Kisalföld logö

2016. 09. 29. csütörtök - Mihály 13°C | 24°C

Yetivel ismerkedtünk a Pilisben

A Yeti kompakt mérete ellenére komoly autó, ezt jelzi, hogy a nagyobb ©koda Octavia platformjára épült, és a masszív főegységek érezhetők is magabiztos viselkedésén. Megjelenése praktikumot célzóan és „terepjárósan" szögletes, frontrészét ugyanakkor barátságos „tekintet" jellemzi.


Magabiztos és dinamikus kísérő
 
A terepjárókat idéző forma  a márka minden jellegzetességét magán viseli, egyértelmű családi identitást biztosítva az új kompakt SUV-modell számára. Ilyen  a hangsúlyos krómléccel díszített, kifejező, lamellás hűtőrács, közepén a méretes márkaemblémával. Jobb és baloldalon magasra helyezett, nagyméretű fényszórók biztosítanak karakteres arculatot a Yeti számára, amelynek elejét így  barátságos „tekintet" jellemzi. Oldalnézetét gyakorlatias vonalvezetés határozza meg, a határozottan domborodó kerékjáratok és sárvédők  egyéni karaktert kölcsönöznek számára. A karosszéria alsó részén húzódó, műanyag-borítású küszöbök szintén a terepes képességekkel rendelkező modellek  jellemzői közé tartoznak. A C-oszlopokat fekete üvegborítás rejti, a formavilágot a szériakivitelhez tartozó tetősínek teszik teljessé.

Ugyanígy mentes az öncélú cicomáktól a Yeti hátulja is, ahol szintén a márkára jellemző C-alakú átvilágított felülettel kialakított hátsó lámpatestek dominálnak. A sima, függőleges állású csomagtér-ajtó könnyedén és nagy szögben nyitható, még a magasabb termetűek is gond nélkül elférnek alatta.  A Yeti elején és hátulján egyaránt alsó védőlemezek utalnak terepes képességeire.

A karosszéria funkcionális formavilága könnyedséget sugároz, a Yeti semmiképpen sem hat nehézkesnek. Mindezt  a műszaki adatok is megerősítik. A Yeti 1,8 TSI 4×4 saját tömege a vezetővel is kalkulálva mindössze 1520 kilogramm, s a 103 kW (140 LE) teljesítményű változat is mindössze 25 kilogrammal nehezebb.




Sokoldalú és hívogató utastér
 
A Yeti 1691 milliméteres magassága és 2578 milliméteres tengelytávja mellett is felettébb tágas térkínálattal hódíthat. A  kifejezetten színvonalas atmoszférát  a különösen igényes anyagválasztás erősíti tovább. Kellemes tapintású kapcsolók és gombok,  bevonatok és kárpitok, csupán néhány azon jellemzők közül, amelyek a Yeti jelentős előnyét biztosítják  vetélytársaival szemben. A formák és a színek gondosan megkomponált harmóniában állnak egymással, a kezelőelemek pedig a jellegzetes ©koda-design szerint készültek.

Az első ülések  fáradtságmentes vezetést biztosítanak, az „Experience" kivitelben deréktámasz, illetve kívánságra elektromos ülésállítás is a vezető rendelkezésére áll. A kormánykerék magasságában és tengelyirányban egyaránt állítható. A karosszériára és a környező forgalomra egyaránt kedvezőbb rálátást nyújtó, viszonylag magas üléspozíció a be- illetve kiszállást is jóval kényelmesebbé teszi. A hátul utazók azonban még az első utasnál is két centiméterrel magasabban foglalhatnak helyet, így előre is zavartalan kilátást élvezhetnek. A hátsó ülés variálhatóságát és kényelmét növeli a VarioFlex koncepció. A hátsó ülések e Roomsterből átvett rendszere a belső tér – a kompakt SUV-modellek körében mindeddig elérhetetlen – variálhatóságát biztosítja a Yeti számára. A három önálló hátsó ülés egyenként is lehajtható és ki is vehető, a külsők pedig hosszirányban, illetve – kiemelt középső ülés mellett – 80 milliméternyi távolságon oldalirányban is állíthatók. Ezzel a Yeti ötről négyüléses modellé alakítható, a hátsó ülésein a felső kategória térkínálatával szolgálva.

A Yeti a hátsó ülések eltávolításával  1760 literes rakteret kínál. A szériafelszereltséghez tartozik egyebek mellett a csomagtér fedőborítása, a csomagrögzítő gyűrűk, illetve a biztonságos szállítást segítő hálók kínálata. A defektjavító készlettel felszerelt „Active" felszereltségi szint esetében a hálók extraként rendelhetők. A csomagtartó elcsúsztatható horgokkal kialakított csomagrögzítő rendszere segítségével pakoláskor jelentős idő takarítható meg, menet közben pedig hatékonyan veszi elejét a poggyász nem kívánt vándorlásának.
 
Sokoldalú életmódautó a Skodától

Praktikus méretek: kívül kicsi, belül tágas
 
A Yeti 4.223 milliméter teljes hosszúsága a nem éppen tágasra méretezett parkolóhelyekre is könnyű beállást biztosít, míg mindössze 1793 milliméteres szélessége révén ajtói még e helyeken is viszonylag szélesre tárhatók. Amint pedig elmarad az aszfalt, s egyre nehezebbé válik a terep, a Yeti alapvetően karcsú formái előnyeit élvezheti. Magassága 1691 milliméter, saját tömege a vezetővel együtt kalkulálva 1520 kilogrammra (1,8 TSI 4×4) adódik, 416-ról egészen 1760 literig bővíthető csomagtere hatékony kihasználását legalább 545 kilogramm hasznos terhelhetősége teszi lehetővé, az akár 1800 kilogramm vontatható tömeg pedig a Yeti modelljeit mindenkor biztonságos és munkabíró partnerré avatja.
 

Erőteljes és takarékos, modern erőforrások
 
A ©koda Yeti motorpalettája a hengerűrtartalom csökkentése mentén a korszerű feltöltési módszerek alkalmazásával biztosított  teljesítménynövelés jegyében született. Eredményeképpen már az alsó fordulatszám-tartományokban is nagy forgatónyomaték áll a vezető rendelkezésére. A Yeti-pilóták pénztárcáját a kifejezetten kedvező üzemanyag-fogyasztási értékek kímélik, a környezeti terhelés mérséklését pedig a korszerű erőforrások igen alacsony széndioxid-, nitrogénoxid- illetve szénhidrogén-kibocsátási értékei szolgálják. Belépőmotorként az 1,2 literes TSI benzines szolgál (105 LE), amely az 1500 és 3500 percenkénti fordulat közötti tartományon  175 newtonméter forgatónyomatékot produkál.Hatfokozatú manuális, illetve  hétfokozatú kettős tengelykapcsolós DSG sebességváltó választható hozzá.

A Yeti másik benzinmotorja az igencsak izmos, négyhengeres 1,8 TSI (160 LE), amely már igen alacsony, az 1500 és 4500 percenkénti fordulatszám közötti tartományban a vezető rendelkezésére bocsátja 250 newtonméter forgatónyomaték-maximumát. Az állandó összkerékhajtással szerelt változat  fogyasztása átlagosan 8,0 literre adódik 100 kilométerenként.

Ugyancsak új  a Yeti palettáján a 2.0 TDI erőforrás, amely három teljesítménylépcsőben, common-rail közvetlen befecskendezéssel és szériakivitelben dízelrészecske-szűrővel készül. E motor 81 kilowattos (110 LE) alapváltozatát egy 103 kW (140 LE)  változat követi, amelyek maximális forgatónyomatékai  250 (1500-2500 1/min) illetve 320 newtonméter (1750-2500 1/min) értéken alakulnak. Az állandó összkerékhajtással készülő, 103 kilowattos 2.0 TDI kombinált fogyasztása 6,1 literre adódik 100 kilométerenként, amihez kilométerenként 159 gramm széndioxid kibocsátása párosul. A dízeltrió legerősebb tagja a 125 kW (170 LE) teljesítményű négyhengeres, az 1750 és 2500 percenkénti fordulatszám között immár igen tekintélyes, 350 newtonméter forgatónyomatékkal. Minden összkerékhajtással párosuló motorváltozat hatfokozatú manuális sebességváltóhoz csatlakozik, egyedül az első kerekeket hajtó, 81 kilowattos 2,0 TDI CR DPF aggregáthoz tartozik ötfokozatú manuális váltómű.

Az összkerékhajtás vonóerő-átadási előnyeit nem feltétlen igénylő vezetők számára a ©koda Auto a Yeti tisztán elsőkerék-hajtású kivitelével is rendelkezésre áll. Azonban ebben az esetben is kedvezőbb és biztonságosabb előrejutást tesz lehetővé a rosszabb minőségű és kijárt keréknyomokkal tarkított utakon.

Az erdei menetpróbán valóban kiderült, hogy a Yeti 180 milliméteres  szabadmagassága, negyedik generációs Haldex-összkerékhajtása és erőteljes common-rail turbódízelmotorja segítségével magabiztosan eljut a család kedvenc horgásztavához, vagy ahová csak kirándulni szeretnénk, nem csak aszfaltozott utakon.
 

Magabiztos futómű Octavia-alapokon
 
A Yeti futóműve az Octavia és Octavia Scout modellekben már bevált technikát alkalmazza. Első felfüggesztése a McPherson elv szerint épül fel, vagyis a lengéscsillapítókat a rugóelemekkel kombinálja, amelyek keresztlengőkarral közösen gondoskodnak a kerék vezetéséről. A többlengőkaros hátsó felfüggesztéseket  átdolgozták a tervezők az Octavia modellekben alkalmazotthoz képest, nyomtávjuk 30 milliméterrel növekedett. E változtatás kifejezetten jól áll egy terepes modellnek, s az első futómű 23 milliméter átmérőjű kereszt-stabilizátorával kiegészítve kanyarmenetben hatékonyan mérsékli a karosszéria nem kívánt billenő mozgásait. A kiváló egyenesfutási tulajdonságokról illetve magas színvonalú lengéskényelemről már a Yeti alapkivitelében is szereplő 16-colos keréktárcsák és 225/60 R 16 méretű gumiabroncsok gondoskodnak, de a 225/50 R 17 méretű abroncsokkal szerelt, 17-colos könnyűfém keréktárcsák minden felszereltségi szinthez rendelkezésre állnak. 
 
Skoda Yeti

Terepen is otthon: az összkerékhajtás
 
A ©koda Yeti – nem csupán 180 milliméteres szabadmagasságának, hanem különösképpen negyedik generációs Haldex-tengelykapcsolóval működő állandó összkerékhajtási rendszerének köszönhetően – a műutaktól távol ugyancsak megfelel a legmagasabb követelményeknek. E korszerű hajtásrendszer az Octavia Combi 4x4 illetve a Superb 4x4 modellek technikájára épül. Az elektrohidraulikus szabályozású, többlamellás Haldex-tengelykapcsoló a hátsó futómű előtt, a kereszthajtással és a hátsó differenciálművel közös házba építve kapott helyet. Kedvező vonóerő-átadási körülmények között – például száraz úton – a motor nyomatéka 96 százalékban az első kerekekre jut, ám azt a pillanatnyi menethelyzet függvényében a Haldex-tengelykapcsoló elektronikus szabályozása akár 90 százalékig is a hátsó kerekekre irányíthatja. A csökkenő tapadású hátsó kerekek kipörgését automatikus differenciálzár-funkció akadályozza meg. Mindez magasfokú iránytartást és biztos uralhatóságot kölcsönöz a Yeti számára, terepen és utcán egyaránt.
 

Városban is élvezhető előnyök
 
A hosszabb városi menetpróbán a Yeti bizonyította előnyeit: kompakt méreteivel, rövid karosszériájával könnyedén manőverezett a sűrű forgalomban, magas építése és erős futóműve révén simán vette a hírhedten mély budapesti kátyúkat. A kétliteres, 140 lóerős, nyomatékos erőforrás pedig azt igazolta, hogy átlagos közlekedési viszonyok között éppen akkor van nagy ereje, amikor szükség van rá. Az átlagos erőkkel és pontossággal kapcsolható hatsebességes váltó fokozatai jól illettek a motor nyomatékgörbéjéhez, ami azt jelentete, hogy gyorsítás előtt 1500-as fordulat környékén már érdemes visszakapcsolni, de lassú, komótos menetben ennél kisebb fordulaton is elboldogul a dízel. A kormányzásra sem lehet rosszat mondani, a Yeti kellemes erőkkel, pontosan terelgethető.
 

Terephez igazított elektronikus rendszerek
 
A műutakról letérve a Yeti 4x4 karakterét is alkalmasan változtatja. Elegendő egyetlen mozdulat, s a műszerfal „Off-Road" gombjának megnyomására az ABS, az ASR és az EDS segédrendszerek azonnal terepes üzemmódjukra váltanak. Ennek megfelelően például a motor érzékenyebben reagál a gázpedál mozgásaira, laza talajon is megkönnyítve a finom indulásokat. A fordulatszám-határolással működő elindulássegítő funkció, illetve a lejtő-asszisztens ugyancsak készenlétben áll. Utóbbi meredek lejtőn haladva finom fékezési beavatkozásokkal segíti az egyenletes és biztonságos ereszkedést, így a vezető mindenkor teljes mértékben a nehéz terep legelőnyösebb útvonalának megválasztására összpontosíthat. Az üresbe tet váltóval biztonsággal ereszkedhetünk, a sebességet 2 és 8 km/óra között a gáz-, illetve a fékpedál lenyomásával változtathatjuk.
 

Hiányosságok nélküli biztonság
 
 A vészfékrásegítővel kiegészített blokkolásgátló (ABS) és a motor fékezőnyomaték-szabályozása (MSR) további rendszerek mellett a Yeti minden változatának szériafelszereltségében szerepelnek, míg az elektronikus menetstabilizáló (ESP) a 4x4 modellek alapfelszerelése. Ütközéskor akár kilenc légzsák is védheti a bennülőket, köztük a vezető térdlégzsákjával, illetve a hátsó oldallégzsákokkal.

Ráfutásos baleset során az első aktív fejtámlák (WOKS) mérséklik a vezető és az első utas nyaki sérüléseinek kockázatát. A hátsó ülésen Isofix gyerekülés-rögzítési pontok állnak rendelkezésre, ami kívánságra az első utasüléshez is rendelhető. Amennyiben a gyereket itt szállítják, az utasoldali légzsák biztonsági okokból kikapcsolható. Teljes felszereltségét tekintetbe véve a Yeti kétségkívül kategóriája egyik legbiztonságosabb modelljének számít.
 

Szériafelszereltség és extrák
 
A Yeti szériafelszereltsége ugyancsak a ©koda modelljei esetében már megszokott magas színvonalat képviseli, és már a Yeti Active kényelmi felszereltsége is rendkívül széles körű. A magasabb „Ambition" felszereltségi szint elsősorban funkcionális megoldásaiban kínál többet, míg az „Experience" kivitel a Yeti designját helyezi inkább előtérbe.

A Yeti összkerékhajtású változatainak szériafelszereltségében szerepelnek az ESP és EDS rendszerek. Városban, szűk parkolóhelyre beálláskor – az első és hátsó parkolássegítő mellett – a parkoló-asszisztens tesz jó szolgálatot. Új szabályzóegysége használatát akár több menetben beállva is lehetővé teszi, így a korábbiaknál kisebb helyek is elegendőnek bizonyulhatnak a parkoláshoz. A rendszer előnyei e tekintetben döntőek: a Yeti számára immár a hosszúságát mindössze 80 centiméterrel meghaladó méretű helyek is megfelelőek.

A gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer, az elfordítható modullal kialakított „Bi-Xenon" fényszórók, vagy éppen a panoráma üveg tolótető további igényes extrafelszerelések. 

A negyedik generációs Haldex-rendszer
 
Az elektrohidraulikus szabályozású, többlamellás Haldex-tengelykapcsoló a hátsó futómű előtt, a kereszthajtással és a hátsó differenciálművel közös házba építve kapott helyet. Kedvező vonóerő-átadási körülmények között – például száraz úton – a motor nyomatéka 96 százalékban az első kerekekre jut, ám azt a pillanatnyi menethelyzet függvényében a Haldex-tengelykapcsoló elektronikus szabályozása akár 90 százalékig is a hátsó kerekekre irányíthatja. A csökkenő tapadású hátsó kerekek kipörgését automatikus differenciálzár-funkció akadályozza meg. Mindez magasfokú iránytartást és biztos uralhatóságot kölcsönöz a Yeti számára, terepen és utcán egyaránt. Az összkerékhajtás érzékeny szabályozása teljes mértékben kompatibilis a menetstabilizáló berendezések (ABS, ESP) hasonló rendszerével. A 4x4 modellekben az alapkivitelhez tartozó elektronikus menetstabilizáló (ESP) beavatkozásakor a Haldex-tengelykapcsoló működtetését az ABS/ESP szabályzóegysége veszi át. A blokkolásgátló (ABS) működésbe lépésekor önműködően nyit a Haldex-tengelykapcsoló.
 

©koda Yeti árak   
 
típus - hengerűr-tartalom - sebesség-fokozatok - teljesítmény - bruttó ár
Yeti Active 1.2 TSI 1,2  l 6 105 LE 4 598 500,– Ft
Yeti Active 1.8 TSI 4x4  1,8  l 6 160 LE 5 999 250,– Ft
Yeti Active 2.0 CR tdi 2,0  l 5 110 LE 5 499 250,– Ft
Yeti Active 2.0 CR tdi 4x4 2,0  l 6 110 LE 6 199 250,– Ft
Yeti Ambition 1.2 TSI  1,2  l 6 105 LE 5 138 500,– Ft
Yeti Ambition 1.8 TSI 4x4 1,8  l 6 160 LE 6 539 000,– Ft
Yeti Ambition 2.0 CR tdi 2,0  l 5 110 LE 6 039 000,– Ft
Yeti Ambition 2.0 CR tdi 4x4 2,0  l 6 110 LE 6 739 000,– Ft
Yeti Ambition 2.0 CR TDI 4x4 2,0  l 6 140 LE 6 939 000,– Ft
Yeti Ambition 2.0 CR TDI 4x4 2,0  l 6 170 LE 7 139 000,– Ft
Yeti Experience 1.2 TSI  1,2  l 6 105 LE 5 488 500,– Ft
Yeti Experience 1.8 TSI 4x4 1,8  l 6 160 LE 6 889 000,– Ft
Yeti Experience 2.0 CR tdi 2,0  l 5 110 LE 6 389 000,– Ft
Yeti Experience 2.0 CR tdi 4x4 2,0  l 6 110 LE 7 089 000,– Ft
Yeti Experience 2.0 CR TDI 4x4 2,0  l 6 140 LE 7 289 000,– Ft
Yeti Experience 2.0 CR TDI 4x4 2,0  l 6 170 LE 7 489 000,– Ft

Olvasóink írták

  • 1. Patriot 2009. november 10. 19:22
    „Igen hülye egy név. Milyen kocsid van? Yeti! :)) Ennyi pénzért már egy korrektebb nevet is adhattak volna.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Mercedes-Benz az IAA-n

A 63. Nemzetközi Frankfurti Autószalonon ismét az autóipar megújítójaként szerepel a Mercedes-Benz.… Tovább olvasom