Kisalföld logö

2017. 06. 24. szombat - Iván 18°C | 33°C Még több cikk.

Tavaszi tanácsok a Goodyeartől

Szakértőink elárulják, mire kell figyelni a megváltozott időjárás miatti vezetési körülmények kapcsán.

A tavasz beköszönte a mindennapi autózásban is érezteti hatását. A világ legnagyobb abroncsgyártójának, a Goodyear szakértőinek segítségével az alábbiakban azt tekintjük át, hogy mire kell figyelni a megváltozott vezetési körülmények kapcsán.

Általános szabály szerint akkor ajánlott a gumikat téliről nyárira cserélni, ha a napi átlaghőmérséklet meghaladja a +7C fokot. Aki sokat van úton este is, mindenképpen várjon, amíg éjszaka sem hűl le jobban a levegő. A nagyobb melegben a téli gumi nemcsak gyorsabban kopik, de mivel keveréke alacsonyabb (+7C alatti) hőmérsékletre van „belőve", sokkal kevésbé tapad, mint egy nyári gumi. Biztonsági szempontból tehát nyáron nem ajánlott a téli gumi használata. Persze még mindig jobb téli gumit használni nyáron, mint nyárit télen... Fontos tisztában lenni azzal, hogy a nyári gumira való átállás után másképpen fog viselkedni az autónk, ezért érdemes néhány percet gyakorlással tölteni egy üres parkolóban.

Szakszerű felszerelés

A Goodyear felhívja a figyelmet a szakszerű szerelés fontosságára is. Ha azt látjuk, hogy egy abroncsot úgy szerelnek le, hogy a szelep eltávolítása után elkezdik erővel kinyomni az abroncsból a levegőt, érdemes más szervizt keresni. Szintén fontos, hogy felszereléskor a felni teljes belső felületét beszappanozzák, hiszen ennek segítségével csúszik a helyére az abroncs. Ha ez csak részben történik meg, akkor a gumi pereme aláfordulhat és ez később problémákhoz vezethet. A gumiabroncs felszerelésekor mindig cseréltessünk szelepet. Figyeljünk arra is, hogy a szerelést követően előírás szerint először 3 barra kell felfújni az abroncsot és csak utána visszaengedni az autógyártó által meghatározott értékre. Ezzel lehet garantálni az abroncs szakszerű felfekvését a felnire.

Az ár tükrözi a minőséget

A nagy kérdés persze az, hogy milyen nyári gumit válasszunk. Nagyon sok márka létezik a piacon, de az ár általában hűen tükrözi a minőséget. Sok esetben hajlamosak vagyunk a legkedvezőbb árú terméket választani, de két dolgot nem szabad figyelmen kívül hagyni. Egyrészt a gyártók reklámjai egy fejlesztési filozófiát is tükröznek. Ha például egy márka az alacsony gördülési ellenállást hirdeti, akkor ezt kapjuk a pénzünkért.  Másrészt egy adott autó és egy adott vezető tudását az a négy tenyérnyi felület fogja meghatározni amelyről éppen dönteni készülünk.

Maradjunk az előírt értéknél!

Ha már átcseréltük az abroncsokat, nem árt meggyőződni arról is, hogy megfelelő-e a nyomás a gumiban. Ezzel kapcsolatban ugyanis sok tévhit terjeng. Sokan lejjebb eresztik a gumit, mondván, hogy nyáron a meleg miatt menet közben úgyis nagyobb lesz a nyomás. Mások éppen ellenkezőleg: feljebb pumpálják, mondván, nyáron többet közlekedünk autópályán vagy sok utassal. Ezek az érvek önmagukban igazak, de ezeket a tényezőket a Goodyear és a többi abroncsgyártó is figyelembe veszi: többek közt ezért is eltérő a nyári és téli gumik szerkezete. Az alapszabály mindig ugyanaz – a gépkocsi kézikönyvében (és a karosszérián) feltüntetett légnyomással kell közlekedni! A légnyomás ellenőrzését mindig hidegen végezzük.

Méret- és sebsséghatárok

Sokan szeretnék az autójuk megjelenését emelni egy szélesebb, vagy nagyobb nyári gumiabroncs felszerelésével. Legyünk azonban óvatosak! A gépjárműgyártók egy adott modellt adott mérettel bocsátanak piacra, miután hosszas tesztelés után azt találják a legalkalmasabbnak az adott járműre. Ettől természetesen el lehet térni, de csak bizonyos korlátok között. A legfontosabb, hogy a gumi sebesség indexének mindig legalább a gyár által előírtnak kell lennie. Súlyosan szabálytalan és balesetveszélyes ettől alacsonyabb sebesség indexű gumit felszerelni. Ezen túl figyelembe kell venni az abroncs kerületét is, hiszen ha ez megváltozik, akkor csalni fog a sebességmérő és a kilométeróránk.

Ne fékezzünk bele a kátyúba!

A hó ugyan elolvad tavasszal, a kátyúk azonban aligha tűnnek el egyik pillanatról a másikra. A bosszankodáson túl célravezetőbb azon is eltűnődni, hogy miként csökkenthetjük – előrelátással – a minket ért károkat. Az autóvezetők nagy része természetes reakcióként megijed egy kátyú láttán és teljes erővel fékezni kezd. Sajnos, sok esetben ez azt eredményezi, hogy a kerék blokkolva ér a kátyúba, ami jelentős károkat okozhat a gépjármű felfüggesztésében. A Goodyear szakemberei azt tanácsolják, hogy a kátyú esetén csak a lyuk előtt fékezzünk, ha már odaértünk, hagyni kell gurulni a járművet. Bár lehet, hogy még így is sérül a gumi vagy a felni, a nagyobb károktól megkíméljük magunkat. A kátyú után rögtön álljunk meg és ellenőrizzük a felnit és az abroncsot is. Ha a felni megsérült, szinte biztos, hogy a gumi is. Az oldalfalon keletkező kitüremkedés a szálszakadás jele, ebben az esetben haladéktalanul le kell cserélni a gumit is. Ilyen esetekben ne feledjük ellenőriztetni a futómű beállítását is, mert annak elmozdulása később rendellenes kopáshoz vezet a gumiabroncson.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Új hitel használt autóra

Új hitelkonstrukciót kínál használt gépkocsi vásárlásához a Magyar Autóklub… Tovább olvasom