Kisalföld logö

2017. 11. 24. péntek - Emma 3°C | 9°C Még több cikk.

Szélesebbek az autók, szűkebbek a parkolóhelyek?

Nemcsak a járműipar szakértőinek, de laikus szemű megfigyelőknek is feltűnik az a trend, amelynek értelmében egy-egy gépkocsitípus új változata szinte mindig nagyobb, szélesebb és súlyosabb, mint az elődje. Ez pedig hovatovább komoly gondokat okoz - például a parkolóházak férőhelyein.
A legszemléletesebb példa az autók "hízására" az egyik legnépszerűbb típus, a Volkswagen Golf. Míg a közkedvelt kompakt modell első, 1974 novemberében piacra dobott változata nagyjából Trabant méretű volt, addig a 2008 óta gyártott Golf VI kereken 17 centiméterrel szélesebb, mint az "őse". A jövő hónapban forgalomba kerülő Golf VII modell pedig újabb 1,3 centiméterrel lesz szélesebb és 5,6 centiméterrel hosszabb, mint az elődje.

A zwickaui közlekedéstechnikai intézet friss statisztikájából kitűnik, hogy a Németországban forgalomba helyezett kompakt- és középkategóriás autók 2000 óta átlagosan 19 centiméterrel lettek hosszabbak és 15 centiméterrel szélesebbek. Ez egyre nagyobb gondot okoz a közösségi parkolók és parkolóházak használatakor.

Tovább súlyosbítja a helyzetet a városi terepjárók (SUV) és minibuszok térnyerése a járműparkon belül. Németországban jelenleg 5,5 milliót tartanak számon belőlük - 1,3 millióval többet, mint 2006-ban. Egy-egy VW Touareg vagy Audi Q7 (szélességük 1,94, illetve 1,98 méter) gyakran két parkolóhelyet is elfoglal, ha vezetője nem pontosan az üres hely közepére tudja beparkolni az autót.

A helyek mérete ugyanis "őskori" reliktum, a vonatkozó német előírás az 1970-es évjáratú VW Bogár szélességéhez (1,58 méter) igazodva 220 és 230 centiméter között szabja meg egy-egy parkolóhely szélességét. A tartományi építésügyi miniszterek konferenciája mindeddig elzárkózik az ósdi előírás módosításától, holott a zwickaui intézet szakemberei legalább 250, de inkább 260 centi széles parkolóhelyeket tartanak ésszerűnek és kívánatosnak - írta a Der Spiegel.

A német parkolók és parkolóházak üzemeltetőinek szövetsége helyesli a zwickaui elképzelést. Mi több, néhány parkolóházban - az ügyfelek kívánságára - már ki is szélesítették a férőhelyeket Ez azonban nem mindenütt járható út - főként mélygarázsokban nem. Ott ugyanis a támpillérek között legtöbbször három férőhely van. Ha most ezek szélességét növelni akarná az üzemeltető, akkor a három helyből csupán kettő maradna. Vagyis a teljes mélygarázs kapacitása a kétharmadára zsugorodna, ami szükségszerűen maga után vonná a parkolási díj 30 százalékos emelését. Ezt pedig aligha akarja bárki is - vélekedett Henning Tants, az egyik hamburgi mélygarázs illetékese. Szerinte akinek problémát okoz a beparkolás, illetve a ki- és beszállás a szorosan egymás mellett álló autókból, az legjobban teszi, ha kisebb autót vásárol magának.

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. elemér 2012. szeptember 18. 15:32
    „Ettöl jobb megoldás nincs, nem létezik. Tény hogy a parkolás is elveszi a zember kedvét, hogy a városban autót használjon. Ez pedig a program Eu.-ban és a nagyvilágban. Bojtár várom beszámolód Mexikorol. Hogy izlik a kaja ?”
  • 23. bojtár 2012. szeptember 18. 12:12
    „20.elemér 2012.09.18. 09:19
    nálunk ezt még úgy hívják,hogy megtanultunk és tudunk parkolni:):):)”
  • 22. Goldman 2012. szeptember 18. 11:29
    „Köszönjük elemér, leülhetsz.”
  • 21. Pikulics 2012. szeptember 18. 11:24
    „Még egyszer és utoljára leirom:
    Nem a beparkolás tényével van a legnagyobb probléma, hanem a nyiló ajtó által okozott sérülésekkel. Ezért veszem két kerék közé a választóvonalat. Basta!”
  • 20. elemér 2012. szeptember 18. 09:19
    „Főleg a városokban gyakran előfordul, hogy az autóval szűk parkolóhelyre kell beállni. A Volkswagen parkolási asszisztens rendszere megkönnyíti a vezető számára a szűk parkolókban való manőverezést, és csökkenti a rájuk ható stresszt azáltal, hogy az akadályoktól való távolságról hangjelzés, illetve az adott modelltől függően vizuális jelzés útján tájékoztatja a vezetőt.
    http://tinyurl.com/99tubdw
    Patrolline parkoló asszisztens rendszer LCD kijelzővel 54 864 Ft
    http://tinyurl.com/8t5wu3q
    Ezt a problémát már megodották az unioban. Milliméter pontosságal lehet parkolni. Drága uj kocsikban van. Youtube is mutassa, és olcsón is árulják a tutit. Radar, sonar, lézer, microchip kombinációk. Inglish lengvidzs.
    http://tinyurl.com/9yv5sn4
    http://tinyurl.com/8t6h5x4
    http://tinyurl.com/8gmclf7
    New technology from EU-funded project to aid safer parking
    Many drivers currently use parking assistant systems to enable them to park in narrow spaces: these devices rely on millimetre precision control and precise all-around radar distance measurement. Researchers from the SUCCESS (´Silicon-based ultra-compact cost-efficient system design for mm-wave sensors´) project have successfully integrated this necessary radar technology into millimetre-sized chip housings.”
  • 19. AntiFricc 2012. szeptember 17. 18:32
    „16
    Saab 9-3, Toyota Avensis Verso?”
  • 18. Hyppolit 2012. szeptember 17. 15:48
    „17.Pikulics!Teljesen egyet értek, hogy ez nem zárja ki azt, hogy némileg legyenek szélesebbek a férőhelyek. Az alapvető gondot inkább abban látom, amikor tényleg nem figyelnek a másik autójára, és vadul rácsapják az ajtót. Márpedig akinek Suzuki-ja van,vagy akinek BMW-je, ugyanúgy kedves és féltett jószág számára, magam részéről tisztelem minden autóstársam autóját, ezért is vigyázok. Az autólenyomatok miatt megértelek, volt pl. kis Polskim is, ugyanúgy féltettem.”
  • 17. Pikulics 2012. szeptember 17. 13:59
    „16. Hyppolit!
    Természetesen tisztelem a véleményét, az autóm oldalán látható "autólenyomatok" ellenére.
    Igazat ir, de a parkolóhelyek is lehetnének 20cm-el szélesebbek.”
  • 16. Hyppolit 2012. szeptember 17. 11:53
    „14. Pikulics! Értelek. Ettől függetlenül pl. az én gk-mhossza: 4660 mm, és szélessége: 1760. Egy 216 LE-s kocsi, és még eddig a legszűkebb helyre is sikerült beállnom vele, pusztán azért, mert volt rá szándékom. Nem zavar, ha mások rányitják az ajtójukat. Egyetlen karc, efféle nyom sincs rajta, ugyanis a tervezők úgy alakították ki, hogy a markáns, és dekorációnak is kiváló oldalsó ütközősáv (gumis) minden rányitó ajtótól védelmet jelent. Ez persze nem érdem, szerencsém van. Az, hogy vannak típusok, amiről ezt a megoldást lespórólták, nem a parkolóhelyek hibái. Ki milyen autót vesz, annak élvezze az előnyeit, és viselje hátrányait is. Hidd el, ennyire egyszerű!”
  • 15. Pikulics 2012. szeptember 17. 10:29
    „Még annyit:
    Az autóm tükörrel 2m széles, kinyitott ajtókkal 3m40”
  • 14. Pikulics 2012. szeptember 17. 10:24
    „Hyppolit, a lakáj!
    A beállás az megy, azzal semmi hiba. A böki az ajtónyitással és a kiszállással kezdödik. Hogy kiférjek a középre beállt autóból, a mellettem álló kocsinak kell nyomnom az ajtót, annak meg az én kocsimnak. Megoldás: két láb/kerék közé veszem a választóvonalat!
    "A többi adja magát"
    A TESCO-nál, a mozgáskorlátozotti parkoló mellett van néhány normális méretüre festett parkolóhely. Ha ott lehet, máshol vajon miért nem???”
  • 13. Hyppolit 2012. szeptember 17. 08:36
    „Azért szomorú, hogy mindenkit hülyének néznek, mert bárki minden adatnak azonnal utánanézhet. Ez egy hasbaakasztás, hogy az autók szélesebbek lettek, sőt annyira az, hogy régebben egy szűkebb belmérettel szélesebb volt egy gk. De akkor maradjunk a német autóknál. Pl. ´70 es évek: Opel Ascona( h:4320,sz:1664, m:1360), Opel Omega ( 4787, 1785, 1457), Opel Rekord (4562, 1726,1420), Opel Kadett(3998, 1663,1400). A 2012 opel-kedvencei: Opel Astra (4060,1700,1430), Opel Corsa(3960,1550,1370),Opel Agila (3510,1630,1700), Opel Zafira(4320, 1750,1690), stb. A számok magukért beszélnek, eljátszható minden gk-típussal, hasonló lesz az eredmény. Tehát egyáltalán nem lettek szélesebbek (ellenpélda lehet), sőt! Aki nem tud beállni egy felfestett parkolóba, az vagy renitens ,magát mindenki fölé helyező, vagy gyárilag "annyi". Egyébként beálláskor nem releváns a szélesség, ugyanis meg kell/ene találni a parkolóhely tengelyét, a többi adja magát!”
  • 12. Mankapunka 2012. szeptember 17. 00:31
    „Lobbo

    De szemét vagy!!!!!! :) Csípem,amikor így tudsz válaszolni.”
  • 11. elemér 2012. szeptember 16. 19:59
    „Vannak okosab megoldások mind a saját kocsi. Bérelünk kocsit mikor kell. Bremen németben ezt már kipróbálták. Ezt az EU is sponzorálja és ez is menö. Parkolás is megy vele simán. Ámerikában is kisérleteznek hasonló megoldásokkal. Az árakat ahogy néztem, nekem a saját jobb. Az én kocsimhoz még szerelö nem nyult. Neki oda elösször doktorátus kell. http://tinyurl.com/9ueyn8g”
  • 10. Lobbo71 2012. szeptember 16. 19:36
    „8. Mankapunka : nem érted, 1 millióért vett hitelre egy használt roncsot 0% kezdővel 10 évre. Mire kifizette, 4 millióba került :)”
  • 9. elemér 2012. szeptember 16. 18:51
    „Europai városokat az auto elött tervezték. Oda nemvaló auto, meg a benzin is drága. Ezért a városokban megnehezittik az autozást és parkolást. Meghosszabitsák a piros lámpákat és rövidittik a zöldet. Korlátozzák a sebességet, hogy elmenjen a zemberek kedve autozástol. Keressenek más megoldást és sétáljanak többet. Ez nem árt nekik se mert kövérek, és ezért szélesebbek az autók. Egyébként se képessek a Kyoto-ban elöirt levegös szerzödést teljesitteni. Bicikli meg gyalog a menö.
    http://tinyurl.com/8gokkol”
  • 8. Mankapunka 2012. szeptember 16. 16:58
    „60. széchenyi12 2012.09.15. 07:56

    14 év munkaviszonnyal, egyetemi diplomával havi 90 ezer.......ennyit viszek haza. A pasti kukás meg 100 ezer felett keres, iskola nélkül......ide jutottunk!

    Aha,már el is hisszük ezek után,amit írták a másiknál.”
  • 7. strela 2012. szeptember 16. 15:50
    „5: Egy kompakt (tehát nem középkategóriás, vagy nagy!) autó kb 1,8 m széles tükör nélkül, ha mindenki pontosan középre áll, egy 2,3 m széles pakolóhelyen két autó között 50 centi hely marad. Megnézem azt, aki akkora helyen ki tud szállni, anélkül, hogy rányitná a szomszédra az ajtót. Ki szeretne a sokmilliós gépre ajtónyomokat az elfuserált parkolók miatt? Megértem, aki keresztbe, két helyre parkol.”
  • 6. széchenyi12 2012. szeptember 16. 15:36
    „Pikulics: így van, én is épp emiatt állok szélre vagy foglalok el 2 helyet.....kikerülve ezzel az ajtórányitást, ami a mostani 4 milllios automnál igen csak kivágná a biztit........”
  • 5. Csetneky 2012. szeptember 16. 12:58
    „Komoly probléma a német parkolási helyzet. Most megint napokig nem alszom emiatt. Meg kell tanulni vezetni (parkolni).”
24 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Álca nélkül: így néz majd ki az új kecskeméti Mercedes

Kecskeméten indul az új CLA Mercedes sorozatgyártása. Néhány prototípust már össze is szereltek, ezeket Európa különböző pontjain tesztelik. Tovább olvasom