Kisalföld logö

2017. 08. 21. hétfő - Sámuel, Hajna 13°C | 22°C Még több cikk.

Újdonság Párizsból: Az Audi A1 Sportback concept

Az Audi a Párizsi Autószalon alkalmával mutatta be A1 Sportback concept tanulmányát: a 2007-es, háromajtós Audi A1 project quattro tanulmányautó után most a kiskategória ötajtós, négyüléses koncepciója mutatkozott be – természetesen a vérbeli Audik minden jellemvonásával.
Kompakt ötajtós modell hibridhajtással

A 3,99 méter hosszú és 1,75 méter széles jármű iránymutató módon ötvözi dinamikus vonalvezetését optimális térkihasználásával és a legmagasabb színvonalú minőségével. Mindemellett a jövőt idéző műszaki megoldásai szintén az Audira jellemző stílusban jelzik a gazdaságosság, a dinamika és a vezetés élvezetének új útjait.

Az A1 Sportback concept hajtásrendszere formájában az Audi az innovatív hibridtechnika újabb változatát mutatja be. A motorháztető alatt egy 1,4 literes, 110 kW (150 LE) teljesítményű TFSI-motor dolgozik, amely az „S-tronic" kettős tengelykapcsolós sebességváltón keresztül továbbítja erejét az első kerekek felé. A hajtásláncba integrált, 20 kW (27 LE) teljesítményű elektromos motor pedig gyorsításkor akár 150newtonméter hasznos forgatónyomatékkal is segíti a TFSI dolgát. A „boost" során, vagyis amikor a TFSI és az elektromotor a sportos menetteljesítmények érdekében közösen gyorsít, az erőforrások duója tiszteletre méltó vonóerőt produkál. A jól bevált elsőkerék-hajtás – az új fejlesztésű, az elektronikus menetstabilizáló (ESP) által szabályozott, aktív első differenciálzárral kiegészülve – az útfelület irányába optimális
vonóerő-átadásról gondoskodik.

Az elektromos hajtás mindemellett arra is alkalmas, hogy a lakóövezetekben önállóan, így nulla emisszió mellett mozgassa a járművet, újbóli feltöltésére pedig az elektromos csatlakozóknál kerülhet sor. Az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerének (Start-Stop Automatika), a rekuperációs (energia-visszatápláló) fékezési folyamatoknak és a tisztán elektromos hajtású fázisoknak köszönhetően az Audi A1 Sportback concept üzemanyag-fogyasztási és kipufogógáz-emissziós értékei közel 30 százalékkal mérséklődnek a belsőégésű motor kizárólagos használatához viszonyítva. A 0-ról 100 kilométer/óráig mérhető 7,9 másodperces gyorsulás, és 200 kilométer/óra maximális sebesség fémjelezte, kifejezetten sportos menetteljesítmények ellenére az Audi A1 Sportback concept átlagosan mindössze 3,9 liter üzemanyaggal is megelégszik 100 kilométeren, széndioxid-kibocsátása pedig kilométerenként 92 grammra adódik.


Külső formavilág

A különbség több, mint csupán két ajtó: az ötajtós koncepciómodell
vonalvezetése a 2007-es, háromajtós Audi A1 project quattro tanulmány
következetes továbbfejlesztését képviseli. A felületek és vonalak játéka
határozottan feszes és férfias benyomást kelt.

Immár klasszikusnak tekinthető a négykarikás modellek számára a
karosszéria magas törzsének és az ablakok keskeny csíkjának sajátos
aránya, amit kupészerű tetővonal zár le. Az autó farát a hátsó szélvédő
keretébe integrált, markáns középső horonnyal kialakított, kétrészes
légterelő határozza meg.

Oldalnézetben szintén jellegzetes kupémotívumként jelennek meg az
ablakkeret nélküli ajtók, és az üvegezett felületű, így a formákba
homogén módon integrálódó B-oszlop. A tanulmánymodell hangsúlyosan
megosztott oldalsó felületei enyhén emelkedő övvonallal hangsúlyozzák az újdonság egyéni vonalvezetését.

Az aerodinamikus formájú „singleframe" hűtőrács szintén a tanulmány
sportos karakterét fejezi ki, amit az oldalra határozottan kidomborodó
sárvédők – a legendás „Ur-Quattro" és a mai Audi RS 6 motívumaiként –
erősítenek tovább.

Különleges, tekintetet vonzó megoldás az innovatív LED-fényszórók
háromdimenziós kialakítása. A teljesen újszerű kialakítás ismét azt a
nagy szabadságot emeli ki, amit e technika a formatervezők számára
biztosít. Koncentrikus, párhuzamos és merőleges vonalakkal és sávokkal
minden világítási funkciót – a tompított és a távolsági fényt, illetve a
nappali világítást és az irányjelzőt – egyetlen lapos házban
egyesítettek. Ezzel az eltérő nagyságú átvilágított felületek révén –
amelyek közül a tompított fényé a legnagyobb – megjelenő grafikák a
teljes orr karakterét, s ezzel az A1 Sportback concept arculatát is
megváltoztatják.

E téma a hátsó lámpatestekben is folytatódik, s a helyzetjelzők, a
féklámpák, az irányjelzők, a tolatólámpák és a ködzárófény funkcióit
semmi mással össze nem téveszthető formai kialakítás mentén egyesítik.


Belső formavilág

Felesleges cirádák nélküli, letisztult formák jellemzik a belső teret,
amely négy egyes ülésnek ad helyet és a kategóriában meglepően
nagyvonalú térkínálatot biztosít. A hangsúlyos átölelő ív („wraparound")
közös egységbe foglalja az ajtót és a vezetőteret („cockpit"), a
műszerfal és a középkonzol határozottan a vezetőre összpontosít.

Az olyan részletmegoldások, mint a turbinaszerű légbefúvó nyílások és a
légkondicionáló kezelőelemei a repülőgépek pilótafülkéjét idézik. Itt az
Audira oly jellemző módon, ismét a fejlett formák és a pontosan
meghatározott funkció egysége érvényesül: az áramló levegő iránya és
mennyisége a befúvó közepén elhelyezett kezelőgomb elforgatásával, vagy megnyomásával játszi könnyedséggel szabályozható.

A középkonzolon található a kizárólag az „Audi drive select" rendszer
„Dynamic" üzemmódjában kiemelkedő váltókar, a motorindító illetve
-leállító gomb, az „Audi drive select" kapcsolója, valamint az integrált
mobiltelefon-tartóval kialakított középső kartámasz.

A sportos stílusú, integrált fejtámlával kialakított ülések magas szintű
kényelmet és ergonómiát kínálnak, s a kisautók kategóriájának megszokott színvonalán messze túllépve, sokkal inkább egy vérbeli Audi-modellel szembeni elvárásoknak felelnek meg. Az ülések tömegét csökkentő kivágásokon átlátszó, hálószerű szövet feszül, még inkább kihangsúlyozva e formavilág könnyedségét.

A kárpitok és különböző borítások esetében alkalmazott anyagok
megjelenésükben és tapintásukban egyaránt különösen igényesen hatnak. A belső tér fehér és piros árnyalatú kontrasztos színválasztása szintén a bőséges térkínálatot húzza alá.


Audi mobile device – a második generáció

Az A1 Sportback concept egy lépéssel tovább haladt a jövőbe vezető úton:

az autótelefon, a címjegyzék, a navigáció, valamint a zenei és
video-lejátszó vezérlésére a vezető saját, megfelelő funkciókkal
rendelkező mobiltelefonját veheti igénybe. Mindemellett a
mobilkészüléket az Audi A1 Sportback concept számos járműbeli
segédrendszere vezérlőjeként is használhatja. Már napjainkban is több
gyártó számos készüléke kínálja az ehhez szükséges funkciókat.

A telefon ilyen jellegű alkalmazásához mindössze az Audi által az
interneten letöltésre rendelkezésre bocsátott szoftver szükséges. A
vezető ezután akár már a lakásból is aktiválhatja a navigáció
útvonaltervezését, vagy a hangrendszert már jó előre egyéni ízlése
szerint programozhatja.

A mobiltelefon és a jármű közötti kommunikáció gyors WLAN-rendszeren
keresztül folyik, s akár nagyobb távolságokon is működőképes.

A rendszer biztonsági funkcióval is szolgál a járműtulajdonos számára: a
WLAN-kapcsolat hatósugarán belül folyamatosan ellenőrizheti autóját,
például hogy zárva van-e minden ajtó és ablak. A kiegészítő szoftver
mindemellett számos kényelmi felszerelést is kínál, mint például a
navigáció útvonalvezetésének a mobilkészüléken történő folytatását,
miután a járművet már leparkolták. Ha a vezető a parkolási idő végét is
betáplálja, a navigációs szoftver vissza is vezeti az Audi A1 Sportback
concept parkolóhelyéhez, természetesen a távolságtól függően a megfelelő időpontra.

Az MMI-rendszer járműbeli kezelőegysége a bevált MMI-design
továbbfejlesztése, amely kialakítása révén határozottan megkönnyíti a
menet közbeni használatot. A központi kezelőgomb köré a navigáció, a
telefon, a jármű és a médiák főmenüi számára négy, rögzített
elhelyezkedésű funkciós gomb („hardkey") csoportosul. Négy további,
alulról megvilágított gomb („softkey") az egyes menük szerint változó
funkciókat tölthet be.


Audi drive select

Az új „bestseller", az Audi A4 aktuális generációjába is rendelhető, s
az Audi A1 Sportback concept kínálatában ugyancsak szerepel az „Audi
drive select" rendszere, amellyel a hajtásrendszer, a kapcsolási
karakterisztika és a lengéscsillapítók „magnetic ride" szabályzása
számára két adaptív konfiguráció is előválasztható.

Alapbeállításként az „efficiency" üzemmód szerepel a programban. A motor és a sebességváltó ekkor kifejezetten lágyan reagál a gázpedál, illetve a kormánykerék sebességváltó-kapcsolóbillentyűi felől érkező utasításokra. Ez a beállítás tökéletesen illeszkedik a kényelmes és pihentető autózáshoz, miközben kedvező feltételeket teremt az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás hatékony mérsékléséhez is.

Az „efficiency" állásban az Audi A1 Sportback concept tisztán elektromos
üzemben is használható, mégpedig igen tempósan. A belsőégésű motor
csupán akkor lép ismét működésbe, ha az akkumulátor töltöttségi szintje
a maximális 20 százaléka alá csökken.

A rendszer számos paramétert használ fel, amelyek a navigációs
rendszeren keresztül táplálhatók be. Eszerint például az akkumulátor
teljes töltöttsége esetén az A1 Sportback concept az 50 kilométernél
rövidebb szakaszokat elvileg mindig tisztán elektromos üzemben teszi meg.

Mivel a jármű navigációs berendezése az útvonal magassági változásait is felismeri, a rekuperációs fázisokat, illetve az emelkedők fokozott energiaigényét még az út megkezdése előtt bekalkulálhatja. E megoldás az elektromos hajtás optimális kihasználása mellett szintén a különösen
gazdaságos autózást szolgálja.

A „dynamic" sport-üzemmód megfelel az Audi-tulajdonosok elvárásainak. E móduszban a járműelektronika a sportos gyorsítások és a kiemelkedő oldalirányú dinamika érdekében az elektromotor nyomatékfokozó hatásával is számol.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Al Gore a klímavédelem nagyköveteként

A Nobel-békedíjas Al Gore, a klímavédelem harcosa és az Amerikai Egyesült Államok korábbi alelnöke,… Tovább olvasom