Kisalföld logö

2016. 09. 26. hétfő - Jusztina 13°C | 20°C

Téli gumi: óvszer hidegben

Ha a hőmérséklet eléri a fagypontot, megnő az autó fékútja és romlik az irányíthatósága.

A személyautók nagyjából négy képeslapnyi felületen érintkeznek a talajjal, ez határozza meg a tapadást, a fordulékonyságot és fékezhetőséget. A méret mellett fontos tényező még a hőmérséklet, hiszen a nyári gumik már nem tapadnak megfelelően, ha a hőmérséklet 7 Celsius-fok alá süllyed, márpedig október vége felé az útfelület napközben sem melegszik fel jobban.

Tévhit hogy a téli gumi csak hóra való. Havazáskor már késő, inkább korábban kell lecserélni a nyáriakat. Sokan a hideg napokban inkább leállítják autóikat, és a tömegközlekedést választják, mert úgy ítélik meg, hogy sem autójuk, sem vezetési tudásuk nem megfelelő. Ez bölcs dolog. Az már nehezebben magyarázható, hogy a téli gumival rendelkezők csak az első csúszkálás után cserélnek abroncsot. Ilyenkor jön a gumisok, és persze autósok rémálma, a sorban állás. A késlekedés sokba kerül, hiszen akkor már nem akciósan, hanem a listaárnak megfelelően, vagyis drágábban adják a kereskedők a téli abroncsokat, de ennél is többe kerülhet a késlekedés, hiszen a rosszul tapadó nyári gumival több az ütközés vagy árokba csúszás, ami jó esetben csak a biztosítóknak és karosszérialakatosoknak jelent munkát, rossz esetben a mentőknek is.

Az alapanyagba kevert szilikátnak köszönhetően a téli gumik 7 Celsius-fok alatti hőmérsékleten sem vesztik el tapadóképességüket. A mintázat mélysége is jelentősen befolyásolja a kormányozhatóságot és fékutat: a jogszabályok Európa-szerte, itthon is 1,6 milliméteres minimális futófelület írnak elő, közlekedésbiztonsági szempontból azonban 4 milliméternél kisebb futófelületű gumiabroncs már nem minősíthető teljes értékűnek, ez pedig nem csak a téli gumira vonatkozik. Érdemes jóval az első koccanás és havazás előtt, már a közeli napokban abroncsot cserélni, ezzel elkerülhetjük a szakműhelyeknél szokásos tumultust és várakozást is. Csak a hópihejellel ellátott abroncsok felelnek meg a hideg időjárási viszonyoknak.

Napjaink téli gumijai már nem traktormintázatúak, elődjeiknél jóval csendesebbek, apró lamellás kiképzésű futófelületük jobb vonóerőt, rövidebb féktávolságot biztosítanak. Nagyobb hosszanti és keresztirányú hornyaik a vízelvezetést segítik, így is javítva az úttartást. Jeges-havas úton a futófelület nem tömődik el, mert árkai fordulatonként gyorsan tisztulnak.

Az autósok kétharmada nem használ téli abroncsot, miközben rendszeresen közlekedik, sokan ezt anyagi okokkal magyarázzák, miközben négy darab olcsóbb, mint egyetlen karosszériaelem javítása. Téli gumiból a nyárinál egy mérettel keskenyebbet érdemes választani, mert bizonyos kerékterhelésig, mély és porhóban jobban kapaszkodik. A legbiztonságosabb valamennyi kerékre azonos típusú és mintázatú téli gumit szerelni. Ha egy autó nem indul a hóban, az még a kisebbik baj, mintha nem tud bekanyarodni vagy megállni, ezért bármennyire is furcsa, csak két gumi vásárlása esetén még az elsőkerék-hajtású autóknál is érdemesebb azokat hátra tenni, fordított esetben csak a rajt lesz könnyebb, a fékezés viszont veszélyesebb, hiszen a gyengébb tapadású hátsó kerekek miatt az autó fara kitörhet, és keresztbe csúszhat a jármű.

A lapos abroncs sem biztonságos, a kevés levegő miatt összenyomódnak az oldalfalak, a súrlódás miatt felforrósodik a gumi és tönkremegy, ráadásul az autó üzemanyag-fogyasztása is megnő. Rendszeres ellenőrzéssel mindez megelőzhető. Az előírtnál keményebbre fújt gumi is veszélyes, mert csökken a futófelület, romlik a stabilitás és megnő a fékút.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Újdonságok a 2004-es Párizsi Autószalonon

Bemutatjuk a legnagyobb európai autókiállítás kínálatát, az egyes autógyártók új és megújult… Tovább olvasom