Kisalföld logö

2017. 04. 27. csütörtök - Zita 8°C | 19°C Még több cikk.

Tavaszi nagytakarítás a klímarendszerben

Előfordult már Önnel is, hogy gépkocsija utasterét indítás után kellemetlen, átható dohos szag árasztotta el? Ennek oka a klímarendszer oly sokat emlegetett velejárója, a benne elszaporodó élősködők.
Köztudott, hogy a légkondicionáló rendszer ideális élettér baktériumok, gombák és más mikro-organizmusok számára. A rendszer folyamatos tisztításának híján pedig a jármű belsejébe kikerülő kis élősködők, akár allergén reakciókat is kiválthatnak. Így fordulhat elő, hogy néhány utas egy-egy klímával rendelkező autóban megtett utazás után, vagy közben tüsszögéssel, köhögéssel, rosszabb esetben szemgyulladással küszködik. De hogyan is kerülnek be a rendszerbe ezek a nem kívánt vendégek? Sajnos igen egyszerűen: a működés alapvető velejárója. A hideg hőcserélő egységen -az un. elpárologtatón- átáramló meleg, környezeti hőmérsékletű levegő lehűl, mielőtt az utastérbe kerül. Az elpárologtatón a levegő lehűlése következtében lecsapódik a pára majd az összegyűlt víz kifolyik a gépkocsi alá (ezért is van a forró napokon víztócsa a járművek alatt). A pára egy része viszont ott marad az elpárologtatón, a sötét és nedves környezet pedig melegágya a nem kívánt élősködők szaporodásának.


A problémára több megoldás létezik. Ha szépen sorjában vesszük a lehetőségeket, akkor először a gomba és baktériumölő klímafertőtlenítő spray-t érdemes kipróbálni. Az általában 500 ml-es kiszerelés -aminek kb harmadával elvégezhető a tisztítás- illatanyagot is tartalmaz.

A vegyszer bejuttatása az elpárologtató egység finoman bordázott felületére nem feltétlenül amatőr feladat. A járművek többségénél az utastér levegőszűrő – közismertebb nevén pollenszűrő- eltávolítása után a levegő bevezető csövön, legegyszerűbb az aeroszol meghosszabbított csövét az elpárologtatóig elvezetni. A szórófej aztán minden irányban szétteríti a fertőtlenítő anyagot, amelyet a hatóidő lejárta után a klímaberendezést maximumra állítva kb 10-15 perces működtetés után a rendszerben lecsapódó víz le is öblít. A víz részben magával viszi az elhalt mikroorganizmusokat is.


A klímafertőtlenítő anyagok egy része kifújáskor felhabosodik, amely hatékonyabban tölti ki a tisztítandó felületet.

A spray-k hatóanyagai általában nem biztosítanak tartós védelmet, ezért a klíma szezon során esetleg többször is meg kell ismételni a tisztítást.
A szórópisztolyos mosás ennél tartósabban és hatékonyabban véd. Ennek az eljárásnak az előnye, hogy nemcsak megsemmisíti a baktériumokat, hanem olyan védő-bevonatot képez, amely tartósan megakadályozza a baktérium tenyészet kialakulását. A szépséghibája, hogy időigényes művelet, de nehéz esetekre a leghatékonyabb megoldás. Megelőzi a fertőződést, ha az elpárologtató cseréje előtt az új alkatrészt bevonjuk a szórópisztolyból származó fertőtlenítővel. Néhány gyártó már eleve így kezelt elpárologtatókat hoz forgalomba.


Több zónás klímarendszerek légcsatornáinak teljes fertőtlenítését legegyszerűbben a belső levegő keringetése melletti erős fertőtlenítőanyag bejuttatásával lehet elvégezni. A profi felhasználó kezébe szánt ultrahangos párologtatás elvén működő készülék a teljes levegőrendszerbe és az utastérbe is bejuttatja a rendkívül hatékony, köddé porlasztott fertőtlenítőanyagot, amely kívánság szerint illatanyaggal is keverhető.

A készüléket az utastérbe állítva zárt utastérben, maximális belső cirkuláció mellett elindítjuk a hatóanyag beporlasztását. A kezelés időtartama alatt az utastérben élőlény nem tartózkodhat, és előzetesen el kell távolítani minden élelmiszert, ruhaneműt, mobiltelefont és a navigációs berendezést is. A fertőtlenítés végeztével a berendezés automatikusan kikapcsol. A készülék 12V/min6A tápfeszültségről működtethető. A művelet befejezése után az utasteret alaposan ki kell szellőztetni.


Egyik módszer alkalmazása esetén sem szabad megfeledkezni azonban a pollenszűrő cseréjéről. Az elkoszolódott, fertőzött pollenszűrő újrafertőzi a rendszert, eltömődése rontja a légszállítást az utastér felé. Nem közömbös az utastér szűrő minősége sem, hiszen nemcsak a homokot és a faleveleket szeretnénk kívül tartani az utastérből.

A jó minőségű, nagy felületű aktív szén réteget is tartalmazó pollenszűrők megkötik a kellemetlen szagú szerves gázokat, a finom szemcseméretű légszennyeződéseket, így a szmogot is.

A klímaszervizek tapasztalatuk alapján egyik vagy másik módszerre esküsznek, ebben természetesen az is szerepet játszik hogy milyen módszereket ismernek.

A Behr-Hella tavaszi klímakampányában résztvevő szervizek mind a klímadiagnosztikával, mind előre hozott „tavaszi nagytakarítással" kézséggel állnak vevőik rendelkezésére.

Weszey Balázs
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Golf Plus: minőség, mint vezetési élmény

El kell mondanom, hogy a magas építésű autók előnyeit elismerem, de nem tartoznak a kedvenceim közé.… Tovább olvasom