Kisalföld logö

2017. 12. 13. szerda - Luca, Otília 0°C | 9°C Még több cikk.

Szárnyaszegett Közép-Kelet Európa

A JATO Dynamics, a világ vezető autóipari adat és piaci intelligencia szolgáltatója közzétette féléves Közép-kelet európai új autó eladásokról szóló sajtóközleményét, mely szerint 2009 első félévében a régió új autó piaca a várakozásoknak megfelelően nagymértékben zsugorodott.

Régiószerte csökkent a legnagyobb eladásokat produkáló márkák (a Kia kivételével) forgalma, ahogy Közép-Kelet Európa szerte egyre fájdalmasabban érezhetők a válság fokozatos kibontakozásának következményei. A régió már messze nem hozza a néhány évvel ezelőtt ezen időszakra előrejelzett számokat.


Régió áttekintés

Összesen 504.641 új autó kelt el Közép-Kelet Európában az idei év első félévében. Továbbra is Lengyelország a régió legjelentősebb piaca, 168.888 db-os eladással 2009 első 6 hónapjában, ami 0.1% növekedés 2008 azonos időszakához képest. A lengyelországi eladások a teljes régió teljesítményének 1/3-át teszik ki. Az is említést érdemel, hogy a szlovákokon kívül csak a lengyeleknek sikerült 2008 azonos időszakához képest növelni új autó eladásaikat 2009-ben.

Szlovákiában 3.6%-kal növekedtek az első félévi eladások a tavalyi év azonos időszakához képest, ahol összesen 45.728 db-bal zárták az idei első félévet. Az összes többi piacon jelentős visszaesés tapasztalható. A régió legnagyobb vesztesei a lettek (-73.7%), a litvánok (-67.9%), az észtek (-62.4%) és a horvátok (-48.6%) lettek.

˝A Közép-kelet európai új autó eladási versenyben szó szerint a padlófék effektus következett be˝ – mondja David Di Girolamo, A JATO Consult vezetője. ˝Ezen piacokon az elmúlt évek során tapasztalható hirtelen növekedés szinte egy szintre hozta a közép-kelet európai régiót a nyugat-európai piacokkal, ám az Európán is végigsöprő gazdasági világválság miatt közép-kelet európa új autó piaca jelentősen megfeneklett.˝

A nagy vesztesek közé tartozik a magyar piac is, ahol az újautó-forgalombahelyezések 42.390 db-bal estek vissza a tavalyi év első félévéhez képest. Di Girolamo így folytatja: ˝Magyarországon a hitelfelvétel egyre szigorodó kondíciói, valamint a július 1-jétől 20%-ról 25%-ra emelkedett áfa csak tovább rontják az amúgy sem kecsegtető helyzetet. Talán némi élénkülést hozhatott volna egy roncsprogram a piac fellendítésére, ám helyi piacelemzők és szakértők szerint erre a közeljövőben sincs reális esély.˝


Legsikeresebb márkák


A Skoda diadalmaskodott a márkák küzdelmében a közép-kelet európai régióban, megelőzve ezzel a Volkswagent és a Ford-ot, mutatván ezzel a nyugat-európai márkák kelet-európai térhódítását. A Kia-n (+3.5%, +23.691 db) kívül minden – egyébként nagy darabszámot értékesítő – márka értékesítési volumene csökkent az év első félévében a tavalyi év azonos időszakához képest.

Márka

Jan-jún 2009

Jan-jún 2008

Diff

% Változás

SKODA

62,123

84,714

-22,591

-26.7%

VOLKSWAGEN

39,019

51,762

-12,743

-24.6%

FORD

38,768

49,837

-11,069

-22.2%

RENAULT

35,323

46,852

-11,529

-24.6%

FIAT

33,028

33,671

-643

-1.9%

OPEL

31,449

55,491

-24,042

-43.3%

TOYOTA

29,672

43,546

-13,874

-31.9%

DACIA

27,160

46,050

-18,890

-41.0%

HYUNDAI

23,815

24,319

-504

-2.1%

KIA

23,691

22,883

808

3.5%



Legsikeresebb modellek

A Skoda Octavia és a Fabia szerezte meg a dobogó felső két fokát a modell eladási eredménylistán 2009 első félévében. Nagyon zuhant viszont a Dacia Logan (-56%). A tavaly ilyenkori első helyezése helyett most kénytelen beérni a bronz éremmel.

A legdinamikusabb felívelés a Fiat Punto-é volt, amely egy figyelemreméltó 19.8%-os eladási növekedéssel, 14.237 db-os összeladással felkapaszkodott az ötödik helyre 2009 első hat hónapjának végére. Szerényebb mértékben ugyan, de a Kia Cee’d és a Volkswagen Polo is növelte eladásait 2009 első félévében a tavalyi év azonos időszakához képest.


Modell

Jan-jún 2009

Jan-jún 2008

Diff

% Változás

SKODA OCTAVIA

28,995

36,486

-7,491

-20.5%

SKODA FABIA

24,981

38,637

-13,656

-35.3%

DACIA LOGAN

19,840

45,092

-25,252

-56.0%

KIA CEE’D

15,509

14,919

590

4.0%

FIAT PUNTO

14,237

11,883

2,354

19.8%

VOLKSWAGEN GOLF

13,646

13,319

327

2.5%

FORD FOCUS

11,678

19,792

-8,114

-41.0%

RENAULT MEGANE

11,656

12,152

-496

-4.1%

RENAULT CLIO

10,151

18,342

-8,191

-44.7%

TOYOTA YARIS

9,293

12,852

-3,559

-27.7%


˝Közép-Kelet Európa továbbra is egy jól körülhatárolható földrajzi terület marad, mind a fogyasztói szokások, mind pedig a vevői ízlés terén, ám nem élvez immunitást a globális gazdasági válság ellen és már nem a garantált sikerek és növekedés birodalma, mint egykor˝ – összegzi Di Girolamo.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Új Volkswagenek a Német Posta flottájában

A Volkswagen Haszonjárművek ez év októberéig 2.400 autót szállít a Német Posta (Deutsche Post DHL)… Tovább olvasom