Kisalföld logö

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 21°C | 34°C Még több cikk.

Számolni kell a járulékos költségekkel

A január elsején életbe lépett új szabályozás értelmében nem lehet hétévesnél öregebb autót behozni az országba, több típusra kell ÁFÁ-t fizetni, és a kishaszonjármű kategóriából kikerült modellek tulajdonosai nem igényelhetik vissza az áfát.

Csak 1997 utáni jöhet

Tavaly 96 ezer használt gépkocsit importáltak magyar kereskedők és magánszemélyek hazánkba. A rekord megszületéséhez nagymértékben hozzájárult az is, hogy korábban már kiderült: idén szigorítani fogják a szabályozást. Január elsejétől már csak hétévesnél fiatalabb autót lehet behozni az országba. A tavaly december 31-ig beérkezett gépkocsikat még a korábbi szabályozás szerint minősítik a műszaki szakemberek és vámkezelik a hatóságok. Az előző szabályozás nem szabott korhatárt, de az új autók esetében

Euro 3-as követelménynek megfelelő motort írt elő, miközben az egyedileg behozott használt személygépkocsik esetében elegendő volt az Euro 2-es minősítésű hajtómű, amellyel még 1993-ban és 1994-ben is gyártottak autókat. Az új rendelet a roncsimport korlátozására született, többek között annak a folyamatnak a megállítására, amelynek keretében tavaly csaknem százezer használt gépkocsi érkezett Magyarországra, öregítve az amúgy sem fiatal, átlagosan 11,8 éves hazai gépjárműállományt.
Egy ugyancsak január elsejétől érvénybe lépett vámtarifa-besorolás miatt több új típus kikerül a kishaszonjármű kategóriából, ezért azokat személygépkocsiként vámkezelik, tehát meg kell fizetni fogyasztási adójukat, és áfájuk sem téríthető vissza. A gépjárművek akkor sorolhatók be a tehergépjármű-vámtarifaszám alá, ha azokban csupán egy sor ülés van. A korábbi rendelkezés értelmében akár hat személy szállítására is alkalmasak lehettek az ilyen kocsik. A változások következtében a közkedvelt hatszemélyes teherautók sem a vámjogszabályok, sem pedig az adótörvények tekintetében nem haszonjárművek többé. Ez adózási szempontból egyáltalán nem mindegy.

Megszűnik a tragacsok „importja"

Egy, a lapunk megkeresésére nyilatkozó – neve elhallgatását kérő – mosonmagyaróvári fiatalember, aki már több mint tíz éve foglalkozik használt autók behozatalával, elmondta: a jogszabály-módosításra mindenképp szükség volt, bár nem 1997-nél kellett volna meghúzni a vonalat.
– Magyarországon még mindig óriási igény van az olcsóbb használt autókra, mivel sokan nem tudják vállalni az új autók vásárlásához kapcsolódó járulékokat. Az új jogszabály bizonyos értelemben jó, hiszen most már szabályozottabb a rendszer, ám ezt fokozatosan kellett volna bevezetni. Eddig a környezetvédelmi előírások és a zajszint határozta meg, hogy forgalomba helyezhető-e hazánkban egy jármű. Előfordult például olyan is tavaly, hogy egy 1989-es Opel Omegát behozhattam, egy hat évvel fiatalabb Ford Fiestát viszont vissza kellett vinnem, mivel a zajszintje nem volt megfelelő. Ezt a szabályozást nagyon sokféleképpen lehetett értelmezni, az autó vásárlásakor sok mindenre kellett odafigyelni, ellenben rengeteg roncsot be lehetett hozni az országba.

Jó tanácsok kezdőknek

– A külföldi használtautó-vásárlást nagyon át kell gondolni, hiszen a vételár akár többszörösét is rákölthetjük az autónkra, mire forgalomba helyezzük. A jogszabályváltozás miatt fontos odafigyelni az autó évjáratára. A németországi kereskedők előszeretettel írják ki a modell évjáratát a gyártási év helyett. Egy 1997-es évjáratúnál például elképzelhető, hogy már az előző év utolsó hónapjaiban üzembe helyezték. Így aztán majd csak a határon derül ki, hogy a kiválasztott darabot nem hozhatjuk be Magyarországra.

Üzemanyag, matrica, rendszám...

– Autóvásárláskor nem szabad figyelmen kívül hagyni néhány járulékos költséget sem. Nem elhanyagolható például az üzemanyag ára Németországba és vissza, az osztrák és német autópálya-matrica. Ha már megvettük az autót, kell rá egy tranzitrendszám, amiért attól függően, hogy hány napig érvényes, 120 és 180 eurót kell fizetni. Átlépve a magyar határt kezességet kell vállalni azért, hogy 48 órán belül bemutatjuk az autót az illetékes – egyik fővárosi – vámhivatalnál, valamint szükség van még ideiglenes rendszámra és az ehhez tartozó biztosításra – ez harminc napig érvényes és majdnem 30 ezer forintba kerül. Miután bemutattuk a vámhivatalnál az autót, kapunk egy időpontot a közlekedésfelügyeleti vizsgára, ahol eldöntik, hogy forgalomba helyezhető-e a jármű. Az időpont általában két hónappal későbbre szól, így addigra lejár az ideiglenes rendszám. Mivel ismét Budapestre kell elmenni, célszerű új rendszámot váltani, mert az esetek 99 százalékában belefutunk egy rendőri ellenőrzésbe. A közlekedésfelügyeleti vizsgáért ismét csaknem 30 ezer forintot kell kiadnunk, majd ezután állítják össze azt a néhány tételből álló illetéket, amit úgymond vámként kell megfizetni az autóért. Ez az összeg függ a típustól, évjárattól, hengerűrtartalomtól, sőt, a nem uniós országokból származó autó után még egyéb büntetőtételeket is felszámolnak. Mindezek után jön a szerviz, javítás és vizsgáztatás, ami esetenként több százezer forintot is felemészt.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Emelkedő autópálya-díjak

A kormány várhatóan pénteken dönt a különböző szolgáltatási díjak emeléséről, így az autópályadíjak… Tovább olvasom