Kisalföld logö

2017. 03. 24. péntek - Gábor, Karina 5°C | 16°C Még több cikk.

Új életminőséget sejtet a nagyberuházás

„ Nagyszombat ujjong" – hirdette csütörtöki öles főcímében a pozsonyi Pravda, miután Mikulás Dzurinda szerdán bejelentette, hogy a szlovák városban építi meg a PSA- (Peugeot-Citroën) konszern közép-európai autógyárát 2006-ra.
Hogy az északnyugat-dunántúli térség mitől esett el ezzel, azt csak sejteni lehet. „ Trnava jasá!" (Nagyszombat ujjong) – hirdeti főcímében a pozsonyi Pravda, miután Dzurinda bejelentette, hogy a hetvenezres szlovák városban építi meg a Peugeot-Citroën konszern 710 millió euróért közép-európai autógyárát 2006-ra. Hogy a gyárversenyben végül alulmaradt Tatabánya–Oroszlány és az északnyugat-dunántúli térség micsoda lehetőségtől esett el ezzel, azt csak sejteni lehet a nagyszombati alpolgármester lapunknak adott nyilatkozata nyomán.

Évi háromszázezer kiskocsi


„ Eddig partnervárosunkba, Szombathelyre járkáltunk ipari parkokat nézegetni, most majd a szombathelyiek járnak át hozzánk" – mondta búcsúzóul mosolyogva Eduard Cechovic nagyszombati alpolgármester a Kisalföldnek.
Az utóbbi tíz év legnagyobb szlovákiai nagyberuházását a francia PSA-csoport valósítja meg 2006-ra. A Nagyszombat és Zavar község határába 299 hektárra tervezett gyáróriásban évi háromszázezer Citroën C3 és kis Peugeot készül majd. Háromezer-ötszáz új munkahely és járulékosan újabb hétezer kínálkozik ezzel a 710 millió eurós (mintegy 170 milliárd forint) beruházással a nagyszombati régióban. A gyár vonzáskörzete akár 100 kilométeres is lehet, s így kihatással lesz Galánta, Vágsellye és Dunaszerdahely térségére is.
Hogy miért nem volt elég Medgyessy Péter folyékony franciasága és mivel lett meggyőzőbb a Dzurinda-kabinet a gallok szemében, azt nem tudtuk meg Cechovic alpolgármestertől, ám azt igen, hogy ezzel a projekttel Nagyszombat Pozsony után a második legjelentősebb ipari centrum lehet Szlovákiában.
Az alpolgármester elmondta, a gyár évi 10 milliárd korona adót fizet majd Szlovákiának, és ennek egy részét kormány visszacsorgatja a városoknak. Ezen túl akár egy kisebb szatellittelepülés is kinőhet idővel az autógyár mellett. Már most is öt lakást kértek a franciák a projektet beindító szakemberek részére. Várhatóan markánsan javul az életminőség is, bizakodik a városvezető, hiszen az itt korábban megtelepedett Sony – mely évente 750 ezer tévét gyárt nyugati piacokra – ezerkétszáz munkása is jelentékeny vásárlóerőként mutatkozik.

Autósmúlt és kormánytámogatás

Nagyszombatban egyébként már korábban működött autógyár. Egy Skoda-típust szereltek itt össze. A tönkrement üzem négyezer munkásából később kettőezret átvett a bejövő német Sachs cég. A munkanélküliség errefelé tizenegy százalékos, a városi átlagbér pedig tizenhatezer korona (kb. 96 ezer forint).
Cechovic alpolgármester mint mondja, nem ismeri a konkurens cseh, lengyel és magyar ajánlatot sem, ám sorolja Nagyszombat előnyeit. Így a kitűnő közlekedést (autópálya, vasút, a schwechati repülőtér közelsége és a részben hajózható Vág folyó), Nagyszombat szellemi és gazdasági potenciálját és az itteni relatíve olcsó és kész munkaerőt. Ehhez teszi hozzá: no meg a Dzurinda-kormány franciákkal szembeni igen jó feltételeit. Hogy mik ezek a feltételek, azt nem igazán lehet tudni, merthogy a részletek titkosak. Csak a jövő héten írják alá a PSA-val szerződést, ezért a nagyszombatiak hivatalosan még nem is tárgyaltak a franciákkal.
Pázmány Péter egykori székvárosának elöljárója azért annyit még hozzátett a fentiekhez, hogy bizalmat keltett a város tizenkét éve folyamatos, stabil vezetése, no és az sem utolsó szempont, hogy a szlovák kormányban több innen elszármazott miniszter is van.
Hivatalosan annyit lehet tudni, hogy a szlovák kabinet az Európai Unió szabályai szerinti maximális 15 százalékos fejlesztési támogatást ígérte a franciáknak. A 105 millió euróból harmincmilliót adókedvezményként, ötvenet meg földben és létesítményekben kap a konszern. A többit képzési támogatásokra fordítják. Hat és fél milliárd koronát adnak Dzurindáék az első lépcsőben. Ebből 2,2 milliárdot a gyárterület infrastruktúrájának kiépítésére fordítanak 2003-ban.

Zöldmezős beruházás 299 hektáron

Nagyszombatban – mint ahogy Tatabányán is – két éve érdeklődött már a BMW-csoport, ám ők végül haza, Lipcsébe vitték üzemüket. Az alpolgármester szerint ekkor mára igen jól hasznosítható tapasztalatokat szereztek autógyárügyben. Akkor egy 300 hektáros, tisztán városi területet ajánlottak fel, ám az a domborzat miatt nem volt igazán alkalmas. Most a város délkeleti határában 299 hektárt jelöltek ki. Ez részben egyházi tulajdonban volt, ám ezt a város el tudta cserélni. A többi föld még most is háromszáz magánszemély birtokában van. Nekik 130 koronás négyzetméterárat ajánlottak föl megváltásként. Ha hamarosan nem kötnek üzletet, az állam kisajátíthatja a területet, mert szeptemberben már meg kell kezdeni a gyár felépítését.
„ Pozsony után a második legjelentősebb szlovák centrum lehetünk. Javul az itteni életminőség, emelkednek a bérek. Háromezer-ötszáz új munkahelyet kapunk, régiócentrumként százötvenezer ember körülményei javulnak majd. 2006-ra bezárják a közeli atomerőmű két blokkját is, s az onnan elbocsátandó kétezer-ötszáz főnek is új távlatot kínál majd az autógyár."

Riasztó a drága munkaerő és az erős forint

Csillag István gazdasági miniszter szerint a franciák azért választották végül helyettünk Szlovákiát, mert nálunk a minimálbér felemelésével igen megdrágult a munkaerő, s a külföldi beruházókat elriasztja az igen erős forint.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Audis motorcsúcs

A győri Audi Hungaria Motor Kft. az elmúlt évben történetének legmagasabb motortermelési darabszámát… Tovább olvasom