőlem kérhető.

    Köszönöm a hozzászólásokat !

    Királyszéki Gábor”
  • 11. Zaraki Kenpachi 2008. október 13. 01:02
    „ezazezazezazezazezaz :) Ez az a piros Lővér Expressz, ami járja a várost :)

    Egyébként ezt csak azért jegyeztem meg, mert pl erről nem láttam cikket a Kisalföldben anno....”
  • 10. omikron 2008. október 12. 22:59
    „Gyerekkoromra vissza emlékezve a farossal jártunk osztálykirándulásokra.A busz végében volt két ülés szembe fordítva, és köztük egy asztal. Hatalmasakat kártyáztunk ott, csapatnyi kibic gyűrűjében.A busznak műbőr padja és nem ülései voltak ,és el lehett feküdni rajt, fent pedig hálós csomagtartó.Érdekes hangja volt, és jó nagy, ugy hogy kiabálni kellett, ha az ember vicceket mesélt, és tele torokból kellett énekelni a "mintamókust" ha túl akartuk harsogni a faros hangját.Mégis élveztük,volt neki hangulata.A későbbi "panorámás" a dönthető ülésekkel üvegkalitkák csak úri passzió volt a faroshoz képest.Sok sikert és még sok száz balesetmentes kilométert a 66-osnak.”
  • 9. rezibizi 2008. október 12. 21:13
    „Tudom nmásoknak nagyon messze van ez az évjárat.
    De szeretném megkérdezni azt tudja -e valaki hogy a kézilabdás fiukat annak idején milyen busszal szállították?
    Ja és bocsánat hányan vannak még közöttünk.
    Bocsi ha megzavaertam bármit és bárkit.”
  • 8. Érdekldő 2008. október 12. 19:08
    „Zaraki Kenpachi!
    Igazad van. Eszembe jutott! Ezen a linken megnézheted, szerintem ő az:
    http://www.fw.hu/alfasoftbt/images/sopron.jpg
    Ez egyébkén nem Ikarus 66, hanem 55-ös típus. Ő is Németországból való, ha jól tudom.”
  • 7. Zaraki Kenpachi 2008. október 12. 18:44
    „A típusokban nem vagyok annyira otthon, így csak körbe tudom írni, hogy: hasonló ehhez a típushoz, csak nem ennyire nagy a hátsója, piros oldalszín, a tetőrésze ugyanúgy fehér, és általában a Lővérek fele jár, ha jól tudom az Interspar és a Lővérek közötti útszakaszon. Jómagam még nem ültem rajta, de nem egyszer láttam a belvárosban. Eleinte feltűnő volt, de mára már megszokta mindenki a látványát, igaz vannak tekintetek, amiknek új a retro busz”
  • 6. bulcsu 2008. október 12. 18:42
    „IMADOM ! GYREKKOROMBAN NAGYON SZERETTEM VELEUTAZNI ! A SOFORBACSI ELOTT KELLETT BEDOBNI A 2 FORINTOST A PERSELYBE ANNO ANNAK IDEJEN ! NAGYON SZERETTEM VELE UTAZI ! KIVALO OTLETNEK TARTOM !! SOK SZERENCSET ES JO EGESZSEGET AZ OTLET GAZDANAK !”
  • 5. Érdeklődő 2008. október 12. 17:23
    „Zaraki Kenpachi!
    Milyen busszal? Kíváncsivá tettél...”
  • 4. Zaraki Kenpachi 2008. október 12. 16:43
    „cöcöcö.....nálunk Sopronban már legalább 2 éve elindult és nem is 1 nosztalgia busz rójja a várost :) Ez max csak annyiban kunszt, hogy Győőőőr....”
  • 3. miro132 2008. október 12. 15:32
    „2005 ben meg lattam Egyiptomban is egy mukodo peldanyt az autpalyan:)”
  • 2. DAGObert 2008. október 12. 12:33
    „nekem volt szerencsém már kiprobálni ezt a csodálatos buszt egy fotozás alkalmával! egyszerüen csodálatos! sokkal kényelmesebb mint a mai buszok! nagyon belopta magát a szivembe ez a masina!”
  • 1. antalszabo 2008. október 12. 12:18
    „Úgy legyen!
    Gyerekkoromban sokat utaztam ilyen busszal. Kellemes benne utazni.
    A mai nap is felülnék rá utasként, csak nem tudom a menetét:))”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mosonmagyaróváron és Győrben is találtak dolgozó gyerekeket

Világszerte komoly problémákat okoz az illegálisan foglalkoztatott gyerekek számarányának… Tovább olvasom