Kisalföld logö

2017. 05. 30. kedd - Janka, Zsanett 17°C | 30°C Még több cikk.

Hatásos a negatív kampány

A parlamenti választások politikai kulisszatitkait, a kampánystábok PR-akcióit elemezte a Győri PR Szalon estjén a szakma elismert értője, Bruck Gábor, a budapesti Sawyer Miller Group elnöke, aki választ adott arra a kérdésre is, hogy miért bukott meg a kormány.

– A politikai kampányok mindig a választók húsz százalékának szólnak. Negyven – negyven százalék eleve megingathatatlan, és a sajtónak is jóval kisebb a szerepe a választásban, mint gondolnánk – mondta el előadásában Bruck Gábor. A Sawyer Miller Group elnöke nyitásként leszögezte: a kampányok háromnegyed részben, a stábok alapeszközeit illetően egyformák, ezért a lényeg azon az üzeneten van, amire a stratégia minden eleme felfűzhető. A győzelem szerinte azon múlik, hogy ezt fantáziával találták-e ki. Példaként megemlítette, hogy az amerikai elnöki poszt esélyesét, Al Gore-t az a George W. Bush előzte meg, aki a „ jobban bízom az emberekben, mint a kormányban " elv alá vont be minden témát.

Miért bukott a kormány ?

Az utóbbi időszak gazdasági pörgése példátlan hazánkban. Mégis megbukott a kormány. Miért ? Bruck Gábor fejtegetése alapján a Fidesz-kampánynak volt üzenete, ám a frusztráltak tömegei biztosították a váltást. Szerinte az MSZP hibázott azzal, hogy mikor már látszott a forrongó, kormányt kergetni akaró erő, néhány vezetője tárgyalóasztalnál találkozott az ellenféllel. Azt is a szocialista párt hibájának tartja, hogy ellenzékként nem találta szerepét, nem szokta meg, hogy a parlamenten kívül viaskodjon. Csak az Országgyűlésben „ bokszolt " , pedig a fiatalokat az úgynevezett szubpolitika érdekli.
A Fideszt PR-fenoménnek mondják, de Bruck úgy véli, nem az, mert rengeteg pénzt, paripát felhasznált ugyan, de mégis megbukott. Kampánya nem volt eléggé kreatív – persze a szocialistáké sem – és ha két párt fej fej mellett halad, akkor rendre a kormányon lévő bukik. Szerinte a szavazók tíz százaléka az utolsó pillanatban a szavazófülkében dönt és háromnegyedük a hatalmon lévő ellen voksol. Úgy véli, a kampányra költött pénz nincs szoros összefüggésben a sikerrel és törvényszerű, hogy a túlköltés bukáshoz vezet.

Jobboldali hídverés

– Orbán nemzetközi viszonylatban harminc évvel ezelőtti politikai stílust képvisel. Jimmy Carter amerikai exelnök és Charles de Gaulle volt francia köztársasági elnök keveréke. Közvetlenül szól a néphez és gyakran improvizál, hogy ne legyen kiszámítható. Ez a színes keverék azonban magában hordozza a kudarcot – állítja a szakértő. A Fidesz nagy tévedésének tartja, hogy azt hiszi, a magyarokat csak a végeredmény érdekli, pedig az győzi meg őket, ha minden lépésről tájékoztatják. Hibának értékeli a „ mindenképpen jól csináljuk " érzés közvetítését is. Azt viszont zseniálisnak tartja, ahogy Orbán Viktor felrúg tabukat, s ahogy ráérez a formálódó jobboldali életérzésre. Bruck szerint „ Gyertek elő! " üzenetére egy nagy csoport mozdult meg, s erre a baloldalnak nem volt válasza. A gondot az okozta, véli, hogy a Fidesz túl nagy fesztávon akart hidat verni. Pedig Tony Blair brit miniszterelnök példája megmutatta, hogy aki nyit a közép felé, annak a szélsőségeket le kell nyesnie.

Ami balra billentett

Az MSZP kampányából Bruck szerint hiányzott a nagyívű vízió. Plakátjaik sem voltak egységesek, mert a demokratikus pártstruktúrában minden jelölt maga döntött a sajátjáról. Ez azonban a szakértő tapasztalata alapján nem nyerő. A negatív kampányt tartja célravezetőnek, mely normális esetben nem mocskolódást jelent, hanem azt, hogy az ellenfelet szembesítik tetteivel. A most versengő nagypártok viszonya sosem volt az úriemberek viadala. Hozzátette, hogy Amerikában az sem gond, ha két ellentétes oldalon álló kampányfőnök szerelmes egymásba.
Az MSZP sikeres kampányfogásaként említette Kövér kötélügyének, vitatott kijelentésének „ megrángatását " , mert ez a szimbólum megakadt a Fidesz torkán. A szakember leszögezte: az is balra billentette a mérleget, hogy ígéretéhez képest a leköszönő kormány az első három évében nem volt tevékeny, csak kommunikálta a lendületet. A két forduló közti megdöbbentő jobbos megmozdulásokra viszont a szocialisták jól válaszoltak. A társadalmi béke hirdetésével Medgyessy Péter szerinte rátalált a saját hangjára.
Az SZDSZ kampánya a PR-fogások elemzője szerint szinte csak reklámeszközöket használt és a városi fiatal értelmiséget célozta meg. A sikert szerinte az hozta, hogy a párt tudomásul vette: nagyból kicsi lett. A mostani 5,5 százalékos eredmény többet ér, mint az előző választásokon szerzett 7,7 százalék, mert olyan pengeéles helyzetben kellett kiharcolni, mikor a szavazók nem akarták voksaikat kis pártokra „ elvesztegetni " .


 

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Munka és szórakozás napsütésben

Hamarosan ismét elejét veszi az üdülési szezon, amikor is többen útra kelnek, hogy egy vízparti… Tovább olvasom