Kisalföld logö

2016. 09. 28. szerda - Vencel 10°C | 22°C

Range Rover 3.0D Vogue: az igazi luxusterepjáró

A Range Rover, amióta létezik, a világ úttalan útjaira is elviszi az utazási komfortot és luxust.

A világban ma már sok terepjáró (és annak látszó jármű) fut az utakon, ugyanakkor az elmúlt évtizedek alatt egyetlen olyan közlekedési eszköz honosodott meg a „felső tízezer" köreiben Európában, amelyet méltán nevezhettünk már akkor is luxusterepjárónak, amikor más még nem gyártott hasonlót: a britek büszkesége, a Range Rover.

A modellek rangját jelzi, hogy a Land Rover típuspalettáján külön nevet kapott ez a széria, nem véletlenül: a puritán és nagyon kemény feladatokra alkalmas Defender, és a komfortosabb Discovery mellett a Range Roverek feladata volt, hogy a világ úttalan útjaira is elvigye a legmagasabb igényeknek megfelelő utazási komfortot és luxust.
Szerkesztőségünk a háromliteres turbódízellel futó, nagyon bőkezűen felszerelt Vogue-kivitelt kapta meg menetpróbára.

A méret a lényeg

Az alapforma alig változott az elmúlt évtizedek alatt: egyrészt a vásárlóközönség el is várja a Range Roverektől ezt méretét meghazudtolóan könnyedén suhanó dobozformát, másrészt egy robusztus terepjáró szögletesben mutat igazán jól. Az idő múlását kívül csak a modern első és hátsó lámpatestek, a nagyméretű oldalsó „kopoltyúk" és a lemezek alatt rejtőző technika mutatja – igaz, az utóbbi nagyon. A külső méretek pedig egyértelművé teszik, hogy a kategória királyával állunk szemben: a 4,95 méteres hosszúság, a behajtott tükrökkel is csaknem 2 méteres szélesség és a normál futómű-állás mellett mért bő 186 centis magasság mindenképpen tekintélyt keltő. A 288 centiméteres tengelytáv pedig megegyezik a mai luxuslimuzinokéval, és a hatalmas belső magassággal kiegészítve pazar térkínálatot eredményez. A nagyvonalúan méretezett első és hátsó üléssor mögött még 535 (ledöntött hátsó ülésekkel 1756) literes űr marad az útiholmiknak.

A belső tér brites, de újfajta faburkolatokkal érdekessé tett eleganciája összhangban áll a külső által jelzett magas értékrenddel: a Range Rover fedélzetén valóban a létező legnagyobb kényeztetést kapják a vendégek a finom bőrkárpittól a fejlett szórakoztatórendszereken át tökéletes kilátásig és klímáig: minden adott egy élvezetes, akár egész napos túrához.

Gondolkodik és gondoskodik

Az automataváltó ötsebességes, a kézzel is kiválasztható fokozatot a műszerfalon, a sebességmérő alatt láthatjuk. Tapasztalatunk szerint a legjobb megoldás az automatát sportállásba (balra) billenteni, ekkor induláskor és menet közbeni előzéskor egyaránt lehengerlő erővel indul meg a jármű. Ha kézi választáskor egyébként nem a megfelelő fokozatot kapcsolnánk, az intelligens rendszer áthidalja a problémát, valósággal a vezető helyett gondolkodva irányítja a nyomatékot a hajtásláncra, így lefulladni gyakorlatilag lehetetlen.

Hegyek között is kipróbáltuk, hogyan birkózik meg az emelkedőkkel a háromliteres, 390 Nm-es nyomatékot produkáló 177 lovas, soros hathengeres dízelmotor: amint várható volt, nagyon könnyedén. Az erőforrás egyébként 13,6 másodperc alatt gyorsítja fel százas tempóra a 2560 kg önsúlyú közúti masztodont és 179 km/órás végsebességre teszi képessé. Mindehhez képest 11,3 literes átlagfogyasztása mérsékeltnek tűnik, igaz, ennek eléréséhez visszafogott pedálkezelésre is szükség van.

Amiért terepjáró

Az állítható magasságú, számítógép-vezérelt légrugózás minden új Range Roverhez alapáron jár. Az alaphelyzethez képest parkoláskor 4 centivel süllyed le a karosszéria – jól jöhet rakodáskor is, melyet a nagy teherbírású, külön lenyíló hátsó-alsó ajtó is támogat. Autópályatempónál 21 milliméterrel van az alaphelyzet alatt a futómű, terepre indulva pedig 5,2 centivel afölé emelkedik. Az intelligens vezérlés önműködően észleli az út- és sebességviszonyokat, de ésszerű határok között kézzel is állítható (egészen 283 milliméterig) a hasmagasság. A teljes rugóút 28 centiméter, ami „darabosabb" akadályok leküzdésénél lehet hasznos. Az állandó összkerékhajtást egy gombnyomással „hegyi üzemmódba" is állíthatjuk, a felező áttétele 2,7-szeresre növeli a talajra átvitt nyomatékot. A minden viszonyok között precíz iránytartást a sebességfüggő szervorásegítő garantálja. Csúszós meredeken lefelé ereszkedve a márka HDC-rendszere tartja az úton a járművet, amely egyébként félméteres vízben is mozoghat.

Fokozni szinte lehetetlen

A regisztrációs adó nélkül is csaknem 22 millió forintos alapár néhány extrával csaknem 24 millióra nőtt. A felszereltség egyébként rendkívül gazdag, a kategóriában elvárton felül még a bi-xenon fényszórótól az Oxford bőrkárpittal borított kontúr-üléseken át a TV/GSM/GPS színes „szélesvásznú" LCD-kijelzős rendszerig terjed, és nem hiányzik a 14 hangszórós „Logic 7" rendszerű 6 lemezes Harman-Kardon hifi és a fűthető bőrkormány sem. Nemcsak a belső, de a külső tükrök is fényre sötétedő kivitelűek, a 8 darabból álló légzsákrendszer teljes védelmet nyújt.

S ha valakinek ez is kevés volna: a be- és kiszállást segítő elektronika a gyújtás levételére előzékenyen visszatolja legmélyebb helyzetébe a kormánykereket, majd beülés után a slusszkulcsot elfordítva visszaállítja kezünkhöz az utoljára érvényes pozíciót. Ezt a szolgáltatást csupán annak illusztrálására említettük, mennyire teljeskörűen gondoskodik utasairól a luxusterepjárók királya, a brit Range Rover.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az új BMW 3-as

Az immár 30 éve kategóriája legjobbjaként emlegetett BMW 3-as új változata még magasabbra helyezte a mércét innovatív megoldásaival. Tervezői részben könnyű, részben nehéz helyzetben voltak: építhettek a világ egyik legelismertebb középkategóriás sportlimuzinjának műszaki alapjaira, másrészt el kellett érniük, hogy az új 3-as az elődjénél is szebb és erősebb legyen. Tovább olvasom