Kisalföld logö

2016. 09. 27. kedd - Adalbert 10°C | 21°C

Öreg az autópark a megyei utakon

Másfélszer annyi autó fut a nyugat-dunántúli régió útjain, amelyek azonban átlagosan másfél évvel öregebbek is, mint a rendszerváltáskor. A megyében egy esztendő alatt csaknem kilencezerrel nőtt a járművek száma.
Míg 1990-ben 197, 2003 végén már 284 személygépkocsi jutott ezer lakosra a Nyugat-Dunántúlon, s ebből a szempontból a régió Közép-Magyarország után a második – ez a legfontosabb megállapítása annak a tanulmánynak, amelyet Kocsárdiné Solymos Éva írt a Központi Statisztikai Hivatal megyei igazgatóságának tájékoztatójába. A három megye közül a legtöbb autó Győr-Moson-Sopronban futott tavaly decemberben (126 és fél ezer), amelyet Zala (84 ezer) és Vas (74 ezer) követett.

Győr-Moson-Sopron megyében nem egészen hat százalékkal, 8770 darabbal – 148.038-ról 156.808-ra – nőtt a járműállomány. A legnagyobb növekedést a közúti vontatóknál (12,4 százalék), a motorkerékpároknál (7,3 százalék) és a személygépkocsiknál (6,3 százalék) tapasztalták.
Az ország személygépkocsiparkjának típusösszetétele a szocializmus eltűnése óta teljesen átalakult. 1992-ben még többségében a volt KGST-országokban gyártott járművek rótták az utakat: a sorrend akkor Lada, Trabant, Wartburg, Skoda és Dacia volt. Tavaly a legtöbben Opel-tulajdonosnak mondhatták magukat Magyarországon, a második helyre csúszott a Lada, aztán a Suzuki, a Volkswagen, majd a Trabant és a Skoda következett.

Első ránézésre azt gondolhatnánk, hogy mindennek következtében az autók életkora is csökkent, de ez sajnos nem így van. A kocsik átlagos életkora ugyan 2000 óta folyamatosan javul, de 2003-ban még mindig magasabb volt (11,4 év), mint 1992-ben (9,93 év). A tanulmány szerzője úgy véli, ennek oka az akkor még „csupán" tízesztendős, mára azonban kiöregedő Ladák túlsúlyában és a mai fiatal autók viszonylag alacsonyabb számában keresendő.

Győr-Moson-Sopronban az országosnál valamivel jobb a helyzet. A személygépkocsik átlagos életkora 11,3 évről 10,99 évre csökkent 2002 decembere és 2003 decembere között. A megyében a Wartburgok, a Polski Fiatok, valamint a Trabantok már-már matuzsálemi kornál járnak (tizennyolc év felett), de nem sokkal maradnak el ettől a Zastavák, a Ladák és a Daciák sem.

Tinikorú nagy márkák

A nyugati autómárka sem garancia a fiatal autóra – derül ki a statisztikákból. A megyében több olyan neves típus van, amelynek az átlagéletkora meglepően magas. Így valamivel tíz év fölött járnak az Audik, a BMW-k, a Fordok és a Volkswagenek, de a Mercedes mellett például 13,56 év szerepel.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mégane Coupé-Cabriolet: Ötcsillagos kabrió

A Mégane Coupé-Cabriolet az Euro NCAP független szervezet töréstesztjén megszerezhető 37… Tovább olvasom