Kisalföld logö

2016. 09. 30. péntek - Jeromos 13°C | 24°C

Téli tippek, trükkök

Fogadja meg praktikus vezetési és egyéb tippjeinket a hóban, jégen történő autózáshoz!

Mielőtt télen elindulunk, mindenképpen gondosan takarítsuk le az autónk összes ablakát. Nem elegendő csak a szélvédőket jég- és hómentesíteni, hiszen nagyon sok koccanás azért következik be, mert az oldalirányú kilátásunk korlátozott volt. Ne bízzuk a „maradék" leolvasztását az autó belső fűtésére. A külső hőmérséklet hatására a jegesedés gyorsabban jelentkezik, mint ahogy az ablakok felmelegednek. Autónkat csak ezután indítsuk be, hiszen 5–10 perc kevés a bemelegítésre, és ezzel csak a környezetet szennyezzük. Legyünk tekintettel az utánunk jövő autósra és a gyalogosokra is. Az autónkról eltakarított havat pedig inkább az úttestre szórjuk, hiszen azt az útkezelő amúgy is takarítja.

Ne higgyük, hogy kiválóan vezetünk!

Vezetési technikánk csak annyira jó, mint amennyire az elmúlt pár hétben tapasztalt általános útviszonyok hozzászoktattak. Érdemes tehát az első ónos eső, havazás vagy komolyabb eső idején egy elhagyatott parkolóban fél órát arra szánni, hogy kitapasztaljuk autónk viselkedését, valamint a megváltozott körülményekhez igazítsuk vezetési tudásunkat.

Általános szabály, hogy hóban vagy jégen mindig egy sebességfokozattal alacsonyobban közlekedjünk. Ha fékezéskor csúszni kezdünk, azonnal nyomjuk ki a kuplungot. A motorfék csak illúzió! Ha a csúszás során korrigálni kell, egy lefulladt járműnek semmi esélye, az autó irányíthatatlanná válhat. Oldalirányú csúszáskor mindig a csúszással ellentétes irányba kormányozva, kis gáz adásával korrigálhatunk. A jégbordák és vájatok is veszélyesek, mivel úgy viselkednek, mint egy vasúti sín: könnyebbé teszik a vezetést, de irányíthatatlanná teszik az autót vészhelyzetben. Fékezésnél általános szabály, hogy egy téli gumiabronccsal felszerelt autó féktávolsága akár 50 százalékkal kevesebb lehet egy nyári abroncsú autónál. Ez azt jelenti, hogy bár a mi féktávunk rövidebb, a mögöttünk vagy előttünk haladóé viszont nem feltétlenül. Ha úgy érzi, hogy akár az előtte, akár a mögötte haladó jármű túl közel van, érdemes elengedni őket.

Parkolásnál a hátsókerék-meghajtású járművek vannak előnyben. Nem árt tudni azonban, hogy ha egy elsőkerék-meghajtású jármű tolat, akkor arra az időre hátsókerék-meghajtásúvá válik. Tehát inkább tolatva próbáljunk meg ilyen autóval parkolni, még akkor is, ha szemből könnyebbnek tűnik. Ha nem tudjuk az orrát beigazítani, ne hagyjuk úgy, hiszen balesetveszélyes és udvariatlan. Egy nagyobb gázfröccs tolatásban „beemeli" az autót a helyére. Kiálláskor is ezeket az elveket érdemes észben tartani. Próbáljunk meg abban az irányban kijutni, amely irányban inkább hátsókerék-meghajtás érvényesül.

Abroncs-javaslatok

7 C-fok alatt használjon téli abroncsot! E hőmérséklet alatt a nyári gumikeverékek teljesítménye exponenciálisan csökken, az abroncs „felkeményedik" és még száraz úton is gyengébb a teljesítménye.
Mindenképpen használjon 4 téli abroncsot autóján! A kevésbé kopott abroncsot mindig a hátsó tengelyre szerelje, hiszen a kanyarodáskor és fékezéskor fellépő tehetetlenségi erő az autót eltérítheti.
Érdemes 4 mm profilmélység alatt téli abroncsot cserélni. Ennél kopottabb abroncsok teljesítménye gyorsan romlik, hiszen a vízelvezetési és kapaszkodási képesség több mint a felére csökkent.
Fordítson különös figyelmet az abroncsok légnyomására, melynek általában 0,2 barral többnek kell lennie, mint az azonos méretű nyári abroncsokénak, hiszen ezzel a kapaszkodóképesség növelése érhető el.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem jöttek be a kötelező-jóslatok

Akár egymillióan is fognak gépjármű-felelősségbiztosítót váltani – hangzott tavaly november elején két-három felkent szakember jóslata az egymással versengő díjak, kedvezmények és szolgáltatások láttán. Ennek azonban alig a negyede jött be, noha az interneten milliók végeztek összehasonlító díjszámítást. Igaz, az autósokat már nem csak a díj érdekelte - szolgáltatást is várnak! Tovább olvasom