Kisalföld logö

2018. 01. 18. csütörtök - Piroska 0°C | 6°C Még több cikk.

Teszt: Mazda5, az új mérce

A Mazda új kompakt egyterűje mesterien egyesíti a belső kényelmet a vezetés élményével.

Masszív és lendületes

Kattints a képekre!
Az alacsony orr lendületes ékformája és stílusos, folyamatos vonalvezetésű sziluettje dinamizmust kölcsönöz a Mazda5 számára. A karosszéria oldala a masszív és kiegyensúlyozott megjelenés érdekében a lehető legjobban belesimul a hátsó részbe, a tetővonal pedig szintén lefelé ereszkedik, míg a dinamikus stílust teljessé téve eléri az autó farát.
Két külső csomag rendelhető az európai kínálatban (elnevezésük a piactól függ), különböző ízlésű vásárlók számára. Az egyik (CE, TX és GT) a Mazda5 formavilágának stílusos és kifinomult megjelenését hangsúlyozza.
A Mazda5 másik külső csomagját (GTA) úgy alakították ki, hogy inkább a sportosabb megjelenésű autót kereső vásárlókat vonzza. „Szárnyas" hűtőrács-kialakítással rendelkezik, mindezt oldalsó szoknyák, fémhatású és a sportosabb hatás érdekében viszonylag sötétebb színű fényszóró- és hátsólámpa-betétek, 17 colos ötküllős könnyűfém keréktárcsák, oldalspoilerek, valamint a stabilitás és az aerodinamikus formák érzetét keltve hátul alsó és tetőlégterelő egészíti ki.

Látható és elérhető

A műszerfal középső része megemelve hordozza a központi panelre gyűjtött kezelőelemeket, ahol a vezető könnyen elérheti őket, jobban láthatók és kezelhetők. Az egyszerű és letisztult formájú, háromtagú műszeregység például fekete-fehér számlappal hordozza közepén a hatalmas sebességmérőt, s egészen a legapróbb részletekig, a kormánykerék pozíciójával összhangban a lehető legjobb láthatóság jegyében született.
A nagyméretű ablakok és tükrök segítségével kiválóan nyomon követhetjük az autó körül zajló eseményeket.
A Mazda5 két belső kárpitcsomagot kínál. Az egyik világos bézs alapszínben meleg és pihentető hangulatot áraszt, a másik a fekete alapot a középkonzolon és másutt is hűvösebb, ezüst betétekkel kombinálja.

Tolóajtó mindkét oldalon

A Mazda5 nagyméretű, mindkét oldalon megtalálható tolóajtói elsőként jelentek meg a kategóriában. Az ajtók lágyan és könnyedén nyithatók, a parkolókban vagy más szűk helyeken könnyen kezelhetők. Az ülésekhez még bevásárlószatyrokkal, gyerekekkel, vagy más mindennapos helyzetben is könnyű bejutást biztosító megoldások között szerepelnek a széles tolóajtók, az alacsony és széles lépcsők és az egy mozdulattal működtethető mechanizmus, amely a harmadik üléssorhoz való beszállást teszi lehetővé. Különös figyelmet fordítottak a lehető legnagyobb fej- és lábtér kialakítására.

Zoom-Zoom futómű

A világszerte nagy elismerést szerzett Mazda3 bevált konstrukciójára épülve a Mazda5 felfüggesztései optimális hangolással készültek annak érdekében, hogy minden utasa komfortos és különösen kiegyensúlyozott, valamint jó csillapítású lengéskényelmet élvezhessen. Elöl MacPherson rugóstagok, hátul multi-link felfüggesztés segít csillapítani a karosszériadőléseket.
A Mazda5 a Mazda elektrohidraulikus rásegítésű szervokormány-rendszerével (EHPAS) is rendelkezik. Elöl belső szellőzésű, hátul tömör tárcsával szerelt fékek gondoskodnak az érzékeny fékezhetőségről.

Csak csendben

A Mazda5 műszerfala környékén újfajta akusztikai szigetelőanyagot használtak, amely a külső zajokat kívül tartja, míg a belsőket elnyeli. Mindezek segítségével a Mazda5 nyugodtabb belső térrel rendelkezik, mint azok a járművek, amelyekben e területeken hagyományos anyagokat alkalmaztak – ezt tapasztaltuk is út közben.

Menet közben

Az alapváltozat 115 lóereje elégnek tűnik a karosszériához, a pontosan megvezetett ötfokozatú váltó a legtöbb menethelyzetben kielégítő rugalmasságot nyújt a 161 Nm csúcsnyomatékú motorral együttműködve.
Már az induló verzióban élvezhetjük a Mazda5 sokoldalúságát: vérbeli családi autó, méretes és kitűnően variálható belső térrel. A beépített Zoom-Zoom élmény valóban átérezhető húzósan vett kanyarokban, ahol a magas építésű egyterűekhez képest – a feszes futóműnek köszönhetően – alig érezzük a szokásos billegést: tempós haladás közben is magabiztosan követi a nyomvonalat a jármű.
2.0 GTA változatban érezhetően jobbak a menetteljesítmények, szinte más sok is egy családi egyterű számára, de biztosan lesznek, akik igényelni fogják a 30 többlet-lóerőt, például országúti előzésekhez, vagy vontatmány szállítása közben. A 145 lovas motor 182 newtonméteres „tolóereje" a gyakorlatban is bizonyul, a teljesítményt keresőknek érdemes rá áldozniuk.
Az 1,8 literes benzines 11,4 másodperc alatt gyorsítja a Mazda5-öt 0-ról 100 kilométer/óra sebességre és 182 kilométer/óra csúcssebességet biztosít. A 2,0 literes benzines erőforrás gyorsulása 0-ról 100 kilométer/óra sebességre 10,8 másodperc, legnagyobb sebessége 196 kilométer/óra. Elmondhatjuk tehát, hogy mindkét benzinmotorral igencsak fürgére sikerült a Mazda egyterűje.

Továbbfejlesztett váltó

Mindkét erőforrás továbbfejlesztett ötfokozatú manuális sebességváltóhoz csatlakozik, amely az első és a második sebességfokozat esetében triplakúpos, a harmadik és negyedik fokozatnál kettős kúpos szinkronszerkezettel rendelkezik. A kapcsoláshoz szükséges erőkifejtés mindegyik fokozat, ám különösen a másodikból az elsőbe visszakapcsolás esetében csökkent, ami a sűrű városi forgalomban igen hasznos.
A fékrendszer megnyugtatóan hatékony ls finoman adagolható nagy igénybevétel esetén is.
A Mazda5 menetteljesítményei főképpen az élénk gyorsítások iránti igény és az irányíthatóság közötti egyensúlyt célozzák, ami természetesnek és megnyugtatónak hat a vezető és az utasok számára. A Mazda járművei a könnyű és élvezetes vezethetőség, a jó manőverezhetőség, valamint a kiváló karosszériamerevség és csillapítás biztosította általános menetkényelem jegyében születnek, nem pedig a teljesítmény azon fajtája szellemében, amit csupán a nyers sebesség határoz meg.

A választás szabadsága

A menetpróba alapján a legésszerűbb választásnak az 1,8 literes, 115 lóerős benzines alapmodell tűnik, amely már 5,3 millió forintért adja a praktikus Karakuri-ülésrendszert, a tetősínt, a két tolóajtót, a fontosabb felszerelések közül pedig az ABS-t vészfékasszisztenssel, klímát, négy légzsákot, elektromos fűthető tükröket, és 5 ülést. Akinek okvetlenül 7 ülésre van szüksége (a hátsó kettő inkább gyermekeknek), a TX-kivitelben 5,9 millióért megkapja, rengeteg egyéb extrával együtt. Ha valakinek pedig netán a kétezres benzines, 145 lovas GTA csúcsmodell kellene, valóban luxus felszereltséggel, annak 7,65 milliót kell a pénztárnál hagynia, de biztosan nem fogja megbánni.
A dízelek barátai viszont jobban járnak, ha várnak még egy kicsit: hamarosan érkezik a kétezres common-rail turbó kétféle teljesítménnyel, 110 és 143 lóerővel, meggyőző nyomatékkal és csekély fogyasztással – bármelyik jó választás lehet.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az új Vectra és Signum

Az Opel megújult középkategóriás modelljeiben markáns orr jelzi a dinamikát, új a hathengeres, alumínium turbócsúcshajtómű, továbbfejlesztették az IDS-futóművet, megjelent a bi-xenon kanyarfényszóró és az utánfutó-stabilizáló. Az Opel új formanyelvét képviselő markáns arc, átfogóan megújított hajtóműválaszték jellemzi. Tovább olvasom