Kisalföld logö

2018. 07. 22. vasárnap - Magdolna 19°C | 27°C Még több cikk.

3,3 milliárd forintot költenek autópályák felújítására

A költségvetési megszorítások miatt az Állami Autópálya Kezelő Zrt. 2009-ben kevesebbet költhet fenntartási munkálatokra.

A felújítási tervek elkészítésekor továbbra is elsődleges szempont volt, hogy a kivitelezésre a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a legrövidebb időn belül kerüljön sor.

Az ÁAK Zrt. a tavalyi évhez viszonyítva 4,1 milliárd forinttal kevesebbet, várhatóan nettó 3,3 milliárd forintot fordít a gyorsforgalmi úthálózat fenntartására. Ebből a tervek szerint összesen mintegy 1,7 Mrd forint jut burkolat felújításra, közel 800 millió forint hídfenntartásra és 380 millió forint az úttartozékok rekonstrukciójára, a fennmaradó összeg pedig az egyéb fenntartási feladatokat fedezi.

A felsorolt programpontok költségtervéhez a társaság és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ közötti üzemeltetési és karbantartási szerződés szolgál alapul. A gyorsforgalmi úthálózat burkolatállapot felmérése alapján az ÁAK Zrt. által készített eredeti fenntartási terv első változata mind a munkálatok volumenében, mind a felhasználható pénzügyi keret tekintetében jóval meghaladták a most elfogadás előtt álló végleges programtervet. Ennek elsődleges oka az Útalapot is érintő költségvetési megszorításokban keresendő.

Nagyobb képért kattints ide!
Nagyobb képért kattints ide!


Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. 2009-es fenntartási programjának kisebb, halaszthatatlan munkálatai már év eleje óta zajlanak. Ezek javarészt a lokális burkolathibák és kátyúk javítását jelentik, melyeket kisebb felületek esetén kátyúzási módszerekkel, nagyobb felületeknél aszfaltmarással és úgynevezett finisheres beépítéssel végeznek a kivitelezők.

Az idei programpontok közül három jelentősebb beruházást érdemes kiemelni. Az első az M0 autóút déli szektorának bővítésével kapcsolatban felmerült fenntartási munkálatok összességét jelenti. Ide tartozik az M0 autóút M0-M7 és diósdi csomópontjának felújítása, valamint néhány erősen nyomvályúsodott pályaszakasz javítása. Ezek kivitelezése már elkezdődött, a munkák befejezése decemberre várható.

Ugyancsak nagy feladatnak számít az M2-es autóút nagyfelületű burkolatjavítása a 22-32,7 km-szelvények között, melynek során a szakasz kopórétegét cseréli ki a kivitelező. A jelentős forgalomkorlátozással járó munkálatok szeptemberben kezdődnek és várhatóan október végéig tartanak.

Több szakaszon folytatódik tovább az M3-as autópálya burkolat felújítása, ezek összességében szintén jelentős beruházásnak számítanak a 18,5 - 21,3 és a 96,5 - 99 km-szelvények között a bal pályán. Az itteni munkálatok érdekessége, hogy a burkolat cseréjét és újjáépítését az úgynevezett meleg remix technológia segítségével végzik majd. Ennek során a korábbi aszfaltréteg felmart darabjait speciális gépek segítségével összezúzzák, és az így keletkezett zúzalékot az új burkolatba dolgozzák, ami költség- és anyagtakarékos megoldás, és környezetvédelmi szempontból is jelentősége van. A remix technológia alkalmazásáért az ÁAK Zrt. több elismerésben részesült: 2007-ben a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület által alapított Környezeti Megtakarítási Díj Innovációs Különdíját érdemelte ki, míg 2008. március 28-án a Magyar Innovációs Szövetség által alapított Magyar Innovációs Nagydíj Pályázaton kapott kiemelt elismerést.

Képünk illusztráció. Forrás: internet
Képünk illusztráció. Forrás: internet


A korábbi évekhez hasonlóan - a fenntartási program szerves részeként - idén is folytatódik az ÁAK Zrt. hídfelújítási programja. Ennek keretében 2009-ben a társaság szakemberei 6 db hídon terveznek teljes körű, illetve részleges beavatkozásokat. Ebből számos alkalommal csak kisebb volumenű (pl. korrózióvédelem), de a hidak élettartama szempontjából mégis igen fontos feladatot kell elvégezni. Komoly feladatot jelentenek továbbá a szigetelés- és burkolatcserére szoruló hidak felújítási munkái, csakúgy, mint a forgalombiztonsági szempontból fontos pillérvédő-szegély és korlátépítési munkák. A hidakkal kapcsolatos fenntartási feladatok jelentős részét a burkolat-felújításokkal egy időben, azonos terelésben végzik el a kivitelezők, és az egyéb hídfelújítások esetén sem kell sávcsökkentéssel járó forgalomterelésre számítaniuk az autósoknak.

A tervek elkészítésekor az elmúlt évekhez hasonlóan idén is elsődleges szempont volt, hogy a beruházások a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a legrövidebb időn belül valósuljanak meg. A munkálatok lebonyolításának időpontjait a tervkészítők a Forma-1 Magyar Nagydíjához igazítva állapították meg, így a verseny idején nem lesz olyan építkezés, amely a hazai gyorsforgalmi úthálózaton jelentős forgalomkorlátozással járna.

Az aktuális fenntartási munkálatok állandóan frissülő, részletes listáját a www.autopalya.hu weboldalon lehet elérni.

Olvasóink írták

  • 2. bugriskin 2009. július 07. 18:15
    „Mennyi lenne, ha megint elkezdenék a régészkedést is?”
  • 1. Reális 2009. július 07. 16:11
    „Előre a szocionista úton!Autópályát minden magyarnak!Éhendöglünk,de autópálya lesz!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Eltűnt fürdőző holttestére bukkantak

Holttestet találtak hétfőn kora este a Lupa-szigeti tóban, Pest megyében- tájékoztatta a Független… Tovább olvasom